Anotace Naše obec 4. – rozpočet obce Autor Mgr. Martin Nosek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci se dozví, jakým způsobem hospodaří obec a co je to rozpočet Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Rozpočet, finance Druh učebního materiálu Pracovní list / Prezentace / Test / Laboratorní práce / … Druh interaktivity Aktivita / Výklad / Test / Kombinace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina let Celková velikost / datum 1074 kb, prosinec 2011 IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
ROZPOČET OBCE Rozpočet = finanční obnos, s kterým obec hospodaří v každém kalendářním roce Finanční prostředky obec získává od státu a sama si o nich rozhoduje. Výše finančních prostředků se odvíjí od velikosti obce i od regionu, v kterém se nachází. Evropská Unie rozlišuje regionu dle vyspělosti na a)Podprůměrné (nedosahují průměru EU) b)Nadprůměrné (v ČR pouze region PRAHA)
ROZPOČET OBCE Obec musí s rozpočtem správně hospodařit, aby se nedostala do finančních problémů. Každý obyvatel se na životě v obci může také podílet. ÚKOL: Jsi starosta obce. Obec má 1000 obyvatel a roční rozpočet 20 milionů. Obec je v horách a v zimě je špatně dostupná a jezdí sem mnoho turistů. V létě je dobře dostupná, ale jezdí sem málo turistů. Ubytovací kapacity jsou v zimě nedostačující a v létě naopak takřka prázdné. Rozhodni, jak bys turisty do obce nalákal. ………………………………………………………………… …………………………………………………………… ……………………………………………………………
Jakým způsobem mohou tyto investice ovlivnit letní sezónu v obci? Jaký skrývají tyto investice rizika pro obec?
ROZPOČET OBCE Zamysli se nad tím, které z těchto záležitostí řeší OBEC a které STÁT. To, co řeší obec označ písmenem „O“, stát písmenem „S“. Pořádání koncertu nebo divadla Oprava silnic Spravování škol Vyplácení důchodů Vydání živnostenského listu Rozpočet obce Vyhlášení referenda Příspěvek na bydlení Odvoz odpadu
Obec je samosprávní. Sama rozhoduje o přidělených finančních prostředcích a svých záležitostech. Nesmí však jednat v rozporu se zákony státu.
Obrázky (dle pořadí v DUM): Dopstupný z [ dne Dostupný z [ dne Dostupný z [ dne Dostupný z [ dne Informační zdroje: Text: Copyright Mgr. Martin Nosek, 2011
Metodický pokyn: Žáci a pedagog se řídí pokyny v DUM Slide 2. – zápis do sešitu Slide 3. – žáci si přečtou zadání a pracují ve skupinách po 5ti. Slide 4. – žáci postupují dle instrukcí. Slide 6. – žáci si zapíší do sešitu.