Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí Eva Marádová Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta
Faktory ovlivňující nutriční chování dítěte
Výzkumné šetření na školách (UK-PedF)
Výzkumné šetření - rodiče (UK-PedF) Jste vašim dětem dobrým vzorem pokud se jedná o stravovací návyky? RODIČE : 41,2 % NE
Škola – zdraví – správná výživa Rámcové vzdělávací programy (2005) K cílům vzdělávání patří: učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný Vzdělávací oblast ČLOVĚK A ZDRAVÍ Výchova ke zdraví součástí školních vzdělávacích programů Implementace výchovy ke správným stravovacím návykům do školního kurikula
Co by měl žák umět (RVP ZV 2013) OČEKÁVANÝ VÝSTUP „dává do souvislostí složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí a v rámci svých možností uplatňuje zdravé stravovací návyky“ UČIVO „výživa a zdraví – zásady zdravého stravování, pitný režim, vliv životních podmínek a způsobu stravování na zdraví; poruchy příjmu potravy“ ZDRAVÝ ZPŮSOB ŽIVOTA A PÉČE O ZDRAVÍ
Školní vzdělávací programy Nestačí informovat – cílem kompetence žáků tj. odpovědnost za zdraví, ochrana zdraví, umět se rozhodnout… Podpora zdraví – součástí života školy vše, co se ve škole děje, je v souladu s doporučeními o správné životosprávě Výchova ke správným stravovacím návykům by měla probíhat spontánně, přirozeně a v rámci každodennosti. Výchova ke správným stravovacím návykům se týká všech pracovníků školy a vyžaduje týmovou spolupráci
Problémy realizace výchovy ke správnému stravování Mají učitelé dostatek „časoprostoru“ k výuce o správné výživě? - dostatečná hodinová dotace předmětu výchova ke zdraví Výchova v rodině a ve škole – má shodné cíle??? rodinný jídelníček, stravovací návyky členů rodiny, tradice, extrémní diety, sociálně-ekonomické faktory aj. Probíhá výuka o výživě v prostředí, které podporuje rozvíjení správného nutričního chování??? školní bufet, nápojové automaty, školní jídelna aj.
Výchova ke správné výživě ve výuce Zařadit učivo o správné výživě do tematických plánů ve všech ročnících základního vzdělávání jako součást výchovy ke zdraví. Výchovu ke správným stravovacím návykům realizovat interaktivními metodami, posilovat sebedůvěru a sociální kompetence žáků. Zabezpečit podmínky pro efektivní výuku tělesné výchovy cílenou na motivaci k pohybové aktivitě a rozvoj zdravotně orientované zdatnosti
Nepodcenit podpůrné aktivity Sledovat nutriční návyky dětí, umožnit dodržování stravovacího a pitného režimu během dne, například vhodnou organizací přestávek. Motivovat rodiče a žáky k využívání nutričně vyváženého školního stravování. Zajistit propagaci všeho, co škola a školní jídelna pro správnou výživu a výchovu ke zdravým stravovacím návykům dělají. Podpořit pitný režim žáků nabídkou kvalitních nápojů (ve spolupráci s rodiči, školní jídelnou, školním bufetem či sortimentem v automatech).
Nepodcenit podpůrné aktivity Nabídnout žákům možnosti zapojení do pohybových aktivit. Realizovat na škole dlouhodobé projekty zaměřené na podporu zdraví, správné výživy a aktivního pohybu; spolupracovat s rodinou a komunitou Citlivě a s erudicí spolupracovat s rodiči dětí ohrožených obezitou. Poskytnout oporu dětem při zvládání problémů spojených s poruchami přijmu potravy. Rozšířit programy prevence rizikových projevů chování o problematiku poruch přijmu potravy
Poradí si učitelé s výchovou ke správné výživě? ANO, ALE … Mají učitelé pro svou práci zajištěny odpovídající podmínky (hodinovou dotaci, učebnice, metodické materiály aj.)? Jsou učitelé pro tuto oblast v pregraduálním studiu dostatečně připravování? Mají učitelé dostatečné možnosti dalšího vzdělávání? Podpora učitelů ve výchově ke zdraví = výzva pro tvůrce kurikula, fakulty připravující učitele i odborníky ve výživě
Děkuji za pozornost