V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Změny skupenství.
Změny skupenství Druhy látek: A) pevná látka B) kapalná látka
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 8.
Tání a tuhnutí Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Změny skupenství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
zpracovaný v rámci projektu
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
zpracovaný v rámci projektu
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
Látky a tělesa.
Aleš Baťha Veronika Kohoutová Etela Kouklíková Monika Vančurová
Jirka Brabenec David Fousek Ondra Holoubek Kamil Chvátal
Teplo Ing. Radek Pavela.
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
zpracovaný v rámci projektu
Změny skupenství Fyzika 2. ročník studijního oboru
Skupenské změny.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
zpracovaný v rámci projektu
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Téma: Fyzikální veličiny – hustota
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Šablona: Sada: Ověření ve výuce: Třída:Datum: Pořadové číslo projektu: VIII.A CZ.1.07/
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Látky mohou mít tři skupenství:
CZ.1.07/1.4.00/ EU III/2 ČP – F FYZIKA VII.A INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁNÍ.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhTepelné jevy.
zpracovaný v rámci projektu
Tání, tuhnutí a tepelná výměna
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Způsoby vyjadřování složení směsí
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Tání. zPřechod látky z pevného do kapalného skupenství. zU krystalických látek nastává při určité teplotě - teplotě tání, zkterá závisí na vnějším tlaku:
Skupenské přeměny – práce s tabulkami
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Změny skupenství látek Autor:
zpracovaný v rámci projektu
TÁNÍ – TUHNUTÍ FY_023_Změny skupenství látek_Tání - tuhnutí
TÁNÍ - TUHNUTÍ Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště, příspěvková organizace (Základní škola Velehrad, Salašská.
FYZIKA Změny skupenství.
Měrná tepelná kapacita
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Číslo: VY_32_INOVACE_22_16 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM SKUPENSKÉ PŘEMĚNY.
SKUPENSKÉ TEPLO TÁNÍ. = teplo, které přijme pevná látka při přechodu na kapalinu během tání. značka: L t jednotky: J; kJ vzorec: L t = m ∙ l t m = hmotnost.
TÁNÍ – TUHNUTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_03_32.
VY_32_INOVACE_05-47 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Skupenství látek - tání a tuhnutí.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Změny skupenství látek
Tání a tuhnutí - početní úlohy
TÁNÍ A TUHNUTÍ. TÁNÍ A TUHNUTÍ ? Umíš odpovědět 1.Uveď příklady tání a tuhnutí. 2.Tají a tuhnou pevné látky stejně? 3.Na čem závisí tání látky?
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
zpracovaný v rámci projektu
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu.
Transkript prezentace:

V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo projektu: Šablona: Sada: Ověření ve výuce: Třída:Datum: Pořadové číslo projektu: VIII.A CZ.1.07/ / EU III / ČP – F 8, 03 F I Z I K A INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁNÍ

Jméno autora : Mgr. Lubomír Křapka Škola : Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Bojanov 90 Ročník : osmý Předmět : F y z i k a Klíčová slova : skupenství látky, změna skupenství, tání, tuhnutí, teplota tání a tuhnutí, skupenské teplo tání a tuhnutí, MFCH tabulky

Učivo pro 8. ročník ZŠ

Fyzika 8 v

3.2 Tání a tuhnutí Teplota tání (tuhnutí) t t Tání a tuhnutí krystalických látek probíhá při stejné teplotě, kterou nazýváme teplota tání nebo tuhnutí. Teplota tání závisí na druhu látky, z které je zhotoveno. Teplota tání závisí na tlaku, při kterém probíhá. Při vyšším tlaku je teplota tání vyšší a naopak (výjimkou je voda a vizmut). Amorfní látky tají v určitém teplotním rozmezí – nemají pevnou teplotu tání. t

Fyzika Tání a tuhnutí Skupenské teplo tání L t Závisí na: hmotnosti tělesa na látce Lt = m. lt Měrné skupenské teplo tání udává množství tepla, které je potřebné k přeměně 1 kg látky (zahřáté na teplotu tání) na látku kapalnou. Teplota látky se nemění !!!

Fyzika Tání a tuhnutí - příklad ROZUMÍŠ TOMU ??? Jaké množství tepla musíme dodat kostce ledu, která má hmotnost 50 g a teplotu 0°C, aby roztála, víme-li, že měrné skupenské teplo tání ledu je 334 kJ/kg? m = 50 g = 0,05 kg l t = 334 kJ/kg L t = ? (kJ) L t = m. l t L t = 0, L t = 16,7 kJ K roztavení kostky ledu musíme dodat 16,7 kJ tepla.

K o n e c IV. č á s t i

Odkazy a použitá literatura: Obrazová část: Kolářová R., Bohuněk J., Fyzika pro 8. ročník základní školy, Prometheus, ISBN Jáchim F., Tesař., Fyzika pro 8.ročník základní školy, SPN, ISBN Rauner K. a kol., Fyzika 8., Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus, ISBN Bohuněk J., Pracovní sešit k učebnici fyziky 8, Prometheus, ISBN Rauner K. a kol., Fyzika 8 Pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus, ISBN Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ, II. díl, Bohuněk, Prometheus ISBN