Závěrečná zpráva k objasnění příčin vzniku stavu nouze v ES ČR dne seminář SVSE, , Praha Josef Fiřt - ERÚ
2 I.Důvody zpracování zprávy II.Výsledky zprávy III.Návrhy na opatření
3 I.Důvody zpracování zprávy →vyhlášení stavu nouze a regulačních stupňů 2 – 5 provozovatelem PS ČEPS, a. s od 14,00 hod. →stížnosti odběratelů elektrické energie s poukázáním na škody způsobené omezením dodávky elektřiny →ohlasy veřejnosti týkající se stability PS (ES) →objasnění důvodů, které k vyhlášení stavu nouze vedly
4 Pracovní skupinu, která měla zpracovat Zprávu, jmenoval ministr průmyslu a obchodu a předseda ERÚ dne , a to ve složení: předseda - Ing. Ladislav Havel, MPO člen- Ing. Blahoslav Němeček, ERÚ člen- Ing. Jiří Šťastný, OTE člen- Ing. Jiří Jež, CSc., EGÚ Brno člen- Ing. Miroslav Vrba, ČEPS V průběhu prací byl přizván pracovní skupinou Ing. Jiří Ptáček, PhD, EGÚ.
5 Zadání úkolů pracovní skupině 1.Prověřit a vyhodnotit interní materiál ČEPS „Analýza příčin, které vedly k vyhlášení stavu nouze dne Prověřit postupy pracovníků ČEPS před vyhlášením stavu nouze a určit zda došlo či nedošlo k pochybení nebo neplnění pracovních povinností. 3.Dát jednoznačnou odpověď, zda vyhlášení stavu nouze bylo či nebylo v souladu s EZ.
6 4.Vyhodnotit chování účastníků trhu s elektřinou před vyhlášením stavu nouze a ve stavu nouze (období – 14,00 hod. do ,00 hod.). 5.Na základě výsledků hodnocení v bodech 1 – 4 zrpacovat návrhy případných opatření (úprava legislativy, úprava kodexu PS, pracovní a technická opatření, atp.), které by zamezily opakování příčin, vedoucích ke stavu nouze.
7 Pracovní skupina pracovala v období – (odevzdání Závěrečné zprávy) Pracovní skupina provedla analýzu: 1.primárních podkladů ČEPS (síťový program na , provozní instrukce ČEPS, dokumenty charakterizující stav před poruchou vč. spolupráce s UCTE, dokumenty charakterizující stav nouze → hodnocení působení ochran, automatik, jednání krizového štábu ČEPS).
8 2.situace v obchodování s elektřinou databáze EGÚ Brno týkající se PS, DS a výroben v ČR („Dlouhodobé bilance elektřiny ES ČR“) 4.dostupné informace o provozu přenosových soustav okolních států (nejen sousedních) 5.interního materiálu ČEPS „Analýza příčin, které vedly k vyhlášení stavu nouze “.
9 Závěry pracovní skupiny uvedené ve Zprávě k bodu 1 „Analýza příčin“ provedená ČEPS a popsaná v materiálu je objektivní. Postupy a dispečerské sledy manipulací jsou v materiálu uváděny v souladu se skutečností a systémovými záznamy. Materiál se soustřeďuje hlavně na vnější příčiny (chování okolních ES a PS v Evropě).
10 k bodu 2 Pracovní skupina konstatuje, že „jak příprava provozu, tak i vlastní dispečerské řízení probíhalo dopoledne v souladu se schválenými předpisy a postupy. Nedošlo k zanedbání řízení soustavy ani k porušení stanovených postupů, které by způsobilo poruchy. Do 11,11 hod. byla soustava řízena standardními postupy. Následně (vypnutí V 415 ) byly používány postupy s cílem eliminace krizového stavu.“
11 k bodu 3 „Při vyhlašování stavu nouze dne společnost ČEPS postupovala oprávněně a v souladu s platným EZ“
12 k bodu 4 -ve stavu nouze bylo do soustavy dodáno 83400,6 MWh a odběr ze soustavy byl 83465,5 MWh (OTE prováděl zúčtování ve zvláštním režimu § 29 vyhl. ERÚ č. 541/2005) -do 12. hodiny měly odchylky normální průběh -od 13. do 14. hodiny dochází k nárůstu jak +, tak - odchylek -KZ odebrali v důsledku regulačních stupňů 2 – 5 o 2260 MWh méně
13 -výrobci nedodali ve stavu nouze MWh -všichni provozovatelé DS aktivovali Regulační plán r (uplatní HDO) -ve 2 a 3 regulačním stupni bylo 683 KZ ( 1000 MW) -při ohlašování regulačních pokynů byl použit pouze telefon -popis jednotlivých regulačních stupňů se v praxi ukázal komplikovaný -smlouvy mezi dodavateli a KZ většinou neobsahují ustanovení o postupu při vyhlášení regulačního stupně či stavu nouze
14
15
16 k bodu 5 a)organizační opatření zlepšit komunikaci mezi složkami dispečerského řízení (s PDS, zákazníky, vyhlašování ve sdělovacích prostředcích, s TSO) b)úprava legislativy - EZ – úprava vyhlašování regulačních stupňů a stavu nouze - vyhlášek k EZ – MPO 219/01 o postupu při SN (definice regulačních stupňů) - ERÚ 541/05 o pravidlech trhu s elektřinou (zúčtování OTE ve zvláštním režimu)
17 - cenové rozhodnutí ERÚ nastavená cena pro SN 1990 Kč/MWh – nevhodné odvozovat od ceny „bílé elektřiny“ c)provozně – technická opatření - systém denních aukcí neumožňuje vytvořit dodatečné rezervy dispečer. řízení pro nestandardní situace - volné přenosové kapacity → právní podpora pro redukci s ohledem na rizika - příprava provozu → při nestandardních provozních stavech držet vyšší rezervy v přenosových kapacitách → zvýšit využívání automatizované kontroly spolehlivosti (N-1)
18 d)dispečerské řízení - posílení prostředků dispečerského řízení zvláště pro krizové stavy - posoudit možnost uplatnit požadavek dispečera na přerozdělení zdrojů v ES -možnost dočasného omezení exportu z ES e)technická opatření -např. dovybavit RZ 400 kV Hradec u Kadaně spínačem přípojnic -řešení tlumivek Navržená opatření se budou postupně realizovat.