Zdroj: Pedagogická orientace 2001, č. 1, s.58–65 ISSN

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Objektivní faktory.
Advertisements

…začíná experiment Jana Marie Havigerová experiment = součást projektu Informační chování nadaných dětí v pregramotném období.
Pravděpodobné příčiny a důsledky reality rodiny v ČR
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Kvalitativní výzkum.
Sociální kontrola Filip Keresteš.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Hra na zapamatování Informace o hře Vytvořil: Jakub Hrubý 6.A
Vysoká škola sociálně-správní, Havířov Rekvalifikace jako nástroj politiky zaměstnanosti České republiky Vypracovala: Věra Pepřicová Vedoucí práce: Ing.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Piaget, Kohlberg, Selman, Gilliganová
MaSo jaro O soutěži MaSo Co je to MaSo? o dvakrát za rok o ne jako ve škole, soutěž družstev  spolupráce, komunikace Dvanácté MaSo, 72 družstev.
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Rizikové skupiny 6. Opakování Jaká jsou tři hlavní období vývoje kriminologie? Jmenujte některé kriminologické teorie.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPrávní vztahy Datum vytvoření
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Emoce ve sportu Agresivita
 Poslední přikázání z první desky desatera – příkazy vztahující se k Bohu.  Již ve SZ patřilo toto přikázání k identitě vyvoleného národa.  Židé světili.
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
Jste profesionál? Tento kvíz zjišťuje, je-li možné Vás klasifikovat jako „profesionála“.
LILIUM CANDIDUM J.Víchová Klinika dětské hematologieaonkologie FNM Oddělení klinické psychologie FNM.
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
MaSo jaro O soutěži MaSo Co je to MaSo? o dvakrát za rok o nejen počítání o soutěž družstev  spolupráce, komunikace, týmová hra Třinácté MaSo,
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
PROBLEMATIKA LIDSKÉ AGRESIVITY V ZRCADLE MANIPULACE A POSLUŠNOSTI VŮČI AUTORITĚ II Zdroj: Pedagogická orientace 2001, č. 2, s.79– 89 ISSN Autor:
Pedagogika & DIDAKTIKA
Pedagogická diagnostika
Vliv Dunning-krugerova efektu na přijímání a prosazování reforem a veřejnou volbu.
MUSÍ BÝT KOMUNITNÍ TLUMOČNÍK STEJNÉHO POHLAVÍ JAKO KLIENT?
BAKALÁŘSKÝ SEMINÁŘ Obhajoba BP.
Stanislav Bendl (PdO 1/2001).  Aktuálnost tématu manipulace a kritického myšlení (média, sekty, politika, obchod)  Stoupající brutalita pachatelů trestných.
Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Základy sociální psychologie
Agrese a agresivita.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Experiment
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Problémový žák Biologie a chemie se zaměřením na vzdělávání
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Téma Hypotézy ve výzkumu
Pedagogická psychologie
Autodiagnostika učitele
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
Občanská společnost, státní občanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_50_Občanská výchova_Morálka.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Holocaust – proč se lidé dopouštěli zlých věcí?
Experimentální studie poslušnosti
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
O agresi Mgr. Denisa Denglerová
Jak si můžeme být jisti, že Alex chápe popisky v jeho repertoáru?
„Vzkaz v lahvi“ (Osobnostní a sociální výchova)
Pedagogická komunikace 8. lekce: Proxemika
Sociální psychologie II
MOTIVACE Zora Syslová.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_10 Společenské normy
Psychologie výchovy a vzdělávání
Informační sociální vliv: (informational social influence) Potřeba vědět, co je „správně“ Plochová Barbora(182485)
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PROBLEMATIKA LIDSKÉ AGRESIVITY V ZRCADLE MANIPULACE A POSLUŠNOSTI VŮČI AUTORITĚ I Zdroj: Pedagogická orientace 2001, č. 1, s.58–65 ISSN 1211-4669 Autor: PaeDr. Stanislav Bendl, Ph.D. Vypracovala: Pavla Koňaříková

MANIPULACE…..? OVLIVŇOVÁNÍ (PERZUAZE) O manipulaci hovoříme v souvislostech s: politikou obchodem médii sektami propagandou manipulativní pedagogikou brutalitou (trestné páchání) agresivitou dětí a mládeže úpadkem autority totalitou Manipulace je záměrné ovlivňování osob bez jejich vědomí a souhlasu… Využití: nevědomosti dobromyslnosti naivity slušnosti strachu

KÁZEŇ VĚDOMÉ DODRŽOVÁNÍ ZADANÝCH NOREM (POSLUŠNOST) Poslušnost je spíše pasivní Kázeň může zahrnovat i prvky vlastní aktivity Kázeň nekritická, otrocká

AUTORITA VYJADŘUJE SOCIÁLNÍ VZTAH Sociální vztah mezi lidmi, kteří jsou nositeli vážnosti, respektu a úcty, a mezi těmi, kteří jim vážnost, respekt a úctu projevují.

AGRESE Agresí rozumíme jakoukoliv formu chování, kdy se snažíme záměrně někoho poškodit nebo mu ublížit. AGRESIVITA Agresivitou rozumíme tendence, popřípadě dispozice k útočnému jednání vůči jiné osobě a okolí.

MANIPULOVATELNOST LIDÍ (AUTORITA A POSLUŠNOST) Podle Fuchse je matkou autority nerozhodnost lidí. Někteří Vám budou vděční, když z nich sejmete břímě rozhodování. Otázkou je, do jaké míry jsou lidé, ač vybaveni dokonalým rozumem, manipulovatelní.

MILGRAMOVY EXPERIMENTY POSLUŠNOST VŮČI AUTORITĚ Americký psycholog Stanley Milgram si kladl otázku, zda je schopen přimět pokusné osoby k mučení či trýznění jiných lidí. Snažil se zjistit chování osob, od kterých se požadovalo, aby způsobovaly bolest jiným, neznámým lidem

Stanley Milgram (15. 8. 1933 – 20. 1984 New York ) byl americký sociální experimentální psycholog, který se proslavil hlavně dvěma originálními experimenty o lidské společnosti. K prvnímu pokusu Milgrama inspiroval proces s nacistickým zločincem Eichmannem: co všechno jsou lidé ochotni udělat, když jim to nařídí autorita? V roce 1964 provedl MILGRAM slavný experiment. Výzkum byl prezentován jako testování paměti a výzkum učení. Zúčastnilo se 40 dobrovolníků, mužů ve věku 20 – 50 let, kteří si vylosovali roli učitele a žáka.

Učební úkol se týkal párových asociací MILGRAMOVY EXPERIMENTY HYPOTÉZA ZNĚLA: UČENÍ NEJLÉPE PODPORUJE TREST ZA CHYBNÝ VÝKON Učitel měl před sebou 30 spínačů od 15 do 450 Voltů. Učitel byl umístěn mimo místnost žáka Trest byl udělován prostřednictvím generátoru odstupňovanými vypínači od lehkého šoku až po těžký šok (XXX) Učitel dostal instrukci při chybě udělit šok, při další vždy o stupeň vyšší Učební úkol se týkal párových asociací Pokusným osobám byl předložen dlouhý seznam slov a bylo jim řečeno, že pokud se dostanou na konec seznamu, musejí ho znovu zopakovat a postupovat v udělování šoků až do doby, kdy se žák naučí všechny dvojice správně.

UKÁZKOVÝ (VZOROVÝ) ŠOK Každé pokusné osobě, než začala svoji činnost učitele, byl udělen vzorový šok na generátoru. Tento šok měl sílu 45V a byl udělen na zápěstí. Cílem bylo přesvědčit pokusnou osobu o autenticitě generátoru

MILGRAMŮV EXPERIMENT INSTRUKCE O ŠOKU Pokusná osoba měla udělit šok učícímu vždy, když dá nesprávnou odpověď. Při špatné odpovědi, udělil „učitel“ vždy vyšší počet voltů, které musel předem „žákovi“ nahlásit. Učící osoby samozřejmě bolest jen předstíraly. Žák dává předem určené odpovědi (3 špatných odpovědí k jedné správné).

PRŮBĚH EXPERIMENTU V průběhu experimentu není slyšet od žáka slyšet žádná hlasová odpověď nebo jiné znamení protestu až do dosažené šokové úrovně 300V. V úrovni 300V žák tluče do stěny místnosti, od tohoto okamžiku se již neobjevují žádné odpovědi na panelu. Instrukce pro „učitele“ zní: počkejte 5-10s a poté považujte žádnou odpověď za špatnou

PRŮBĚH EXPERIMENTU Žákovo tlučení se opakuje při 315V a poté už se neobjeví ani na signálním boxu. „Učitel“ se obrací pro radu k experimentátorovi Při neochotě spolupracovat se nabízí pobídky Pobídka č.1: Prosím, pokračujte, nebo: Prosím pokračovat! Pobídka č.2: Pokus vyžaduje, abyste pokračoval. Pobídka č.3: Je bezpodmínečně nutné, abyste pokračoval Pobídka č.4: Nemáte jinou volbu, musíte pokračovat

Distribuce bodů přerušení experimentu Verbální označení a označení počtu voltů Počet pokus. osob, pro které toto byl max. šok Lehký šok 15 30 45 60 Intenzivní šok 255 270 285 300 5 Mírný šok 75 90 105 120 Šok extrémní intenzity 315 330 345 360 4 2 1 Silný šok 135 150 165 180 0 0 0 Nebezpečí: těžký šok 375 390 405 420 Velmi silný šok 195 210 225 240 XXX 435 450 26