Autor:Ing. Bc. Pavel Kolář Předmět/vzdělávací oblast: Základy přírodních věd - Fyzika Tematická oblast:Termika Téma:Kruhový děj Ročník:2. Datum vytvoření:prosinec.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kruhový děj s ideálním plynem
Advertisements

Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
STRUKTURA A VLASTNOSTI plynného skupenství látek
KRUHOVÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM.
16. Kruhový děj s ideálním plynem, 2. termodynamický zákon
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_FYZ_RO_06 Digitální učební materiál Sada: Molekulová fyzika a termika.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Rychlost hmotného bodu Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Kinematika Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
IDEÁLNÍ PLYN Stavová rovnice.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanická práce Téma:Kinetická a potenciální energie Ročník:1.
Digitální učební materiál
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Fotoelektrický jev Ročník:4. Datum vytvoření:Únor 2014 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
KRUHOVÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optické čočky Ročník:4. Datum vytvoření:Prosinec 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Kinematika Téma:Posuvný a otáčivý pohyb Ročník:1. Datum.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Tlak a tlaková síla v plynech Ročník:1. Datum.
KRUHOVÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM
Struktura a vlastnosti plynů
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Jednoduchý kmitavý pohyb Ročník:1.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_10 Název materiáluPráce plynu,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_14 Název materiáluIzobarický.
16. Kruhový děj s ideálním plynem, 2. termodynamický zákon
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
5. Děje v plynech a jejich využití v praxi
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
KRUHOVÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM.
STAVOVÉ ZMĚNY IDEÁLNÍHO PLYNU.
MOLEKULOVÁ FYZIKA A TERMODYNAMIKA
Transkript prezentace:

Autor:Ing. Bc. Pavel Kolář Předmět/vzdělávací oblast: Základy přírodních věd - Fyzika Tematická oblast:Termika Téma:Kruhový děj Ročník:2. Datum vytvoření:prosinec 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ Anotace: Učební materiál podává vysvětlení kruhového děje. Zabývá se podmínkami, za kterých by bylo možné opakovaně využívat práci plynu. Metodický pokyn: Prezentace je primárně určena ke zkvalitnění výuky v hodinách fyziky, ale může být využita i k samostudiu nebo pro distanční formu vzdělávání. Otázky na konci tématu ověří u žáků pochopení probíraného učiva. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků (PC a dataprojektoru).

Kruhový děj

Práce plynu  Když zahřejeme plyn uzavřený ve válci s pohyblivým pístem, začne se plyn rozpínat, píst se posune a plyn vykoná práci W´ : Obrázek Práce plynu

 Aby se dala práce plynu opakovaně využívat, je třeba vrátit píst do původní polohy;  Při návratu pístu do původní polohy, by ale nebylo výhodné stlačovat zahřátý plyn;  Výhodnější je, snížit tlak plynu jeho ochlazením a poté píst posunout. Práce plynu

A – Zahřátí ; B – Expanze ; C – Ochlazení ; D – Komprese ;  Děj, při kterém pracovní látka (plyn) projde takovými změnami, až se vrátí do původního stavu;  Během kruhového děje projde plyn stavovými změnami:  Kruhový děj se může pravidelně opakovat a plyn bude trvale vykonávat práci; Kruhový děj  Zařízení, ve kterém se s pracovní látkou uskutečňuje kruhový děj, se nazývá tepelný stroj.

Kruhový děj Obrázek Kruhový děj Počáteční stav – stav plynu je určen stavovými veličinami ( p 0, V 0, T 0 ); Izochorické zahřátí – plyn přijme teplo Q 1 z ohřívače, zvýší se jeho tlak, objem plynu se nemění ( p 1, V 0, T 1 ); Izobarická expanze – plyn stále přijímá teplo Q 1 z ohřívače, teplota plynu se zvyšuje, píst se posouvá a plyn koná práci, tlak plynu se nemění ( p 1, V 1, T 2 ); Izochorické ochlazení – plyn odevzdává teplo Q 2 do chladiče, klesne jeho teplota i tlak, objem plynu se nemění ( p 0, V 1, T 1 ); Izobarická komprese – plyn odevzdává teplo Q 2 do chladiče, klesne jeho teplota a píst se, za stálého tlaku plynu, navrací do počáteční polohy ( p 0, V 0, T 0 );

Kruhový děj Obrázek Model kruhového děje s pracovním diagramem

Kruhový děj  Pracovní diagram kruhového děje je znázorněn uzavřenou křivkou;  Její plocha znázorňuje celkovou práci vykonanou plynem během jednoho kruhového děje:  Q 1 je teplo dodané plynu při ohřívání;  Q 2 je teplo odebrané plynu při ochlazování.

 Při kruhovém ději projde pracovní látka (plyn) takovými změnami, až se vrátí do původního stavu. Počáteční stav soustavy je totožný s konečným a platí: Shrnutí nejdůležitějších poznatků  Kruhový děj se může pravidelně opakovat a plyn bude trvale vykonávat práci;  Zařízení, ve kterém se s pracovní látkou uskutečňuje kruhový děj, se nazývá tepelný stroj.

Otázky a úkoly 1) Jaký praktický význam má kruhový děj? 2) Popište stavové změny, kterými projde plyn při kruhovém ději. 3) V jaké fázi kruhového děje koná plyn práci? 4) Při kruhovém ději přijal plyn od ohřívače teplo 9 MJ a do chladiče odevzdal teplo 6 MJ. Jakou práci plyn vykonal? o Díky kruhovému ději (cyklu) dokážeme opakovaně využívat práci plynu. o Izochorické zahřátí, izobarická expanze, izochorické ochlazení, izobarická komprese. o Při izobarické expanzi, kdy plyn zvětšuje svůj objem a pohybuje při tom pístem. o W´= Q 1 – Q 2 = 9 – 6 = 3 MJ. Plyn vykonal práci 3 MJ.

Použité zdroje LEPIL, Oldřich, BEDNAŘÍK, Milan, HÝBLOVÁ, Radmila. Fyzika pro střední školy I. 4. vyd. Praha: Prometheus, 2004, 266 s. Učebnice pro střední školy. ISBN BEDNAŘÍK, Milan, KUNZOVÁ, Vlasta, SVOBODA, Emanuel. Fyzika II pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: SPN, 1986, 216 s. Učebnice pro střední školy. Autorem obrázků, pokud není uvedeno jinak, je autor výukového materiálu.