Planety zemského typu (terestrické – kamenné)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Advertisements

Sluneční soustava Předmět: Biologie Třída: 1L
Zemská atmosféra - stavba - soustředné vrstvy - různé vlastnosti
Délka dne, roku, teplota (údaje o planetách sluneční soustavy)
Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody – Vesmír – Planety
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Planety sluneční soustavy
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
SLUNEČNÍ SOUSTAVA SOLAR SYSTEM Mgr Iva Lulayová.
Soubor všech fyzikálně na sebe působících objektů, který je současná astronomie a kosmologie schopna obsáhnout. staří vesmíru se odhaduje na 13 až 18miliard.
ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
Planety sluneční soustavy
Geologický průvodce po Marsu
Země ve vesmíru.
ŠKEBLOŇ 2010 Trip sluneční soustavou Díl první Merkur Škebloň 2010.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Pohyby Země Název školy
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_284_SLUNCE _A_ ZEMĚ Téma:
Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Ing. Pavla Macillisová
MPrezentací se prochází klikáním myši
Trip sluneční soustavou
Petra Rýznarová Martin Hovorka
Sluneční soustava Miroslava Maňásková.
VY_V/2_INOVACE_11_Planety
Sluneční soustava.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Země MODRÁ PLANETA.
David Hnátek A Radka Střihavková
PLANETA ZEMĚ.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Země jako planeta Lucie Racková KVA.
Mars. Mars obíhá kolem Slunce ve vzdálenosti mezi km. Doba jednoho oběhu kolem Slunce je 686,9601 pozemského dne. Kolem své osy se Mars otočí.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_180_Atmosféra AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 7.,
Informační technologie-prezentace
ATMOSFÉRA ZEMĚ Robert Řehák
VESMÍR SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
ZEMĚ JAKO VESMÍRNÉ TĚLESO
SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Šablony GEOLOGIE 2. Vznik sluneční soustavy Vypracovala: Mgr. Eva Ratiborská ZŠ Trávník, Přerov ZŠ Trávník, Přerov.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Vesmír a sluneční soustava
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Planety sluneční soustavy – Malé planety
Kateřina Bartůšková, Jakub Žďárský
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: Saturn Šablona: III/2
Projekt – Sluneční soustava PLANETA MARS
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Př í jemce Z á kladn í š kola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Kr á lov é Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.1.05/ N á zev projektu Digitalizace.
VESMÍR Projekt pro výuku fyziky v 9.ročníku Vypracoval: Bc.P.Martínek.
Planety sluneční soustavy
Planety sluneční soustavy – Malé planety Pří_114_Rozmanitost přírody_Planety sluneční soustavy – Malé planety Autor: Mgr. Helena Koždoňová Škola: Základní.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:květen 2012 Určeno:9. ročník.
Sluneční soustava planety kontrolní otázky Merkur Jupiter Venuše Saturn Země Uran Mars Neptun.
Sesterská planeta Země Zuzana Prášilová Lucie Ulehlová Matěj Plevák1.a.
Sluneční soustava. Sluneční soustava (podle Pravidel českého pravopisu psáno s malým s, tedy sluneční soustava) je planetární systém hvězdy známé pod.
Mars Jindra Kučerová. Obsah  Základní údaje  Nitro Marsu  Povrch Marsu  Atmosféra  Voda na Marsu  Měsíce Marsu  Závěr  Zdroje.
Planety sluneční soustavy
KAMENNÉ PLANETY VY_32_INOVACE_12_32
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Ing. Iva Hlásková Číslo
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Planety sluneční soustavy. Sluneční soustava Sluneční soustava je planetární systém hvězdy známé jako Slunce. Tvoří jej především 8 planet, 5 trpasličích.
PLANETY SLUNEČNÍ SOUSTAVY
Sluneční soustava.
PLANETY SLUNEČNÍ SOUSTAVY
Transkript prezentace:

Planety zemského typu (terestrické – kamenné) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Co mají kamenné planety společného? menší (rozměry v tisících km) vysoká hustota pevný povrch ne příliš hustá nebo žádná atmosféra vysoký obsah těžších prvků pomalá ROTACE kolem Slunce obíhají ve vnitřních oblastech sluneční soustavy hmotnost, chemické složení a snad i vnitřní stavba přibližně podobná naší Zemi Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Které planety jsou kamenné? MERKUR VENUŠE ZEMĚ MARS Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

MERKUR nejblíže Slunci (46 – 70 mil. km od Slunce) bez atmosféry od Země vzdálen 78 – 218 mil. km nejmenší planeta zem.typu (průměr 4 880 km = 0,38 zemského, tj. něco mezi Marsem a Měsícem, planeta je dokonce menší než Jupiterův Ganymed a Saturnův Titan) den na Merkuru trvá cca 59 dní pozemských bez atmosféry teploty na denní straně v rozmezí od cca 360 °C do 500 °C teploty na noční straně od –180 °C do –140 °C výjimečně velké jádro ze železa (představuje 2/3 objemu a ¾ hmotnosti planety) hmotnost Merkuru je asi 18x menší než je hmotnost naší Země Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Povrch MERKURU povrch Merkuru je velmi podobný povrchu našeho Měsíce (veliké množství kráterů různých velikostí, hory, pohoří, údolí, brázdy) povrch je stejně tak, jako u Měsíce pokryt rozdrceným materiálem, zvaným REGOLIT chybějí zde ale planiny tvořené vychladlou lávou – na Měsíci nazývané moře Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Pozorujeme MERKUR na pozemské obloze vzhledem k jeho oběhu po vnitřní dráze sluneční soustavy, tj. uvnitř dráhy Země (proto je pozemský pozorovatel uvidí vždy jen blízko Slunce), nazýváme také Merkur Jitřenkou nebo Večernicí blízkost u Slunce Merkuru nedovoluje, aby se od něj vzdálil na více než 28,5 °C nejpříznivější podmínky pro pozorování jsou v období maxim. tzv. ELONGACÍ (uhlová vzdálenost) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Pozorujeme Merkur na pozemské obloze II Jako Jitřenku lze Merkur pozorovat při západní elongaci (za svítání nad východním obzorem) Jako Večernici pozorujeme Merkur při večerním soumraku nad západním obzorem v případě východní elongace Merkur je vzhledem k jeho dráze možné pozorovat ve fázích, jaké známe u Měsíce, stejně tak jako Venuši Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

VENUŠE hmotnost Venuše je asi tak 1,23x menší než hmotnost naší Země druhá planeta nejblíže ke Slunci je díky poloze a velikosti nazývána sestrou Země Průměr planety je 12 103 km a tvar se ze všech planet nejvíce podobá kouli po Měsíci je to nejjasnější těleso na pozemské obloze hmotnost Venuše je asi tak 1,23x menší než hmotnost naší Země Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Zajímavosti planety VENUŠE Venuše se otáčí kolem své osy v obráceném směru než obíhá kolem Slunce a osa rotace kolem své osy je skoro kolmá k rovině její dráhy okolo Slunce, proto nedochází ke změnám ročních období a počasí je na každé rovnoběžce stejné vzdálenost od Slunce 108 210 000 km kdybychom stáli na povrchu Venuše, Slunce by vycházelo na západě den – jedna otočka kolem vlastní osy (243 pozemských dní) je na Venuši delší než rok (224,7 pozemských dní) doba mezi východem a západem Slunce trvá na Venuši 117 dní Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Zajímavá, ale drsná ATMOSFÉRA Atmosféra Venuše se skládá z : OXIDU UHLIČITÉHO (97 %) díky vulkanické činnosti DUSÍKU +příměsí HELIA, NEONU, ARGONU, OXIDU SIŘIČITÉHO (1 – 3 %) MOLEKULÁRNÍHO KYSLÍKU (0,006 %) Vítr u povrchu není silný, cca 4 km/h (chůze), nad 40 km je vítr silný, až 200 km/h U povrchu dohlednost cca 3 km, osvětlení jako při silně zatažené obloze na Zemi atmosféra je VELICE HUSTÁ, cca 100x hustější než atmosféra Země, atmosferický tlak je tedy 90x – 100x větší než na Zemi oxid uhličitý zůstává v atmosféře a způsobuje zde velmi výrazný skleníkový efekt, jehož příčinou jsou teploty kolem 500 °C Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Oblačnost Venuše nepozorujeme povrch, ale hustou oblačnost je rozdělena do 3 na sebe navazujících vrstev nejvyšší vrstva, kolem 80 km složena z jemné mlhy (vodní páry) a ledových krystalků (obdoba pozemské oblačnosti CIRRUS) vrstva spodní,do výšky cca 50 km je nejhustší, stálá teplota 100 °C ve dne i v noci ve vrstvách oblaků jsou kapičky síry a kyseliny sírové (cirkulace – změny skupenství) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

VENUŠE v dalekohledu ze Země pozorujeme pouze oblačnost a tmavší oblasti atmosféry (skvrny) pozorujeme fáze od úzkého srpku až po úplněk a nov Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

ZEMĚ třetí planeta od Slunce svou velikostí i hmotností je mezi planetami na 5.místě průměr 12 756 km svou hustotou 5 515 kg/m3 je mezi planetami na prvním místě průměr.vzdálenost od Slunce = 1 AU 1 Měsíc 71 % povrchu pokrývá voda 66 % energie přicházející ze Slunce se podílí na procesech na Zemi a v její atmosféře DESKOVÁ TEKTONIKA je specialitou Země, u jiných planet není známa Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Atmosféra Země hmotnost = 0,000001 hmotnosti planety (76 % dusík, 23 % kyslík, 1 % vzácné plyny – argon, hélium, neon, krypton, xenon a další plyny jako např. oxid uhličitý, metan, vodík, oxid dusný, oxid siřičitý, ozon, vodní páry apod.) zadržuje nebezpečné druhy záření zabraňuje vzniku velkých tepelných rozdílů široké spektrum jevů v atmosféře vertikální rozdělení atmosféry do 5ti základních vrstev (TROPOSFÉRA, STRATOSFÉRA, MEZOSFÉRA, TERMOSFÉRA, EXOSFÉRA) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

MARS třetí nejmenší těleso naší sluneční soustavy (hned po Merkuru a Plutu kolem Slunce obíhá čtvrtý má zhruba poloviční průměr Země (6 794 km) otáčí se poněkud pomaleji než Země, proto i den na Marsu, zvaný SOL trvá déle (24 h 39 min 35 s) charakteristická červenavá je způsobena výskytem oxidů železa na povrchu půda i obloha mají hnědočervené až okrové zabarvení polární čepičky tvořeny pevným oxidem uhličitým a z menší části vodním ledem Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

TYPICKÉ HNĚDOČERVENÉ AŽ OKROVÉ ZBARVENÍ OBLAČNOST TYPICKÉ HNĚDOČERVENÉ AŽ OKROVÉ ZBARVENÍ POLÁRNÍ ČEPIČKY Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

To ale ještě není všechno.... vzdálenost od Slunce je 228 000 000 km kolem Slunce oběhne za 687 dnů hmotnost Marsu je cca 9,35x menší než „M“ Země má 2 měsíce : PHOBOS DEIMOS Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Zajímavostí je na Marsu skutečně mnoho.. „Rok na Marsu“ sklon rotační osy Marsu je téměř shodný jako sklon osy Země střídání ročních období díky dlouhé oběžné době a eliptické dráze kolem Slunce netrvají jednotlivá roční období na Marsu stejně dlouho a jsou poněkud delší Jaro vždy na polokouli, která je právě nakloněna ke Slunci na severní polokouli trvá 198,5 pozemských dní Léto trvá 183,6 pozemských dní Podzim trvá jen 146,7 pozemských dní Zima trvá 158 pozemských dní Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

v údolích se v časných ranních hodinách tvoří místa s mlhou Atmosféra Marsu složena zejména z oxidu uhličitého (95,32 %) a ostatních plynů (dusík – 2,7 %, argon – 1,6 %, kyslík – 0,14 %, oxid uhelnatý – 0,07 % objemu, ale i stopy vodních par a dalších plynů v porovnání se Zemí obsahuje jen 0,001 vody (kondenzace a vznik oblačnosti vysoko v atmosféře nebo v okolí svahů vysokých sopek) v údolích se v časných ranních hodinách tvoří místa s mlhou kolem sond Viking se každou zimu objevila tenká vrstva zmrzlé vody Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Oblačnost bývá tvořena kondenzací vodních par. Díky větrnému proudění je v atmosféře Marsu taktéž oblačnost tvořena zvířeným prachem. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

nad krajinou Marsu bývá obvykle jasno Atmosféra Marsu nad krajinou Marsu bývá obvykle jasno občas jemná bílá nebo šedá oblačnost nebo oblačnost prachová na jižní polokouli častější prachové bouře (obzvláště, je-li přísluní) teploty od –140 °C do +20 °C, zaznamen. průměr je –63 °C Větrné proudění poměrně značné (až cca 450 km/h, ale vzhledem k hustotě atmosféry je účinek podstatně menší než mají pozemská tornáda) v místech přistání sond Viking byl obvykle přízemní vánek nepřevyšující 25 km/h v létě a 35 km/h na podzim, v prachových bouřích se ale rychlost proudění zvýšila na 60 – 110 km/h Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

POVRCH MARSU vzhledově značně podobný měsíční krajině tvořen hornatým terénem, plošinami s četnými krátery, pánvemi horskými hřebeny (zejména jižní polokoule) většina kráterů je impaktního původu a pochází z dob vzniku sluneční soustavy Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

(zejména severní polokoule). Na Marsu najdeme také rovinaté oblasti s rozsáhlými plošinami a hladkými nížinami (zejména severní polokoule). Charakteristická barva je způsobena výskytem oxidů železa. Odhady průměrného složení půdy: 50 % kyslík 15 – 25 % křemík 15 % železo 5 % hliník do 2 % titan relativně hojný výskyt SÍRY a CHLORU Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

ZAJÍMAVOSTI NA POVRCHU MARSU NEJVĚTŠÍ SOPKA v naší sluneční soustavě OLYMPUS MONS průměr základny 550 km výška 23 km průměr kráteru na vrcholku 72 km Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

OLYMPUS MONS Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

obrovský systém kaňonů pokrývající přes 4 500 km VALLE MARINERIS obrovský systém kaňonů pokrývající přes 4 500 km šířka od 100 km do 600 km hloubka 5 – 6 km, místy až 7 km Pro srovnání: Známé údolí GRAND CANYON v Coloradu : délka 800 km šířka 30 km hloubka 1,6 km Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Valle Marineris vs. Grand Canyon Valle Marineris MARS Grand Canyon,Arizona,USA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

usazeniny vodního ledu a oxidu uhličitého v pevném skupenství POLÁRNÍ ČEPIČKY usazeniny vodního ledu a oxidu uhličitého v pevném skupenství mění se podle ročních období (s příchodem marsovského jara se plocha zmenšuje, s přicházejícím podzimem a v zimě se zvětšuje) led obou čepiček by na povrchu celé planety vytvořil vrstvu o tloušťce 20 metrů SEVERNÍ polární čepička tloušťka 2,5 km povrch rozbrázděný hlubokými koryty množství vodního ledu je 1,2 mil. km3 (1/2 grónského ledovce a 0,1 objemu vody z dob oceánu Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

JIŽNÍ polární čepička zejména oxid uhličitý vrstva až 3 km celkový objem zhruba 200 000 km3 zdá se až 4x menší než severní, ale je větší zmrzlé usazeniny jsou z velké části zakryty vrstvami navátého prachu Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Mars v dalekohledu pozorujeme jako okrový kotouček s několika temnými a jasnými skvrnami Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

POROVNÁNÍ VELIKOSTÍ TERESTRICKÝCH PLANET Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Zdroje Úvodní snímek http://commons.wikimedia.org/wiki/File:NASA-Apollo8-Dec24-Earthrise.jpg Volně šiřitelné Snímek č.3 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mercury.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Venuspioneeruv.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_Earth_seen_from_Apollo_17.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mars_Hubble.jpg Snímek č.5 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:MESSENGER_-_CN0162744010M_RA_3_web.png Snímek č.7 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mercury-real_color.jpg "Image processing by R. Nunes" and a link to http://www.astrosurf.com/nunes is provided. Snímek č.8 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Venus_as_captured_by_Mariner_10.jpg Snímek č.11 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Snímek č. 12 http://commons. wikimedia Snímek č.12 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Venus_atmosphere_cs.svg GNU Free Documentation License, Version 1.2 Snímek č. 13 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Phases_of_Venus_cs.png Snímek č.15 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Earth_%26_Mir_(STS-71).jpg?uselang=cs Volně šiřitelné Snímek č. 17 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mars_Hubble.jpg Snímek č. 18 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Phobos_deimos_diff_rotated.jpg Snímek 21 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Avalanche_on_Mars_February_19th_2008_01.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Elysium_Vulkanos.jpg Snímek 23 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mars_Viking_11h016.png Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Snímek 24 http://commons. wikimedia Snímek 24 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Spirit%27s_First_Color_Photograph_Mars.jpg Volně šiřitelné Snímek 26 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Olympus_Mons_alt.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Olympus_Mons_map-fr.svg Snímek 28 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:3D_Valles_Marineris.jpg Snímek 29 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Celestia_Valles_Marineris.png GNU Free Documentation License, Version 1.2 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Grand_Canyon_NP-Arizona-USA.jpg Snímek 32 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mars-19-09-2003.jpeg Snímek 33 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Terrestrial_planet_size_comparisons.jpg Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.