PROBLÉMOVÉ OBLASTI (inventarizace, veřejné zakázky, odpisy a úplata)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 Struktura dotačních titulů Středočeského kraje pro rok 2014.
Advertisements

Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Dlouhodobý hmotný majetek – odpisy (2. část) Vypracoval : Ing. Jana Šustrová Projekt Anglicky v odborných.
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
1 Sociální integrace OK Zajištění dostupnosti vybraných sociálních služeb v Olomouckém kraji Cena za poskytování sociální služby Platební podmínky – fakturace.
Evidence a inventury majetku
Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
Zásoby- účtování inventarizačních rozdílů
10. Martin Smíšek 2. A  Jelikož se DHM při jeho užívání opotřebovává a jeho hodnota postupně přechází do hodnoty nových výrobků nebo jiných výkonů.
Oceňování majetku a závazků
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
 zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů  zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (rozpočtová pravidla),
Úprava vedení účetnictví a daňové evidence zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví ve znění pozdějších předpisů zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve.
FINANCE 2014/2015.
Pravidla pro poskytování nepeněžitých vkladů Zjistitelnost a hospodářská využitelnost ve vztahu k předmětu podnikání Musí být splaceny před zápisem výše.
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
Sekce 05 - Odbor Účetnictví a audit
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Závěrka ve fiktivní firmě.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
◦ Legislativa a změny po Evidence objektů ENO, Evidence objektů ENO, - změny v aktuální verzi - rekapitulace postupů Evidence objektů ENO Evidence.
Hospodaření II katedra FISCUS. MAJETEK Soubor věcí a práv, která jsou v právoplatném držení jedné nebo více osob Úprava majetku vyplývá ze Stanov Junáka.
Účtování dlouhodobého majetku „14“
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Finanční účetnictví 1 účtování dlouhodobého majetku – osnova přednášky
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dlouhodobý majetek Odpisy
MAJETEK PODNIKU září 2012 VY_32_INOVACE_UCE_070106
Úvod do účetnictví.
Podnikání Ing. Vojtěch Jindra
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
01.14 Inventarizace majetku
Účetnictví pro ÚSC, PO a OSS
INFORMAČNÍ ZDROJE FINANČNÍ ANALÝZY
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
Úvod k účetnictví ÚSC.
Účetnictví kapitola: deník příjmů a výdajů u neplátce dph, plátce dph
Pracovní schůzka s ekonomy PO Inventarizace v roce 2013 (periodická k rozvahovému dni) 18. prosinec 2013.
Daň z příjmů právnických osob Mgr.Eva Kolářová, Ph.D. Tato prezentace vznikla za podpory projektu FRVŠ č.2714/2007.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Inventarizace Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu 1. Vysvětlení pojmu inventarizace 2. Druhy a charakteristika inventarizací 3. Postup při provádění.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní.
PRACOVNÍ SCHŮZKA EKONOMŮ NEŠKOLSKÝCH PŘÍSPĚVKOVÝCH ORGANIZACÍ Odbor ekonomický Krajského úřadu Jihomoravského kraje.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Daňová evidence.
Nedostatky zjišťované při kontrolách Ing. Michal Obrusník Mgr. Zuzana Punčochářová.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Inventarizace majetku a závazků
SH ČMS účetní závěrka 2016 Metodický pokyn č. 4/2016.
Kapitola 3 směrnice 36/INA-VOK Zásad vztahů Změny navrhované OE
Inventarizace a odpisování
Bankovní účetnictví Nehmotný a hmotný majetek, zásoby
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Náklady a Výnosy.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Finanční účetnictví RADNICE
Řízení majetku ve vazbě na zdrojovou náročnost
Účetnictví, inventarizace, dotace a rozpočty u p.o. v roce 2018
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
Inventarizace majetku a závazků
Inventarizace v roce prosinec 2018
Poznatky z veřejnosprávních kontrol u příspěvkových organizací
Rozpis rozpočtu a normativy
MAJETEK V PODNIKU A ZDROJE FINANCOVÁNÍ
Transkript prezentace:

PROBLÉMOVÉ OBLASTI (inventarizace, veřejné zakázky, odpisy a úplata) Pavlína Haščáková pavlina.hascakova@kr-moravskoslezsky.cz 595 622 615

INVENTARIZACE - PRÁVNÍ ÚPRAVA PRO PO zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví vyhláška č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků nařízení vlády č. 108/1994 Sb., kterým se provádí zákoník práce a některé další zákony (stanoví provádění inventarizací při uzavření dohody o hmotné odpovědnosti, její změně či zániku)

VNITŘNÍ PŘEDPISY Organizace rozpracuje a upraví povinnosti vyplývající ze zákona o účetnictví a prováděcí vyhlášky do vnitřních předpisů, např.: směrnice k provádění inventarizace majetku pravidla pro jmenování členů IK, ÚIK včetně stanovení požadavků na jejich znalosti plán inventur.

PLÁN INVENTUR Obsahuje nejméně tyto údaje: o předpokládaném okamžiku zahájení a ukončení jednotlivých inventur, o okamžiku, ke kterému se zjišťují skutečné stavy, seznamy inventurních soupisů, které budou sestavovány, zdůvodnění ukončení inventur před koncem rozvahového dne a popis činností, které se uskuteční mezi koncem rozvahového dne a ukončením fyzické inventury.

INVENTARIZACE Je proces, kterým se ověřuje stav majetku vedený v účetnictví se stavem skutečným a zahrnuje: vydání příkazu k inventarizaci včetně sestavení harmonogramu a jmenování inventariz. komisí přípravné práce – tvorba seznamů a soupisů kontrolovaného majetku provedení inventur a zachycení zjištěného stavu sestavení inventarizační zprávy, vypořádání invent. rozdílů včetně stanovení výše náhrady odp. osobám

INVENTURA PODLE ZPŮSOBU PROVEDENÍ FYZICKÁ zjištění skutečného stavu hmotného či nehmotného majetku vizuální ověření existence majetku lze nahradit fotodokumentací slouží i pro plánování obnovy hmotného majetku (návrhy na vyřazení, požadavky na nákup) DOKLADOVÁ u závazků a pohledávek u majetku, u něhož vizuálně nelze zjistit jeho fyzickou existenci (cenné papíry) zjišťuji oprávněnost jednotlivých položek závazků a pohledávek

INVENTURA PODLE OKAMŽIKU PROVEDENÍ MIMOŘÁDNÁ provádí se k jinému okamžiku např. při změně hmotně odpovědné osoby ŘÁDNÁ (PERIODICKÁ) provádí se k rozvahovému dni tj. 31.12. (sestavení účetní závěrky) PRŮBĚŽNÁ provádí se u zásob účtovaných podle druhů, míst uložení nebo hmotně odpovědných osob a u DHM, jež vzhledem k fci, kterou plní je v soustavném pohybu a nemá stálé místo, kam náleží.

TERMÍNY PRO PROVÁDĚNÍ INVENTUR Fyzická inventura – lze ji provést v průběhu posledních 4 měsíců účetního období (září až prosinec) popřípadě v prvním měsíci následujícího období, přičemž se musí prokázat stav majetku k rozvahovému dni (31. 12.) Každý druh zásob a DHM u průběžné inventarizace musí být inventarizován alespoň 1x za účetní období Není stanovena četnost pro inventarizaci pokladní hotovosti (dříve 4x ročně z toho 2x plánovaná )

INVENTURA Inventurní soupis – vzniká při prvotní inventuře, Dodatečný inventurní soupis – prokazuje přírůstky nebo úbytky stavu hmotného majetku, které jsou zjišťovány rozdílovou inventurou (ode dne prvotní inventury do rozvahového dne)

NÁLEŽITOSTI INVEN. SOUPISU IČ účetní jednotky, rozsah (účtová skupina, seskupení inv.položek, položka) včetně číselného a slovního značení podle směrné účtové osnovy seznam příloh soupisu celkovou výši ocenění majetku v členění podle analytických nebo podrozvahových účtů jména členů IK, okamžik zahájení a ukončení inventury a okamžik, ke kterému se zjišťují stavy podpisové záznamy osoby odpovědné za zjištění skutečnosti a osoby odpovědné za provedení inventarizace

NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY Není inventarizován majetek vedený v podrozvahové evidenci (najatý, zapůjčený) Nejsou proúčtovány inv.rozdíly do příslušného období Není provedena inventarizace přísně zúčtovatelných tiskopisů (např. vysvědčení) Schází podpisy na inv.soupisech, není uvedeno, jak byla inventarizace prováděna V závěrečném zápise je uvedeno, že nebyly zjištěny rozdíly, ale stavy neodpovídají majetku a závazkům v účetnictví

VEŘEJNÉ ZAKÁZKY Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách PO patří mezi veřejné zadavatele umožňuje sdružit více veř.zadavatelů pokud spolu uzavřou smlouvu, ve které upraví práva a povinnosti a způsob jednání za sdružení zadavatelů Finanční limity pro rozdělení zakázek stanoví vláda nařízením (NV č. 77/2008 Sb., novela NV č. 474/2009 Sb.)

VEŘEJNÁ ZAKÁZKA PODLE PŘEDMĚTU PLNĚNÍ PODLE CENY NA DODÁVKY NA SLUŽBY STAVEBNÍ PRÁCE NADLIMITNÍ PODLIMITNÍ MALÉHO ROZSAHU

VEŘEJNÉ ZAKÁZKY Nadlimitní Podlimitní Malého rozsahu pro stavební práce nad 125.451 tis. Kč pro služby a dodávky nad 4.997 tis. Kč Podlimitní pro stavební práce od 6 mil. Kč do 125.451 tis. Kč pro služby a dodávky od 2 mil. Kč do 4.997 tis. Kč Malého rozsahu pro stavební práce do 6 mil. Kč pro služby a dodávky do 2 mil. Kč

REALIZACE VEŘEJNÉ ZAKÁZKY Nadlimitní jednací řízení s uveřejněním jednací řízení bez uveřejnění Podlimitní zjednodušené podlimitní řízení – výzva nejméně 5 zájemcům k podání nabídky a prokázání kvalifikace Malého rozsahu není nutné postupovat podle zákona, je třeba dodržet zásadu rovného přístupu, zákaz diskriminace a transparentnost

VEŘEJNÉ ZAKÁZKY Podle „Zásad“ je PO povinna postupovat v souladu se zákonem o veřejných zakázkách Pokud realizuje VZ prostřednictvím třetí osoby, musí to oznámit KÚ, odboru kancelář ředitele Nominaci členů a náhradníků do hodnotící komise pro VZ doporučuje řediteli u podlimitních zakázek na služby a dodávky náměstkyně hejtmana dopisem či emailovou zprávou u nadlimitních zakázek na služby a dodávky a podlimitních zakázek na stavební práce rada kraje po projednání materiálu připraveného ředitelem na schůzi RK

VEŘEJNÉ ZAKÁZKY Komise pro otevírání obálek – má nejméně 3 členy, otevírá obálky do 30 dnů po uplynutí lhůty pro podání nabídek, kontroluje úplnost nabídek Hodnotící komise (HK) – má nejméně 5 členů, vždy musí být členem zástupce zadavatele, je-li potřeba, musí mít alespoň třetina členů příslušnou odbornost ve vztahu k předmětu VZ (např. u stavebních prací), volí předsedu a místopředsedu HK, je usnášeníschopná, jsou-li přítomny 2/3 členů HK Funkci komise pro otevírání obálek může plnit HK, stanoví-li tak zadavatel

ÚPLATA ZA VZDĚLÁVÁNÍ A ŠKOLSKÉ SLUŽBY Je upravena § 123 školského zákona: Vzdělávání, které neposkytuje stupeň vzdělání, lze poskytovat za úplatu, která je příjmem právnické osoby, která vykonává činnost školy nebo školského zařízení. Výši úplaty stanoví ředitel školy nebo školského zařízení. O snížení nebo prominutí úplaty, zejména v případě dětí, žáků nebo studentů se sociálním znevýhodněním, rozhoduje ředitel školy nebo školského zařízení.

ZAKOTVENÍ ÚPLATY VE VYHLÁŠCE č. 71/2005 Sb., § 8 u žáků přípravného a základního studia se výše úplaty v jednotlivých oborech stanoví tak, aby průměrná výše stanovených úplat nepřekročila 110 % skutečných průměrných neinv.výdajů školy na žáka v uplynulém kalendářním roce s výjimkou výdajů na platy, zákonné odvody (…přímé výdaje na vzdělávání) poskytnutých ze státního rozpočtu u studia pro dospělé, kteří se zároveň nevzdělávají na SŠ, konzervatoři či VOŠ, nejvýše v plné výši průměru skutečných neinv.výdajů na žáka v uplynulém kalendářním roce.

DŮLEŽITÉ POJMY NÁKLADY představují spotřebu živé či zvěcnělé práce v penězích VÝNOSY realizují vlastní výrobky či služby (bez ohledu, zda došlo k jejich úhradě) VÝDAJE představují úbytek peněžních prostředků v bance či pokladně PŘÍJMY obdržím platbu, tedy zvýším svou hotovost v bance nebo pokladně

PRO STANOVENÍ ÚPLATY zjistím celkový objem výdajů za předchozí kalendářní rok POZOR - odpisy nejsou výdajem a také časově rozlišené náklady nemusely být uhrazeny v daném roce odečtu výdaje hrazené z přímých výdajů na vzdělávání naopak mohu zahrnout výdaje hrazené z peněžních fondů, darů či příspěvku na provoz od kraje či obce stanovím průměrný počet žáků v daném kalendářním roce váženým aritmetickým průměrem 110 % je maximální výše – pokud mám mimořádné výdaje, které se nebudou opakovat, mohu stanovit pod 100 % loňské skutečnosti

ÚČETNÍ ODPISY Povinnost účetně odepisovat majetek vyplývá ze zákona o účetnictví. Odpisy jsou nákladovou položkou, která vyjadřuje postupnou „spotřebu“ dlouhodobého majetku. Stanoví si je účetní jednotka sama podle doby použitelnosti nebo jiných kritérií. Odpisová sazba = 100/doba životnosti. Odepisuje se majetek bez ohledu na způsob jeho nabytí – tedy i dary a DHM pořízený z dotace. Organizace sestavuje odpisový plán, který podle § 31 zákona č. 250/2000 Sb., schvaluje zřizovatel PO

ÚČETNÍ ODPISY Majetek je odepisován do výše jeho ocenění v účetnictví. Účetní odpisy se mohou v průběhu let změnit, vždy ale jen od počátku účetního období (roku). Neodepisují se: pozemky umělecká díla nedokončený majetek, zásoby, finanční majetek, pohledávky povolenky na emise a preferenční limity DNM a DHM, pokud jej má PO ve výpůjčce či pronájmu

DAŇOVÉ ODPISY Nevyjadřují skutečnou míru opotřebení majetku. Je to částka, o kterou si může vlastník majetku snížit základ daně z příjmů. Nelze je v průběhu let měnit (nutno postupovat započatým způsobem odepisování). PO nejsou vlastníkem majetku (majetek zřizovatele mají předán jen k hospodaření), proto nemohou uplatnit daňové odpisy.

ÚČETNÍ ODPISY zřizovatel může schválit odpisový plán individuálně nebo formou schválení pravidel pro jeho sestavení V podmínkách MSK: majetek je zařazen do skupiny 1-6 podle přílohy zákona o dani z příjmů a dobou odepisování 8, 12, 20, 50, 100 a 100 let podle jednotlivých skupin začíná se odepisovat následujícím měsícem po zařazení majetku do užívání nemovitosti se začínají odepisovat dnem doručení návrhu na vklad katastrálnímu úřadu

NEKRYTÉ ODPISY Pokud organizace nezajistí ke dni účetní závěrky krytí investičního fondu finančními prostředky, sníží výsledkově o tento rozdíl investiční fond a v příloze účetní závěrky zdůvodní proč nebylo možné IF finančně pokrýt. Účtuje se až na konci roku (-551/-416) , neznamená to, že by organizace neodepisovala, ale pouze upraví konečnou výši nákladů na odpisy a také IF

ÚČTOVÁNÍ ODPISŮ Pořízení DHM 042/321 Úhrada faktur za DHM 321/241 Proúčtování zdrojů krytí (IF) 416/401 Zařazení DHM do používání 022/042 Měsíční odpisy DHM 551/082 Tvorba IF z odpisů 401/416 082 oprávky k DHM= výše opotřebení tj. odpisů majetku 022 samostatné movité věci = pořizovací cena majetku 401jmění účetní jednotky = zůstatková cena majetku 416 investiční fond = zdroje pro pořízení majetku

ÚČETNÍ ODPISY A DAŇ Z PŘÍJMŮ Jsou-li odpisy hrazeny z účelově určeného příspěvku na provoz, nezvyšují základ daně (příspěvek nepodléhá dani) Pokud nemá ZUŠ příspěvek na provoz, musí základ daně zvýšit o hodnotu účetních odpisů Pokud tedy ukončí hospodaření 0, z daňového hlediska vznikne zisk ve výši odpisů pokud by ZUŠ neměla jiné příjmy podléhající dani z příjmů a neuplatnila by slevy na dani ani možnost snížit základ daně podle § 20, bude hradit daň

§ 20 ZÁKONA O DANI Z PŘÍJMŮ poplatníci, kteří nebyli založeni za účelem podnikání, mohou základ daně snížit až o 30 %, maximálně však o 1 mil. Kč (je-li 30% méně než 300 tis. Kč, lze odečíst 300 tis. Kč), použijí-li prostředky získané úsporou daňové povinnosti ke krytí nákladů souvisejících s výchovou, vzděláváním a školskými službami, a to nejpozději ve třech po sobě jdoucích letech takto vzniklá daňová úspora musí být účetně evidována (v podrozvahové evidenci)

SLEVY NA DANI sazba daně z příjmů činí 19 % stanovenou daň lze snížit o slevy na dani o 18 tis. Kč za zaměstnance se zdravotním postižením o 60 tis. Kč za zaměstnance s těžším zdravotním postižením Je výhodnější uplatnit slevy na dani místo daňového zvýhodnění – nemusím prokazovat použití daňové úspory