ZEMĚ.......výjimečná? ...nebo jen jedna z mnoha?
V čem spočívá jedinečnost naší planety? existuje na ní život v nebřeberných bohatých formách jako nikde v poznaném vesmíru.... a... já s G4....
Jaké jsou příčiny „zázraku“ života na Zemi (podmínek pro život)? Země obíhá v přiměřené vzdálenosti od Slunce (voda se vyskytuje ve 3 skupenstvích) voda se vyskytuje v dostatečném množství
ideální velikost umožňuje dostatečnou gravitaci pro udržení atmosféry atmosféra chrání před dopadem kosmických těles, celkově otepluje Zemi (tzv.skleníkový efekt), působí jako médium pro přenos tepla a vlhkosti, ochranná ozónová vrstva x UV záření silné magnetické pole x částicovému záření ze Slunce (sluneční vítr)
Slunce již mld. let poskytuje stabilní množství energie, což není časté (jen asi 10% hvězd ve vesmíru umožňuje rozvoj života na planetách kolem nich) výjimečné postavení v rámci Galaxie s dostatkem kovových prvků nezbytných pro magnetické pole (ochrana před částicovým zářením) a méně časté výbuchy hvězd, než v jiných částech Galaxie
poměrně stálý sklon zemské osy 23,5° k rovině oběhu kolem Slunce přiměřeně dlouhé střídání dne a noci (1 otočení trvá 24h) zabraňuje přílišnému přehřátí nebo ochlazení polokoulí desková tektonika (pohyb litosf. desek) pomáhá před extrémními teplotními poměry (a tím i udržování kapalné vody), umožňuje koloběh látek nutných pro existenci života (fosfáty, dusičnany, uhlík..)
...tak to bylo.... ....je..., ale být nemusí..!!!..? Země může přestat existovat,...jako jediné vesmírné těleso, které umožňuje dlouhodobé přežití člověka i ostatních živých organizmů ve vesmíru!... Může
... a ty to můžeš změnit.... ...již teď, když začneš přemýšlet a jednat SPRÁVNĚ a nemyslet jen na sebe, ale i na své... děti....a děti jejich dětí....
A K TOMU MIMO JINÉ TI BUDOU VŠECHNY TY ZNALOSTI ZE ŠKOLY A HLAVNĚ ZEMÁKU...TY POCHYBOVAČI, ABY LIDSTVO NESKONČILO TVOU GENERACÍ....
...THE END
Kontrolní otázky pro úvodní hodinu Vysvětli, proč není možný život na ostatních tělesech Sluneční soustavy. Prostuduj aspoň 2 odlišné názory na vznik života na Zemi a vzájemně je porovnej. V čem se liší. Ke kterému se přikláníš? Proč? Vysvětli, jak ovlivnily živé organizmy složení ovzduší. Najdi jiné příklady toho, jak organizmy ovlivňují životní prostředí. Vysvětli a na konkrétních příkladech ukaž příklady ovlivňění krajiny činností člověka.