Cesta k podnikatelskému úspěchu: plánování podnikatelských činností

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projektové řízení Modul č.1.
Advertisements

KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
managementu znalostí podle
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
PLÁNOVÁNÍ Vrcholným úkolem podnikového řízení je určování konkrétních podnikových cílů, jejichž prostřednictvím má být dosažen konečný cíl, dlouhodobá.
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Předmět: Řízení podniku 1
Podnikání na Internetu outsourcing, virtuální firmy Letní semestr 2005 Jana Holá IX.
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Management podniku a jeho činnosti
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Název organizace Podnikatelský plán (bližší specifikace aktivity) Vaše logo.
1.Obsah marketingového řízení
Podnikatelský plán VEBER, Jaromír a kol. Management – základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2002, ISBN , str. 464 –
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Podnikatelský plán struktura plánu.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Plánovací proces a druhy plánování
1 Předmět: M anagement 1 Téma 3: PLÁNOVÁNÍ VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s. školící středisko Kladno k atedra řízení podniku a podnikové ekonomiky.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PRA_313 Ročník: 1. Vzdělávací obor:
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Struktura podnikatelského plánu
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
Téma 13: Finanční plánování
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Strategie regionu, obce
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
MANAGEMENT PLÁNOVÁNÍ.
Název společnosti Obchodní plán.
Ekonomika malých a středních podniků
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Principy inovace.
Předmět: Podnikový a personální management 1
Management a řízení hotelu
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Ekonomika malých a středních podniků
Prezentace obchodního plánu
Prezentace obchodního plánu
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ V NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH
Název společnosti Obchodní plán.
Prezentace obchodního plánu
Transkript prezentace:

Cesta k podnikatelskému úspěchu: plánování podnikatelských činností Jak dosáhnout konkurenční výhody a zajistit úspěch firmy na globálním trhu?

Co je to plán? Představa o „ideální cestě“ k vytýčenému cíli podnikatelských aktivit firmy. Vymezuje směr postupu, soubor činností, které musí v jeho rámci být vykonány, kapacity, které pro jeho úspěšné dokončení v zadaném termínu musí být vynaloženy a vymezuje logické i časové vztahy mezi požadovanými pracovními úkoly.

Základní úloha plánu ve vnitřním prostředí firmy Zajistit účelnost a efektivnost podnikání Určuje všechny činnosti, které musí být vykonány při jejich racionálním začlenění do logického a časového rámce „ideálního postupu“. Vytvořit platformu pro vznik souladu zájmů Každý pracovník se musí seznámit s významem a místem úkolu, který musí v rámci plánu vykonat. Představuje základní nástroj pro kontrolu úspěšnosti zvoleného postupu k cíli.

Hlavní kroky postupu sestavení plánu Vytýčení cílů - vymezení stavu, který má být dosažen. Analýza současné situace - určení vzdálenosti od stanoveného cíle. Vytvoření seznamu všech činností, které musí být pro dosažení cíle vykonány. Kapacitní bilance „nároky-možnosti“. Návrh časového harmonogramu postupu.

1.krok: Stanovení cílů Jsou odvozeny z již vymezených cílů podnikatelské strategie. Musí být náročné, ale splnitelné. Jinak nejsou mobilizující. Vychází z analýzy situace v oboru, situace na trhu a posouzení vlastních schopností. Musí být konkrétní - kvantifikované a kontrolovatelné.

Hierarchie plánů uvnitř firmy Strategický plán - dlouhodobý (investice, akvizice, aliance) scénáře Taktické plány - střednědobé (inovace, propagace, výcvik) klouzavé plány Operativní plány - krátkodobé (výroba, prodej, logistika, ...) klouzavé rozvrhy operací

2.krok: Analýza současného stavu Jak vypadá situace na trhu? Jaké postupy lze očekávat od našich konkurentů? Jak vzdáleni jsme od vytýčeného cíle? V jakém technologickém režimu musíme působit? Jaké hlavní překážky budeme muset překonat anebo obejít?

Zdroje marketingových informací firmy PRIMÁRNÍ Pozorování standardní přístupy individuální Dotazování interview dotazníky osobní průzkum cílových skupin SEKUNDÁRNÍ Interní (ve firmě) informační systém analýzy prodeje náklady Externí obchodní komory, vládní instituce veřejné báze speciální firmy

Co je nutné vyřešit v souvislosti s distribucí produktů? TYP CESTY Přímý Nepřímý stupeň žádoucí exponovanosti trhu volba a způsob náboru mezičlánků řízení distribučních cest SLUŽBY ZÁKAZNÍKOVI Požadovaná úroveň (co je nutné?) Potřebná zařízení pro fyzickou distribuci (jak dosáhnout této úrovně?)

Difusní konkurence Je forma soutěže mezi podnikatelskými subjekty, které jsou závislé na souboru týchž omezených zdrojů. Difusní konkurence narůstá s počtem subjektů v oboru; její intenzita je funkcí počtu bilaterálních vztahů, které mezi subjekty v oboru vznikají.

Co to je - technologický režim? Definice: Je specifickou kombinací podmínek příhodnosti příležitostí, úrovně kumulace technických znalostí ve firmě a jejích technických tradic. Je dílčí charakteristikou podnikání firmy představovanou kombinací technologických schopností, technické úrovně a kompetencí poměřovanou požadavky komerčních příležitostí.

Dva odlišné typy technologických režimů: RUTINNÍ Inovační podněty trhu jsou rozpracovatelné v rámci tradičních organizačních struktur velkých kapitálově intenzivních společností. PODNIKATELSKÝ Inovační podněty musí být ošetřeny mimo byrokratické struktury firmy, které odmítají vstřícně reagovat na nerutinní požadavky okolí.

Očekávaný přínos nových nápadů je podmíněn znalostními požadavky technologického režimu, výhodného pro daný obor. Jeho dosažení je podmíněno podnikatelskou výkonností firmy, determinovanou charakteristikami jako kompetence managementu, styl vedení pracovníků, organizace podnikatelských procesů apod. Změna vlastnických vztahů je často výrazným impulsem zvýšení podnikatelské výkonnosti firmy.

3.krok: Vytvoření seznamu činností Při znalosti vzdálenosti od cíle: co vše musí být provedeno, aby byl dosažen? Kategorizace činností: marketing, operace, logistika, financování, prodej, vytváření pracovních týmů, informační zabezpečení, řízení. V seznamu nesmí být uvedena žádná činnost, která nepřispívá k dosažení cíle; k navýšení přidané hodnoty!

4.krok: Kapacitní bilance Co budou činnosti ze seznamu vyžadovat: pracovníci, technologie, materiál, finance, kompetence. Jaké jsou naše možnosti tyto požadavky uspokojit? Co nám chybí a jak to obstaráme? Uvažovat s 24 hodinami denně! Neopomenout možnosti outsourcingu! Prozkoumat možnosti strategického partnerství!

Postoje protiinovačního klimatu ve firmě: Jsme rozhodně chytřejší než naši zákazníci. Víme rozhodně lépe než oni sami, co nejvíce potřebují. Manažeři jsou placeni za to, aby přijímali a zabezpečovali rozhodnutí; ostatní pracovníci firmy jsou placeni za provádění práce, nikoliv za přemýšlení o jejím obsahu. Pokud něco funguje, je zbytečné pokoušet se to vylepšovat Vrcholový management se zabývá pouze strategickými plány; nižší úrovně managementu firmy musí zajistit jejich implementaci. Našimi nejdůležitějšími partnery jsou finanční instituce, jejich analýzy jsou rozhodující pro volbu podnikatelských strategií. Našim primárním úkolem je vydělat co nejvíce peněz a co nejvíce uspokojit akcionáře výší vyplácených dividend.

5.krok: Časový harmonogram Zasadit do logického a časového rámce činnosti ze seznamu. Vycházet z termínu, kdy musí být cíle dosaženo. Respektovat logickou posloupnost „předcházející-následující“ Dobu trvání činnosti odvodit od výsledků kapacitní bilance

Jaký charakter harmonogramu použít pro jednotlivé typy plánu? Strategické plány: Ganttův úsečkový diagram Taktické plány: Síťové grafy (vyhledání „kritické cesty“) Operativní plány: Podrobné výrobní rozvrhy vycházející z řešení optinalizační úlohy: minimalizuj: Pij = Nij - Mij

Ganttův diagram Termín ukončení Činnosti Čas

Síťový graf Kritická cesta 2 10 8 1 5 12 14 3 10 6 7 9 7 4 12 22 22 14 3 10 12 12 6 7 9 7 27 36 36 7 4 22 Častěji než grafická podoba je používána tabulka!

Jaké chyby se nejčastěji vyskytují při tvorbě plánu? Nedostatek potřebných informací - plán je budován na mylných předpokladech. Neochota pracovat ve více variantách. Malá znalost plánovacích technik a nedostatek zkušeností. Chybějící odvaha riskovat. Nedostatky v komunikaci - pracovníci plán neznají v celé komplexnosti.

Komunikační proces Přijímač Vysilač Adresát zprávy Zdroj zprávy Přenosový kanál Zakódování zprávy Dekódování zprávy Zpětná vazba Šum

Kde mohou vzniknout chyby při komunikaci? Špatná formulace zprávy Šum na přenosové cestě Jiná interpretace při dekódování Nepřipravenost příjemce na určitou zprávu Nepozornost při příjmu zprávy Stres příjemce a jeho snaha zjednodušit zprávu