SLOVESNÝ VID Mgr. Michal Oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Slovesné kategorie Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
( určování mluvnických kategorií osoby, čísla a času )
Slovesa (verba).
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Slovesa.
PŘECHODNÍKY Mgr. Michal Oblouk.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovesný vid Dokonavý nedokonavý.
Slovesný vid 8. ročník.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.05 Název pro školu:EU ČJ 05 II Název materiálu:Slovesný vid Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_54_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Slovesný vid Slovesný vid VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.03.
TVARY OZNAMOVACÍHO A ROZKAZOVACÍHO ZPŮSOBU
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_336_Slovesa AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Větné členy PŘÍSUDEK.
SLOVESA soutěž řad – 4. třída
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0115 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_520_Slovesa AUTOR: Mgr. Michaela Rychnovská ROČNÍK, DATUM:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
SLOVESNÝ VID.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
jazyk a jazyková komunikace český jazyk
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Slovesný vid Autor Fulínová Šárka.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Časování sloves Co je časování sloves ? čas přítomnýbýt 1. já jsem.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_15_MLUVNICKÉ.
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Co umí český slovesný vid
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_Sib_I_14 Slovesa
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Šablona 32 VY_32_INOVACE_13_24_Slovesný vid
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Slovesný vid.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Příprava na PP ČJ – 8. třída
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Transkript prezentace:

SLOVESNÝ VID Mgr. Michal Oblouk

VID schopnost slovesa vyjádřit dokonavost nebo nedokonavost děje všechny tvary téhož slovesa mají stejný vid (nedokonavý – hrát, hrál, hraje, bude hrát, hraj, hrál by, dokonavý – zahrát, zahrál, zahraje, zahraj, zahrál by)

NEDOKONAVÝ VID slovesa vyjadřují děj neohraničený/opakovaný – (stále) probíhající v minulosti, v přítomnosti i v budoucnosti (psal jsem, píšu, budu psát) budoucí čas se vyjadřuje pomocí tvaru slovesa BÝT nebo pomocí předpony PO-/PŮ- slovesa nedokonavá se tvoří příponami ze sloves dokonavých (někdy přitom dochází ke změně hlásek v kořeni slova) zákaz se zpravidla vyjadřuje slovesem nedokonavým

NEDOKONAVÁ SLOVESA číst, psát, pracovat, uvádět, likvidovat, milovat, věřit, objevovat, potřebovat, přibývat, česat, otvírat, existovat, spravovat, získávat, tvrdit, posílat, odpovídat, kupovat, topit, hřát, vyhrávat, hrát, leštit, koupat, růst, ptát se, opravovat, zúčastňovat se, schnout, půjčovat, trávit, vypouštět, modrat, zapojovat, malovat, chápat,…

DOKONAVÝ VID slovesa vyjadřují děj ohraničený/jednorázový (ukončený) v minulosti nebo v budoucnosti (napsal jsem, napíšu) – nemohou vyjádřit přítomnost a jejich přítomné tvary vyjadřují budoucnost slovesa dokonavá se často tvoří předponou od sloves nedokonavých

DOKONAVÁ SLOVESA zamilovat se, narodit se, objevit, napsat, udělat, nakoupit, předcvičit, vypnout, dopravit, spravit, získat, poslat, odpovědět, učesat, zatopit, zahřát, vyhrát, zahrát, vyleštit, vykoupat, vyrůstat, zeptat se, opravit, zúčastnit se, uschnout, půjčit, strávit, vypustit, zmodrat, zapojit, přečíst, namalovat, pochopit,…

SLOVESNÝ VID VIDOVÉ DVOJICE = slovesa, která se liší jen videm, např. připravit – připravovat, koupit – kupovat, umýt – mýt, dozrát – zrát, uvidí – vidí, napíše – píše, naučí se – učí se, řekne – říká, hodí – hází, přinese – přináší, přijde – přichází, uzavře – uzavírá, chytí – chytá, zarazí – zaráží, rozumím – porozumím,… OBOUVIDOVÁ SLOVESA = věnovat se, darovat vidové rozdíly bývají i u některých podstatných a přídavných jmen utvořených od sloves, např. kopnutí – kopání, klopýtnutí – klopýtání, vařený – uvařený, trávený – strávený