B i o D a t G r o u p BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝSTVÍ V KONTEXTU NOVÉ LEGISLATIVY Jaromír Cmíral a), Lenka Lhotská b) a) Společnost biomedicínského inženýrství.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Způsobilost k výkonu povolání
Advertisements

Novela zákona č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních seminář 11. a 12. června 2008 – Palác Charitas, Praha podepsána.
POVOLÁNÍ V OBLASTI OSTRAHA MAJETKU A OSOB
Vzdělávání zdravotnických pracovníků
„Malá novela“ zákona č. 95/2004 Sb
Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DISTANČNÍ MINIMUM DISTANČNÍ MINIMUM (kurz) Akreditace v DiV Modul č. 5: Akreditace v DiV.
„Malá novela“ zákona č. 96/2004 Sb
I NOVACE KOMBINOVANÉ FORMY STUDIA BAKALÁŘSKÉHO A MAGISTERSKÉHO STUDIJNÍHO PROGRAMU „T ĚLESNÁ VÝCHOVA A SPORT “ A JEHO UČITELSKÝCH OBORŮ NA F AKULTĚ TĚLESNÉ.
I NOVACE KOMBINOVANÉ FORMY STUDIA BAKALÁŘSKÉHO A MAGISTERSKÉHO STUDIJNÍHO PROGRAMU „T ĚLESNÁ VÝCHOVA A SPORT “ A JEHO UČITELSKÝCH OBORŮ NA F AKULTĚ TĚLESNÉ.
Mentor klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence
Nové právní předpisy v oblasti rostlinolékařského vzdělávání Seminář MZe
Specializační vzdělávání na lékařských fakultách Pavel Dlouhý.
Specializační vzdělávací program
Darja Hrabánková Navrátilová
„Velká“ novela zákona č. 96/2004 Sb. Odbor vzdělávání a vědy 10. 4
Terénní sociální práce
Mgr. Vendula Pírková odbor vědy a vzdělávání 27. května 2010
Informace o implementaci směrnice EP a Rady 2005/36/ES
Projekty prohlubování vzdělávání lékařů a nelékařů Konference „Podpora vzdělávání zdravotnických pracovníků z fondů Evropské unie“ Hotel ILF
Kam po ZŠ?.  Splnil/a povinnou školní docházku v délce devíti let, nebo úspěšně ukončil/a základní vzdělávání před jejím splněním,  při přijímacím řízení.
Kam po ZŠ?.  Splnil/a povinnou školní docházku v délce devíti let, nebo úspěšně ukončil/a základní vzdělávání před jejím splněním,  při přijímacím řízení.
Přiznávání odborné způsobilosti k výkonu povolání adiktologa
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství Právní předpisy upravující činnosti zdravotnických a pedagogických pracovníků.
MASÉR kvalifikační kurz akreditovaný MZ ČR
Prohlubování vzdělávání nelékařů Seminář Ostrava Brno
Vzdělávání dětských sester
Financování celoživotního vzdělávání zdravotnických pracovníků
Česká asociace adiktologů
Získání oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Zákonné podmínky pro výkon povolání nelékařů
Legislativa.
Fakulta zdravotnických studií
současná medicína vyžaduje dokonalé technické zázemí,
Pracovní setkání Vzdělávání zdravotnických pracovníků prostřednictvím finančních prostředků z ESF.
Prohlubování vzdělávání nelékařů
Vzdělávání sociálních pracovníků
Novinky ve specializačním vzdělávání
Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého.
Novinky v legislativě
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
1 prezentuje : Mgr. Helena Adamcová vedoucí odboru zprostředkování a poradenství Úřad práce v Liberci Postup resortu práce a sociálních věcí v oblasti.
Pracovníci ve zdravotnictví, zdravotnické vzdělávání MUDr.Petr Kašpar Ústav veřejného zdravotnictví a preventivního lékařství, 2.LF UK Praha.
Personální vyhláška Mgr. Lubomír Francl Místopředseda OSZSP ČR.
Vzdělávání zdravotníků. Transformace specializačního vzdělávání – 2 fáze  Fáze – změna zákonů (lékaři a nelékaři) – realizováno v roce 2008  Fáze.
Pracovníci ve zdravotnictví a řídící pracovníci ve zdravotnictví - resortní analýza potřeb pracovníků jednotlivých profesí a oborů s výhledem do roku 2015.
I NFORMATIVNÍ SCHŮZKA PRO ABSOLVENTY MAGISTERSKÉHO STUDIA Šafránkův pavilon
Další vzdělávání v sociálních službách Potřeba nebo netřeba?
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Vzdělávání sester Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK Mgr. Pavla Kordulová.
Podmínky získávání a uznávání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání Základní legislativa: Zákon č. 96/2004 Sb. Vyhláška č. 394/2004 Sb. o podmínkách.
Česká sestra Bc. Tomáš Válek, DiS. Profesní a odborová unie zdravotnických pracovníků, z.s.
Seminář „Jak dál v přípravě zákona pro nelékařská zdravotnická povolání“ Výstupy z pracovní skupiny pro nelékařská zdravotnická povolání – směřování, cíl.
AKTUÁLNÍ INFORMACE K PROVÁDĚCÍM PRÁVNÍM PŘEDPISŮM zákona č. 95/2004 Sb. Hana Blechtová vedoucí oddělení lékařských povolání a uznávání kvalifikací.
Odborná způsobilost pečující osoby v dětské skupině
Požadavky na průběžné vzdělávání zaměstnanců zdravotnických zařízení
Mezinárodní den sester květen 2009
Fakulta zdravotnických studií
Zákon č. 96/2004 Sb. změny po X. novelizace v podobě
Vzdělávání zdravotnických pracovníků
Fakulta zdravotnických studií
Plán legislativních prací vlády na rok Legislativní činnost Ministerstva zdravotnictví Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
Právní aspekty výkonu Fyzioterapie
NOVELA ZÁKONA č. 95/2004 Sb. Konference NCO NZO 12. září 2008
Studijní program Ošetřovatelství
Osnova předmětu Právní systém v ČR, typy právních dokumentů.
Základní zákony a instituce ve zdravotnictví
Zákon o nelékařských zdravotnických povoláních od
Lékařská fakulta MU v Brně Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů základní legislativa pa.
Transkript prezentace:

B i o D a t G r o u p BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝSTVÍ V KONTEXTU NOVÉ LEGISLATIVY Jaromír Cmíral a), Lenka Lhotská b) a) Společnost biomedicínského inženýrství a lékařské informatiky ČLS JEP b) Gerstnerova laboratoř, katedra kybernetiky České vysoké učení technické v Praze Fakulta elektrotechnická

B i o D a t G r o u p Úvod  zákon 96/2004 Sb. o nelékařských zdravotnických povoláních  vyhlášky a nařízení vlády:  č. 394/2004 Sb. (upravuje podrobnosti o konání atestační zkoušky, zkoušky k vydání osvědčení, závěrečné zkoušky akreditovaných kvalifikačních kurzů, aprobační zkoušky a zkušební řád pro tyto zkoušky),  č. 470/2004 Sb. (o zdravotní způsobilosti k výkonu povolání zdravotnického pracovníka a jiného odborného pracovníka),  č. 423/2004 Sb. (stanoví kreditní systém pro vydání osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu, definuje vzdělávací akce, za které lze získat kreditní ohodnocení a počet kreditů),  č. 424/2004 Sb. (stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných pracovníků),  nařízení vlády č. 463/2004 Sb. (stanoví obory specializačního vzdělávání a označení odbornosti zdravotnických pracovníků),  vyhláška č. 39/2005 Sb. (stanoví minimální požadavky na vzdělávací programy ke způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání)

B i o D a t G r o u p Klasifikace nelékařských pracovníků  jiný odborný pracovník  zdravotnický pracovník s odbornou způsobilostí  biomedicínský technik,  biomedicínský inženýr  zdravotnický pracovník se specializovanou působností  klinický technik  klinický inženýr

B i o D a t G r o u p Základní pojmy zákona a vyhlášek  zdravotnické povolání: souhrn činností při poskytování zdravotní péče podle tohoto zákona,  zdravotnický pracovník: fyzická osoba, která vykonává zdravotnické povolání podle tohoto zákona,  jiný odborný pracovník: fyzická osoba provádějící činnosti, které nejsou poskytováním zdravotní péče, ale s poskytováním této péče přímo souvisejí,  akreditovaný magisterský nebo bakalářský studijní obor: studijní obor v rámci příslušného studijního programu, který byl akreditován Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy podle zvláštního právního předpisu,  akreditovaný zdravotnický magisterský nebo bakalářský studijní obor: studijní obor podle písmene d), kterému bylo uděleno souhlasné stanovisko Ministerstva zdravotnictví (dále jen "ministerstvo") ke způsobilosti absolventů vykonávat zdravotnické povolání podle zvláštního právního předpisu,  absolvování střední zdravotnické školy: získání úplného středního odborného vzdělání v příslušném oboru, který získal souhlasné stanovisko ministerstva,  absolvování vyšší zdravotnické školy: získání vyššího odborného vzdělání v příslušném oboru, který získal souhlasné stanovisko ministerstva,  indikace: pověření k výkonu činnosti na základě pokynu, ordinace, objednávky nebo lékařského předpisu,  pacient: fyzická osoba, které se poskytuje zdravotní péče

B i o D a t G r o u p Výkon povolání  Za výkon povolání bez přímého vedení nebo odborného dohledu (dále jen "výkon povolání bez odborného dohledu") se považuje výkon činností, ke kterým je zdravotnický pracovník způsobilý na základě indikace lékaře, zubního lékaře nebo farmaceuta a které provádí bez ohledu na přítomnost nebo dosažitelnost rady a pomoci lékaře, zubního lékaře nebo farmaceuta; tento zákon a prováděcí právní předpis stanoví činnosti, které zdravotnický pracovník může vykonávat i bez indikace lékaře, zubního lékaře nebo farmaceuta. Součástí výkonu povolání bez odborného dohledu je též kontrolní činnost podle zvláštního právního předpisu.  Za výkon povolání pod odborným dohledem se považuje výkon činností, ke kterým je zdravotnický pracovník nebo jiný odborný pracovník způsobilý nebo ke kterým způsobilost získává, při dosažitelnosti rady a pomoci zdravotnického pracovníka způsobilého k výkonu těchto činností bez odborného dohledu a v rozsahu, který tento zdravotnický pracovník určí.  Za výkon povolání pod přímým vedením se považuje výkon činností, ke kterým je zdravotnický pracovník nebo jiný odborný pracovník způsobilý nebo ke kterým způsobilost získává, při stálé přítomnosti a podle pokynů zdravotnického pracovníka způsobilého k výkonu těchto činností bez odborného dohledu a v rozsahu, který tento zdravotnický pracovník určí.

B i o D a t G r o u p Získávání způsobilosti zdravotnického pracovníka  Biomedicínský technik je zdravotnický pracovník způsobilý k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu po získání odborné způsobilosti. Odborná způsobilost k výkonu povolání biomedicínského technika se získává absolvováním  akreditovaného zdravotnického bakalářského studijního oboru pro přípravu biomedicínských techniků, nebo  akreditovaného bakalářského studia v oborech elektrotechnického zaměření nebo nejméně tříletého studia na vyšších odborných školách v oborech elektrotechnického zaměření a akreditovaného kvalifikačního kurzu biomedicínská technika.  Biomedicínský inženýr je zdravotnický pracovník způsobilý k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu po získání odborné a specializované způsobilosti. Odborná způsobilost k výkonu povolání biomedicínského inženýra se získává absolvováním  akreditovaného zdravotnického magisterského studijního oboru pro přípravu biomedicínských inženýrů, nebo  akreditovaného magisterského studijního oboru elektrotechnického zaměření a akreditovaného kvalifikačního kurzu biomedicínské inženýrství.

B i o D a t G r o u p Získávání specializované způsobilosti  akreditované kursy  pro biomedicínské techniky  pro biomedicínské inženýry  Činnosti, které smějí po absolvování těchto kursů vykonávat, jsou definovány vyhláškou 424/2004 Sb.

B i o D a t G r o u p Požadavky na studijní programy  Odborná způsobilost k výkonu nelékařského zdravotnického povolání se získává  absolvováním akreditovaného studijního programu,  akreditovaného vzdělávacího programu,  vzdělávacího programu kursu nebo specializačního programu.  Vedle teoretické a praktické výuky v příslušném oboru musejí být vyučovány předměty, ve kterých studenti získají znalosti a dovednosti v etice zdravotnického povolání v oboru, v administrativních činnostech ve zdravotnictví, v organizaci a řízení zdravotní péče, v základech podpory a ochrany veřejného zdraví, v první pomoci a zajišťování zdravotní péče v mimořádných a krizových situacích, v právních souvislostech poskytování zdravotní péče.

B i o D a t G r o u p Závěr  Schválení zákona 96/2004 Sb.a všech navazujících vyhlášek a nařízení vlády má celou řadu důsledků jednak pro pregraduální studium, tak i pro postgraduální a celoživotní vzdělávání. Biomedicínští technici a inženýři, kteří budou pracovat v rezortu zdravotnictví, budou začleněni do podobného systému dalšího vzdělávání a doškolování pro získání specializované způsobilosti, v jakém jsou dnes školeni lékaři.  Při tvorbě učebních plánů v pregraduálním vzdělávání je nutné řídit se požadavky jak Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, tak i požadavky vyplývajícími ze zákona 96/2004 Sb. a zejména vyhlášky č. 39/2005 Sb., která stanoví minimální požadavky na vzdělávací programy ke způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání.  Složitější procedura akreditace, resp. reakreditace studijních programů či oborů.  Kursy v postgraduálním a celoživotním vzdělávání se řídí již pouze zákonem 96/2004 Sb. a příslušnými vyhláškami MZ ČR.  Existuje algoritmus žádosti o uznání kursu, přidělení kreditů, atd.