IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 17 - 5 Anotace Cyklus přírody a kalendáře – Zvyky během roku č. 2 Autor Mgr. Martin Nosek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci si osvojí postup, jakým vznikaly kalendáře na základě sledování cyklů přírody Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Kalendář, rok, roční období, Juliánský a Gregoriánský kalendář Druh učebního materiálu Pracovní list / Prezentace / Test / Laboratorní práce / … Druh interaktivity Aktivita / Výklad / Test / Kombinace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost 2,6 MB, září 2011
KVĚTEN ČERVENEC ČERVEN SRPEN V předvečer 1. máje se slaví Čarodějnice. 8.5. Výročí konce 2. světové války Dříve hlavně práce na polích 5.7. Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje 6.7. Upálení Jana Husa ČERVEN SRPEN 1.6. Den dětí Oslava příchodu léta 21.6., později 24.6. památka narození Jana Křtitele V srpnu padají hvězdy, říká se, že si máme vždy něco přát. 15.8. Svátek Nanebevzetí Panny Marie
ZÁŘÍ LISTOPAD ŘÍJEN PROSINEC 28.9. Den české státno- sti, Sv. Václav 2.11. Dušičky – den zesnulých ŘÍJEN PROSINEC 5.12. Sv. Mikuláš 24.12. Vánoce – největší české svátky 28.10.1918 Den založení 1. samo- statného Československa - prezident TGM
ČARODĚJNICE Někdy také Filipojakubská noc. se odehrává v noci z 30.4. na 1.5. Jedná se o velmi starý a dodnes živý lidový zvyk a zvláštní svátek. Lidé se schází u zapálených ohňů a slaví příchod jara. Také se staví Májka, vztyčený dřevěný sloup. Tradičním zvykem na venkově také bývá „kradení“ Májky mezi vesnicemi navzájem. Zpět
MISTR JAN HUS Mistr Jan Hus římskokatolický kněz, náboženský myslitel, reformátor. Od roku 1398 vyučoval na UK a v letech (1409–1410) byl jejím rektorem. Ve svých náboženských pracích kritizoval mravní úpadek, v němž se ocitla katolická církev.Katolická církev ho označila za kacíře. Na kostnickém koncilu byl odsouzen jako kacíř, vydán světské moci k upálení na hranici, když odmítl odvolat své učení. V roce 1999 prohlásil papež Jan Pavel II., že lituje kruté smrti Jana Husa a uznal ho jako reformátora církve. Byl upálen 6.7.1415. Zpět
DEN ČESKÉ STÁTNOSTI (Sv. Václav) …aneb svátek Sv. Václava. Tento den byl zabit Sv. Václav svým bratrem. Stalo se tak ve Staré Boleslavi asi roku 935. Svátek se oficiálně slaví od roku 2000, kdy ho schválila poslanecká sněmovna. Podle legend byl vychováván svou babičkou sv. Ludmilou. Jako kníže, po porážce saským králem Jindřichem Ptáčníkem, dokázal zachovat suverenitu českého státu a založil chrám Sv. Víta, hlavní kostel knížectví. Zpět
VÁNOCE 24.12. V křesťanské tradici svátky narození Ježíše Krista. Spolu s Velikonocemi patří k největším svátkům pro křesťany. Slaví se již od 7. století. V řadě zemí se slaví jinak než u nás. Keňa – zde slaví jen turisté Austrálie – slaví se v místním létě, tj. griluje se, dělá piknik Rusko – po jejich zákazu v roce 1918 upadly v zapomnění, místo nich se slaví Nový rok Čína – Vánočního muže nazývají Tun Čche Lao-žen Židé – Vánoce neslaví, mají svátek Chanuka Pokračuj dále
TEST Červenec a srpen znamenal pro lidi spíše práci, jakou? …………………………………………………………………………………………………………………………………… Kdo to byl Mistr Jan Hus? …………………………………………………………………………………………………………………………………… Jak se slaví Dušičky? …………………………………………………………………………………………………………………………
Zdroje: Text: Dostupné z [www.wikipedie.cz] Vlastní text z archivu autora FRAUS. Občanská výchova s blokem Rodinná výchova: pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. 2003. Plzeň: Fraus, 2003. ISBN 80-7238-207-1 Obrázky: Dostupné z [http://www.centralbohemia.cz/data2/dep_5/PAM_018_Bazilika_sv._Vaclava_a_kostel_sv.jpg] dne 18.9.2011. Dostupné z [http://www.belec.cz/data/USR_042_DEFAULT/hranice_hori_05.jpg] dne 18.9.2011. Dostupné z [http://skanzen.nulk.cz/images/stories/picture/zahajeni/2009/zahajeni_09.jpg] dne 18.9.2011. Dostupné z [http://home.tiscali.cz/zavodsky/hus/hus.jpg] dne 18.9.2011 Dostupné z [http://prazskychytrak.cz/wp-content/uploads/photo5.jpg] dne 18.9.2011. Ostatní obrázky: Copyright Martin Nosek, říjen 2011
Metodický pokyn: Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Obrázky je možné využít k dokreslení tématu. U jednotlivých obrázků probíhá diskuse.