PRÁVNÍ VĚDOMÍ – výchovní poradci a školní metodici prevence

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Kariérové poradenství
2 Dobrovolníci v sociálních službách zákon č. 198/2002 Sb., o dobrovolnické službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Ing. Hana.
SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANA DĚTÍ
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/2.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: VZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU KATEDRY PSYCHOLOGIE.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_10.
Odpovědnost školy v oblasti rizik. Druhy odpovědnosti odpovědnost za škodu –škoda na zdraví, jiná nemajetková újma, škoda na majetku odpovědnost za přestupek.
PORADENSTVÍ ŠKOLA POVOLÁNÍ PŠP Zdokonalení diagnostického a poradenského systému v oblasti vzdělávání a volby povolání.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Školní poradenské pracoviště
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Prevence realizovaná školami a školskými zařízeními Litice
Kurz pro výchovné poradce Právní rámec výkonu poradenské činnosti
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
AKTUÁLNÍ PROBLÉMY NA ÚSEKU ODHALOVÁNÍ A VYŠETŘOVÁNÍ SEXUÁLNĚ MOTIVOVANÉ TRESTNÉ ČINNOSTI PÁCHANÉ NA DĚTECH mjr. Mgr. Jan Machuta 3. oddělení SKPV OOK.
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Školní poradenské pracoviště
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Sociálně právní ochrana dětí
ŽIVOT VE ŠKOLE - I VE ŠKOLE S PRAVIDLY
Sociální patologie SCPT SCPA
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Rodinné právo II Milana Reichlová.
Minimální preventivní program školy
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Subjekty trestního řízení
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
1 Budoucnost péče o ohrožené děti Mgr. Jaroslav Fidrmuc zástupce náměstka ministryně pro vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
MULTIDISCIPLINÁRNÍ SPOLUPRÁCE V SOCIÁLNĚ - PRÁVNÍ OCHRANĚ DĚTÍ Jihlava,
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Možnosti a činnost kurátora pro děti a mládež, výchovná opatření TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
Kariérové poradenství v českém středním školství
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Práva a povinnosti mezi manželi
Intervence u dětí v riziku PCH, dětí s PCH - ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Věra Linhartová, jaro 2012.
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Přehled opatření uložených za spáchání trestného činu (provinění)
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Školská sociální práce
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PhDr. Ondřej Andrys, MAE, MBA, náměstek ústředního školního inspektora
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Záškoláctví.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PRÁVNÍ VĚDOMÍ – výchovní poradci a školní metodici prevence Michaela Veselá Ministerstvo vnitra tel.: 974 832 784; dmk@mvcr.cz

PORADNA  Mám ve třídě dítě, které poměrně často utíká z domova a rodiče to svádí na problémy ve škole. V současnosti je dítě už dva měsíce vyřazeno ze školní docházky a přesto znovu uteklo rodičům. Dokonce se na útěku dopustilo trestného činu. Rodiče zvolili jako zástupce svého dítěte dědečka, který je bývalým právníkem. Podle sdělení pracovnice oddělení sociálně-právně ochrany dětí vystupuje dědeček jako zmocněnec, se kterým podle zákona zmíněný orgán spolupracovat a jednat nemusí. Jak je to ale se školou? Musíme jednat se zmíněným zmocněncem, když rodiče nebyli zbaveni ani omezeni na rodičovských právech? Kdo bude zodpovědný v případě, že bude porušena rodičovská zodpovědnost? Rodiče nebo zmocněnec?

Rozbor 1) Útěky z domova 2) 2 měsíce vyřazeno ze školní docházky 3) Na útěku se dopustilo trestného činu 4) Rodiče zvolili zástupcem dítěte dědečka (právníka) 5) Dědeček vystupuje jako zmocněnec dítěte 6) OSPOD s ním nemusí podle zákona spolupracovat 7) Musí se zmocněncem jednat škola, když rodiče nejsou zbaveni práv? 8) Kdo bude odpovědný v případě, že bude porušena rodičovská zodpovědnost?

Rodinné právo – vztahy Vzhledem k charakteru rodinných vztahů jsou možnosti právní úpravy poněkud omezené. Členové rodiny jsou navzájem spojeni především citovými vazbami. Právo nemůže regulovat rodinné vztahy příliš podrobně, zejména osobní právní vztahy, neboť jejich obsah se často právní úpravě vymyká a právo musí do jisté míry spoléhat na jiné normativní systémy, především na normy morální.

Rodičovská zodpovědnost Zákon č.94/1963 Sb., o rodině § 31 (1) Rodičovská zodpovědnost je souhrn práv a povinností (a) při péči o nezletilé dítě, zahrnující zejména péči o jeho zdraví, jeho tělesný, citový, rozumový a mravní vývoj § 32 (1) Rozhodující úlohu ve výchově dětí mají rodiče (2) Rodiče mají být svým osobním životem a chováním příkladem svým dětem §33 Na výchově dítěte se podílí i manžel, který není rodičem dítěte, za předpokladu, že s ním žije ve společné domácnosti §34 (1) Rodičovská zodpovědnost náleží oběma rodičům

Rodičovská práva Rodiče mají právo řídit jednání dítěte, což znamená nejen právo děti vychovávat, ale také rozhodovat o všech podstatných záležitostech dítěte se týkajících NAPŘÍKLAD právo mít dítě u sebe právo určit místo pobytu dítěte právo určit povolání dítěte ve shodě s jeho zájmy právo stýkat se s dítětem

Právo dítě zastupovat Nezletilé dítě má právo jen k takovým právním úkonům, které jsou svou povahou přiměřené rozumové a volní vyspělosti odpovídající jeho věku. Právní úkony, k nimž nemá dítě způsobilost, za ně činí jeho odpovědný zástupce. Dítě může být zastoupeno kterýmkoliv z rodičů.

Správa záležitostí dítěte Rodiče jsou oprávněni a povinni spravovat záležitosti dítěte, čímž je třeba rozumět především správu majetku dítěte. Jestliže se nedohodnou o podstatné záležitosti týkající se dítěte, může se kterýkoliv z nich obrátit na soud, aby rozhodl.

Dohled nad dítětem Při výkonu rodičovských práv jsou rodiče povinni chránit zájmy svých dětí a to důsledně. Současně řídí jejich jednání a vykonávají nad nimi dohled odpovídající stupni jejich vývoje. Při výkonu těchto povinností mají právo užívat přiměřené výchovné prostředky a při jejich použití nesmí dětem ublížit.

§ 31 94/1963 Sb. § 31 (2) při výkonu práv a povinností jsou rodiče povinni důsledně chránit zájmy dítěte, řídit jeho jednání a vykonávat nad ním dohled odpovídající stupni jeho vývoje. Mají právo užít přiměřených výchovných prostředků tak, aby nebyla dotčena důstojnost dítěte a jakkoli ohroženo jeho zdraví, jeho tělesný, citový, rozumový a mravní vývoj

ZMOCNĚNEC Zastoupení na základě plné moci (zákon č. 40/1964 Sb. občanský zákoník) Při právním úkonu je možné dát se zastoupit fyzickou nebo právnickou osobou. Zmocnitel udělí za tímto účelem plnou moc zmocněnci, v níž musí být uveden rozsah zmocněncova oprávnění. (§31)

Spolupráce s OSPOD podle zákona Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí Zmocněnec zastupuje rodiče, nezastupuje dítě Komunikace je ale možná – záleží na dohodě Ze zákona č. 561/2004 Sb., školského zákona vyplývají povinnosti pro žáky, studenty, zákonné zástupce nezletilců = osoby účastné na vyučování

Útěky z domova (z. č. 359/1999 Sb.,) §6 (1)Sociálně právní ochrana se zaměřuje zejména na děti: (c) které vedou zahálčivý nebo nemravný život spočívající zejména v tom, že zanedbávají školní docházku, nepracují, i když nemají dostatečný zdroj obživy, požívají alkohol nebo návykové látky, živí se prostitucí, spáchaly t.č. opakovaně nebo soustavně páchají přestupky nebo jinak ohrožují občanské soužití

Krádeže na útěku Zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon § 247 krádež Kdo si přisvojí cizí věc tím, že se jí zmocní a způsobí tak škodu nikoli nepatrnou… Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích § 50 Přestupky proti majetku Přestupku se dopustí ten, kdo úmyslně způsobí škodu….přisvojí si cizí věc…

METODICKÉ POKYNY MŠMT K zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků ve školách a školských zařízeních K prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení K prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže K výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance K jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví Spolupráce předškolních zařízení, škol a školských zařízení s Policií ČR při prevenci a při vyšetřování kriminality dětí a mládeže a kriminality na dětech a mládeži páchané C:\Documents and Settings\notebook\Dokumenty\Nini\Intersportturné\právní výklady MŠMT\Seznam platných předpisů MŠMTí.doc

Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže MP 14514/2000-51 O čem – Vymezení škály sociálně patologických jevů Definuje Minimální preventivní program (dále jen MPP) Stanovuje kompetence jednotlivých institucí v systému primární prevence (jakou úlohu má v oblasti primární prevence - MŠMT, Odbor školství, mládeže a tělovýchovy krajského úřadu, Krajský školský koordinátor prevence, Okresní metodik preventivních aktivit, Ředitel školy na školského zařízení, Školní metodik prevence, Ředitel pedagogicko-psychologické poradny a ředitel střediska výchovné péče pro děti a mládež, Ředitel diagnostického ústavu) Pokud si škola či školské zařízení pro realizaci dílčího programu v rámci MPP vybírá subjekt mimo školu, vymezuje tento metodický pokyn kritéria pro výběr takového programu K dispozici – VMŠ sešit 10/2000

Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení MP 28275/2000-22 O čem – Charakterizuje šikanování Vymezuje projevy šikanování Jak minimalizovat rizika spojená se vznikem a rozvinutím šikanování Pokud se šikana ve škole či školském zařízení objeví, jak postupovat, jsou zde vymezeny metody řešení šikanování Jaká výchovná opatření uplatnit Spolupráce školy s rodiči žáků při podezření na šikanování Spolupráce školy se specializovanými a ostatními institucemi Příloha I. - Příklady nepřímých a přímých znaků šikanování Čeho by si měli všímat rodiče žáků Příloha II. - Příklad informačního letáku pro žáky ZŠ Příloha III. - Příklad informačního letáku pro mládež Příloha IV. - Seznam doporučené literatury K dispozici – VMŠ sešit 1/2001

Spolupráce předškolních zařízení, škol a školských zařízení s Policií ČR při prevenci a při vyšetřování kriminality dětí a mládeže a kriminality na dětech a mládeži páchané MP 25884/2003-24 O čem – Vymezení věkových kategorií – ujasnění terminologie resortu školství, Policie ČR a trestně právních předpisů Vstup Policie do škol Předvolání a předvedení ve školách a školských zařízeních Jaký je postup při předvolání, předvedení nebo zajištění žáka Kdy je policista oprávněn požadovat podání vysvětlení žáka Co může, musí a nesmí škola či školské zařízení zabezpečit při výslechu žáka Policií ČR Jak postupovat v případě neomluvené absence žáka K dispozici – VMŠ sešit 11/2003

Metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví MP 10194/2002-14 O čem – Prevence záškoláctví – kdo eviduje školní docházku, kdo se podílí na prevenci záškoláctví Jaký je způsob omlouvání nepřítomnosti, řešení neomluvené nepřítomnosti a postup zúčastněných subjektů K dispozici – VMŠ sešit 3/2002

Metodický pokyn MŠMT k projevům rasismu, xenofobie a intolerance MP 14423/1999-22 O čem – Z čeho vyplývají úkoly zabezpečovat prevenci proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance Postup škol a školských zařízení při uplatňování efektivní primární prevence projevů rasismu, xenofobie a intolerance Doporučená literatura Doporučená periodika K dispozici – VMŠ sešit 5/1999 (Věstníky jsou také zveřejněny na Internetových stránkách resortu školství, mládeže a tělovýchovy)

PORADNA Nezletilí žáci mezi 15. – 18. rokem docházejí do výuky nebo na praxi pod vlivem alkoholu nebo THC. Učitel nebo mistr nemůže třídu opustit a situaci řešit (zvláště při odpoledních praxích), proto tyto nechává ve třídě pod dozorem kolegů. Můžeme poslat nezletilce domů? Vztahuje se k tomu otázka právní zodpovědnosti pedagogů k případným rizikům vzniku úrazu při cestě domů? Zkrátka – můžeme poslat opilého 16letého žáka z hodiny domů? Jak tuto situaci ošetřit? Rodič nemá telefon, nebo se mu nemůžeme dovolat.

ALKOHOL KOUŘENÍ OPL

ODPOVĚDNOST – DOZOR - DOHLED pojem „dohled“ je užívaný občanským zákoníkem a zákonem č. 561/2004 Sb. pojem „dozor“ je užívaný pracovním řádem pojem „dohled“ je obecným zákonným pojmem pojem „dozor“ je pojmem užívaným pouze v oblasti školství. z hlediska praktického i právního v těchto pojmech není žádný rozdíl

VYHLÁŠKY Vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři Vyhláška č.48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky Vyhláška č. 64/ 2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních (ruší předchozí o výchovném poradenství)

POSKYTOVÁNÍ PORADENSKÝCH SLUŽEB (§1)  Žák je předem informován (u nezletilce ZZ) o povaze, rozsahu, trvání, cílech a postupech nabízených poradenských služeb, o nepředvídatelných rizicích a nevýhodách, které ze služby mohou vyplývat a prospěchu, který je možno očekávat. Informován je i o možných následcích, které je možné očekávat, když služba nebude poskytnuta.

PÉČE O PEDAGOGICKÉ PORADENSKÉ PRACOVNÍKY (§3, odst.2) Pedagogickým pracovníkům vykonávajícím pedagogicko-psychologickou činnost ve školách je poskytována odborná podpora za účelem zvýšení kvality poradenských služeb

OBSAH PORADENSKÝCH SLUŽEB (§2) §         Vytváření podmínek pro zdravý tělesný, psychický a sociální vývoj žáků, rozvoj jejich osobnosti §         Naplňování vzdělávacích potřeb a rozvíjení schopností, dovedností a zájmů §         Prevence a řešení výukových a výchovných obtíží, sociálně patologických jevů (zejména šikany a jiných forem agresivního chování, zneužívání návykových látek) a dalších problémů souvisejících se vzděláváním a s motivací k překonávání problémových situací §         Vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů integrace žáků se zdravotním postižením §         Pomoc při vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšího profesního uplatnění

OBSAH PORADENSKÝCH SLUŽEB (§2) §         Vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky, kteří jsou příslušníky národnostních menšin nebo etnických skupin §         Vytváření vhodných podmínek,forem a způsobů práce pro žáky nadané a mimořádně nadané §         Rozvíjení pedagogicko-psychologických a speciálně pedagogických znalostí a profesních dovedností pedagogických pracovníků §         Zmírňování důsledků zdravotního postižení a prevenci jeho vzniku

JAKÉ PORADENSKÉ SLUŽBY POSKYTUJE ŠKOLA (§7, ODST. 1,2) §         Ředitel základní, střední a vyšší odborné školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole zpravidla výchovným poradcem a školním metodikem prevence, kteří spolupracují zejména s třídními učiteli, učiteli výchov, případně s dalšími pedagogickými pracovníky školy §         Poskytování poradenských služeb ve škole může být zajišťováno i školním psychologem nebo školním speciálním pedagogem Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků

NA CO JSOU PORADENSKÉ SLUŽBY ZAMĚŘENY (§7, odst. 2) §         Na prevenci školní neúspěšnosti §         Na primární prevenci sociálně patologických jevů §         Na kariérové poradenství §         Na odbornou pomoc při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami §         Na odbornou pomoc při vzdělávání žáků z jiného kulturního prostředí a žákům se sociálním znevýhodněním §         Na péči o vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků §         Na průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s neprospěchem a vytváření předpokladů pro jeho snižování Na metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy

Zákony 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních 167/1998 Sb. o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů 379/2005 Sb. o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami 283/1991 Sb. o Policii České republiky 553/1991 Sb. o obecní policii 359/1999 Sb. o sociálně právní ochraně dětí 94/1963 Sb. o rodině 218/2003 Sb. o soudnictví ve věcech mládeže 257/2000 Sb. o Probační a mediační službě 140/1961 Sb. trestní zákon 141/1961 Sb. trestní řád 200/1990 Sb. o přestupcích 561/2004 Sb. školský zákon

Dne 15.12.2005 jsem během výkonu pedagogické práce ve škole byla fyzicky napadena žákem Janem Parůžkem, nar. 6.10.1991, bytem Východní 2613, Č.L. Dvakrát mě udeřil pěstí postupně do pravé a levé paže. Údery doprovázel vyhrožováním ještě větším násilím. Vzhledem k anamnéze tohoto pachatele se cítím ohrožena. Svědkové události byli Mgr. Jaroslava Kroupová, nar. 21.11.1954, bytem Dlouhá 2323, Č.L. a žáci třídy VIII. A ZŠ 28. října 2733, Č.L.  

Popis incidentu: Vešla jsem do třídy, kde začala výuka matematiky, abych pomohla kolegyni Mgr. Jaroslavě Kroupové, která vyzvala Parůžka, aby opustil třídu. V jiné místnosti měl pod mým dozorem vykonat samostatnou práci. (K tomuto opatření jsme byli nuceni přistupovat poměrně často, protože Parůžek svým arogantním chováním znemožňoval normální průběh výuky – viz příloha 1,2). Parůžek tentokrát odmítl třídu opustit. Důrazně jsem 2x zopakovala, aby si vzal svoje věci a následoval mne. Odmítl. Vzala jsem jeho tašku s učením, vyhodila ji ze třídy na chodbu a znovu 2x zopakovala svůj požadavek. Začal mi vyhrožovat a třídu opustit odmítl, vysmíval se mi a provokoval.

Vzala jsem ho za rameno, aby se zvedl ze židle, on vyskočil a udeřil mně poprvé. Sdělila jsem mu, že se před svědky dopustil fyzického násilí a bude-li ho stupňovat, budu volat policii. Trvala jsem na tom, aby opustil třídu a počala jsem ho svým tělem ze třídy vytlačovat. Poté udeřil pěstí podruhé. Údery doprovázel vyhrožováním. Poté konečně třídu opustil, odebral se do vyčleněné místnosti a pod mým dozorem strávil zbytek hodiny. Pracovat odmítl, dalšího násilí verbálního ani fyzického se nedopustil. Jedná se o vysoce problémového agresivního žáka, jehož chování dostatečně ilustrují přílohy 1,2. V poslední době prudce stoupl počet případů šikany páchané Parůžkem na spolužácích, rodiče spolužáků 13.12.2005 napsali petici řediteli školy, ve které ho žádají o zásah v rámci jeho pravomocí. Poslední případ prokázané šikany nastal 9.12.2005 – viz příloha 3. Očekávám, že událost prošetříte a ve spolupráci s odd. sociálně právní ochrany MěÚ a rodiči zabráníte eskalaci dalšího násilného chování.  

Zákon o sociálně-právní ochraně prezentace