Sociální kontrola Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stručné dějiny sociologie
Advertisements

Občanská nauka Listina základních práv a svobod ČR ; VY_32_INOVACE_D2_09 Interaktivní výklad: Listina základních práv a svobod ČR 2.A.; Mgr.
Z dějin práva Občanský a společenskovědní základ
P OSTOJE Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_10.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_15.
Sociální kontrola Filip Keresteš.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_14.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_13.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_16.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní ochrana občanů Ročník:1. a 2. Datum.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_1.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_3.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Trestní právo Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:listopad.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_7.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Trestní řízení Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_8.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_592_VyZd9 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví Předmět: Výchova ke zdraví.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_19_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
VY_32_INOVACE_02_SVP_067_Zrn Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová.
Pracovní poměr Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Právní osobnost Občanský a společenskovědní základ
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Konflikt sociálních rolí
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Funkce médií Občanský a společenskovědní základ
Masová komunikace, masová média
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
VY_32_INOVACE_SVF34160DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Manželství Občanský a společenskovědní základ
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Manželství Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:prosinec.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Sociálně patologické jevy
Člověk jako přírodní a společenská bytost
Základy správního práva
Sociální deviace a patologie
Digitální učební materiál
Kultura Občanský a společenskovědní základ Autor: Mgr. Pavel Semerák
Prameny práva Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Převody jednotek objemu
Převody jednotek délky
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vznik sociologie Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Typy právní kultury Občanský a společenskovědní základ
Sociologie a společenské vědy Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Socializace Občanský a společenskovědní základ
Šárka Hučíková, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_V_LIDSKEM_SPOLECENSTVI_11.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
Pravidla chování, právo a morálka
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Kultura Vladimír Velešík.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
POJEM A VÝZNAM PRÁVA.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_10 Společenské normy
Sociální psychologie.
Transkript prezentace:

Sociální kontrola Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/

Sociální kontrola Obsah: Co je sociální kontrola Proč sociální kontrola ? Vnitřní sociální kontrola Vnější sociální kontrola Sankce Použité zdroje 2

Co je sociální kontrola Sociální kontrola představuje prostředky a mechanismy, jimiž jsou lidé vedeni k chování, které je považováno za žádoucí a pro skupinu (společnost) prospěšné. (mechanismy, jež mají zajišťovat řád a stabilitu společnosti) 3 Obr. 1

Proč sociální kontrola? Pokud by lidé nebyli vedeni k dodržování základních pravidel snadno by došlo k chaosu a rozkladu dané společnosti. 4 Obr. 2

Vnitřní sociální kontrola 5 Vnitřní sociální kontrola (sebekontrola) Každý jedinec se postupně v procesu socializace učí žít ve společnosti. Seznamuje se s jejími hodnotami a vzorci chování. Postupně si osvojuje „nepsaná pravidla“. Získává cit umožňující mu orientovat se v daných situacích. Takový jedinec je schopen vnitřní sociální kontroly – dokáže posoudit vhodnost svého jednání v kontextu kultury v níž žije, a chovat se podle jejich norem.

Vnější sociální kontrola 6 Vnější sociální kontrola (ze strany druhých, institucí) Cílem je udržet chování lidí v tolerovaných mezích. Příkladem je usměrňování chování dětí rodiči, žáků učiteli či občanů státem. Druhy sociální kontroly představují do značné míry jednotlivé typy sociálních institucí, doplněné o výchovu, umění, vědu, právo a případně náboženství.

Sankce 7 Ti, kdo překročí hranici přijatelného jednání, jsou vedeni k nápravě systémem sankcí (trestů). Některé z norem nejsou výslovně formulovány (zvyky, obyčeje, etiketa), přesto ale silně regulují chování lidí. Reakcí na jejich porušení jsou např. Pomluva, kritika, nesouhlas, případně vyloučení ze skupiny. Tato neformální sociální kontrola funguje zejména v menších skupinách (mezi spolužáky, v rodině, na vesnici…) Obr. 3

Sankce 8 Ve větších společnostech je nutná i formální sociální kontrola. Má podobu přesně formulovaných zákonů a pravidel, jejichž nedodržení se trestá např. pokutou, odnětím svobody apod. V tomto případě o sankci rozhodují speciální instituce (policie, soudy…) Obr. 4

Použité zdroje 9 Buriánek, J. Sociologie. Praha : Fortuna, ISBN Denglerová, D. a kol. Společenské vědy pro 1. ročník středních škol. Brno : Didaktis, ISBN Bartoníčková, K. a kol. Občanský a společenskovědní základ. Brno : Computer Press, ISBN Emmert, F. a kol. Odmaturuj ze společenských věd. Brno : DIDAKTIS, ISBN Obr. 1: Obr. 2: /350px-Confusion_of_Tongues.png Obr. 3: Obr. 4: 158http:// 158 Všechny objekty použité k vytvoření prezentace jsou součástí SW Microsoft Office nebo jsou vlastní originální tvorbou autora.