METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
METODICKÉ POKYNY K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY navázat spolupráci s rodiči, vést s nimi řízený rozhovor vyžádat potřebnou dokumentaci (např. vysvědčení) seznámit je s chodem a organizační strukturou konkrétní školy seznámit je školským systémem v cílové zemi (webové stránky)
METODICKÉ POKYNY K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY správně zařadit žáka-cizince do vyučovacího procesu (do ročníku), a to na základě těchto faktorů: věk žáka-cizince dosavadní vzdělávání znalost českého jazyka předškolní věk český vychovatel jednoletý až dvouletý odklad povinné školní docházky (s předchozím zařazením do MŠ) přípravná třída doporučení z pedagogicko-psychologické poradny souhlas rodičů souhlas ředitele školy
METODICKÉ POKYNY K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY mateřský jazyk žáka-cizince skupiny: Slované a Neslované znalost komunikačního kódu společného žákovi a učiteli RJ, AJ motivace žáka k učení se vhodně motivovat žáky-cizince při výuce chválit za sebemenší pokrok stejné požadavky jako na české spolužáky odlišný kulturní vzorec chování jiný školský systém vycházet z předem stanovených jazykových a komunikačních kritérií
METODICKÉ POKYNY K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY zařazení žáků-cizinců do konkrétní třídy je obvykle dáno kombinací výše uvedených faktorů vyvarovat se: mechanického zařazování žáků-cizinců podle věku automatického zařazování do ročníku podle ročníku absolvovaného v zemi, odkud přicházejí (stupeň ovládání vyučovacího jazyka) event. lze postupovat do vyššího ročníku rychleji (obdobně jako nadaný žák) než jeho mladší spolužáci velké rozdíly ve věku žáka-cizince od věku ostatních žáků ve třídě jsou nežádoucí a přinášejí problémy sociálního a biologického charakteru (max. dvouletý věkový rozdíl)
METODICKÉ POKYNY K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY výuku organizovat speciálním způsobem metody běžně užívané v základní škole metody uplatňované v ménětřídních školách metody užívané ve výuce s žáky s poruchami učení Typické formy a metody používané v malotřídní škole je však třeba tvořivě adaptovat.
METODICKÉ POKYNY K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY ve škole s menším počtem žáků-cizinců nekumulovat v jedné školní třídě vyšší počet žáků-cizinců (3–4 v jedné třídě) ve škole s vyšším počtem žáků-cizinců nekumulovat v jedné školní třídě více než polovinu žáků-cizinců integrovat žáka-cizince do třídního a školního kolektivu, zabránit jejich společenské izolaci (ve třídě s nižším počtem žáků-cizinců je vhodnější, aby žáci-cizinci neseděli spolu; ve třídě s vyšším počtem žáků-cizinců mohou cizinci sedět vedle sebe a vzájemně si pomáhat) zapojovat žáka-cizince i do mimoškolní činnosti vybízet žáky-cizince ke spolupráci s ostatními žáky
METODICKÉ POKYNY K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY seznámit se se základními sociokulturními a zkušenostními rozdíly předem připravit školní třídu na přijetí žáka-cizince: seznámit žáky ve třídě se sociokulturními odlišnostmi přenést část iniciativy na žáka-cizince výhody – rizika
METODICKÉ POKYNY K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY podporovat toleranci spolužáků a učitelů dát žáku-cizinci příležitost k pozitivní prezentaci prohloubit znalosti typologie jazyků zvládnout minimální základ školní komunikace s žákem-cizincem v jeho mateřském jazyce pracovat s názornými pomůckami k výuce vyučovacímu jazyku přistupovat z pozice cizince
METODICKÉ POKYNY K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY navázat spolupráci: se školními poradenskými pracovišti pedagogicko-psychologickými poradnami nestátními neziskovými organizacemi Meta (www.meta-os.cz) vzdělávání mladých migrantů služby pro učitele, výukové materiály a metodickou podporu (blíže viz na) Inkluzivní škola (www.inkluzivniskola.cz/), informační portál sdružení Meta začleňování žáků-cizinců nabízí zajímavá témata pro žáky i jejich pedagogy
METODICKÉ POKYNY K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY Děkuji za pozornost.