Seznamování dítěte s multikulturní společností

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Advertisements

LIDSKÉ RASY.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
MULTIKULTURNÍ SOUŽITÍ
Podpůrný metodický seminář I.
TÝMOVÁ SBOROVNA LEKTOŘI: Mgr. Tomáš Habart, Mgr. Adéla Lábusová
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Jazykové vzdělávání v kontextu Lisabonského procesu Schopnost komunikovat v cizích jazycích - jedna ze základních dovedností občana Evropy.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.5.34 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Etnická antropologie Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
vytvořený v projektu OP VK
Rasismus.
MULTIKULTURa.
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Studijní obor: Sociální činnost
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EVROPSKá UNIE.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Národnosti Jazyky.
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
(komentovaný přehled)
Zdravá škola.
SVĚTOVÉ A SLOVANSKÉ JAZYKY
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Alternativní a augmentativní komunikace
Průřezová témata.
Pro začátek si představte: Představte si, že bychom byli všichni naprosto stejní. Líbilo by se vám to? Asi ne. A přece máme strach z lidí, které neznáme.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
N ÁRODNOSTNÍ MENŠINY NA ÚZEMÍ Č ESKÉ REPUBLIKY Jana Hřebíčková 4.B.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Lidské rasy.
VY_32_INOVACE_Z8-003 ZEMĚPIS 8.ROČNÍK NÁRODY A JAZYKY Název školy
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Oheň, jak ho vidí děti. ZDRAVÍ, BEZPEČÍ.
SVĚTADÍLY - OLYMPIJSKÉ KRUHY
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka   Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Jazyk a řeč – sociální informovanost
Konflikt, koření života
Socializace Kejřová.
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Sociální psychologie.
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Rasy, národy a náboženství
Transkript prezentace:

Seznamování dítěte s multikulturní společností Mgr. Marek Kadlec (ředitel společnosti Wattsenglish Ltd.)

Pes nejlepší přítel člověka

jen několik desítek tisíc let…

Člověk – Homo Sapiens

Rozšíření Homo Sapiens Homo habilis, rudolfensis, ergaster, erectus, heidelbergensis, neanderthhalensis

Rasy (biologicko- antropologicky): Homo Sapiens se odlišuje určitými anatomickými znaky, jako je barva kůže, vlasů a očí, tvaru lebky a obličeje apod. Velké skupiny lidí s charakteristickými tělesnými znaky, které jsou dědičné, vytvořily se vlivem přírodního prostředí a vznikly původně v určitých geografických teritoriích: europoidní plemeno v Evropě a na Blízkém východě, negroidní plemeno v Africe, mongoloidní plemeno v Asii.

20. století v Evropě Historie rodiny každého z nás – 1 století v našich životech Historie české kotliny v posledním století pohledem národů: Rakousko-Uhersko, 1.republika, nacistická okupace, poválečné vysídlení, pražské jaro, Husákova normalizace, Česko po r.1989 Češi a Slováci

Kultura: celistvý systém významů, hodnot a společenských norem, kterými se řídí členové společnosti a které prostřednictvím socializace předávají dalším generacím. Podle širšího významu kultura zahrnuje všechno, co vytváří lidská civilizace. Kulturní vzorce (standardy): způsoby chování, hodnoty a normy, komunikační zvyklosti, které jsou charakteristické pro určité etnikum nebo kulturu určité země. Jsou generačně předávány a udržují se trvale v historickém vývoji

Různé národnosti v českých MŠ Mnohojazyčnost v České republice: Jiří Nekvapil, Marián Sloboda, Peter Wagner. Nakladatelství Lidové noviny, Praha 2009. Jazyky v ČR: angličtina, arabština, běloruština, bulharština, čeština, čínština, chorvatština, japonština, korejština, maďarština, makedonština, moravština, mongolština, němčina, polština, romština, rusínština, ruština, řečtina, vietnamština.

Předsudky a negativní postoje

Předsudky dětí, rodičů a učitelů Z kterých zdrojů se utvářejí etnické a rasové předsudky u dětí? Děti si osvojují etnické/rasové předsudky nejprve od svých rodičů a příbuzných V jakém věku si děti tyto předsudky přivlastňují? Děti se naučí rozpoznávat rozdíly mezi etnickými či rasovými skupinami již v předškolním věku Mají učitelé prezentovat žákům své vlastní postoje k etnickým a rasovým skupinám, nebo je mají zatajit a předkládat dětem oficiální stanoviska, jež jsou obsažena ve vzdělávacích programech a učebnicích?

Mnohojazyčnost v České republice Jazyky v ČR: angličtina, arabština, běloruština, bulharština, čeština, čínština, chorvatština, japonština, korejština, maďarština, makedonština, moravština, mongolština, němčina, polština, romština, rusínština, ruština, řečtina. Bilingvismus a multilingvismus: Produkční a recepční m. (rozšířen u jazyků, které si jsou podobné: Skandinávie: dánština, norština, švédština; čeština a slovenština) Sociální problémy menšin nejsou způsobovány jejich bilingvizmem, nýbrž faktem, že jejich příslušníci jsou často vzděláváni v majoritním jazyce, který jim je zpočátku cizí, aniž by měli dostatek příležitostí se s ním důkladně seznámit.

Vzdělávání dětí cizinců Kolik dětí cizinců MŠ v ČR navštěvuje a k jakým národnostem patří? Komunikace učitelky s žákem – cizincem Rodiče cizinci a české školy

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Hlavní principy: akceptovat přirozená vývojová specifika dětí předškolního věku a důsledně je promítat do obsahu, forem a metod jejich vzdělávání umožňovat rozvoj a vzdělávání každého jednotlivého dítěte v rozsahu jeho individuálních možností a potřeb zaměřovat se na vytváření základů klíčových kompetencí dosažitelných v etapě předškolního vzdělávání Rámcové cíle RVP PV (vyjadřující univerzální záměry předškolního vzdělávání): osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost (demokratická společnost)

Předpokládá se, že pro dítě předškolního věku mohou být dosažitelné klíčové kompetence v následující úrovni: Komunikativní kompetence: ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit; má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku Sociální a personální kompetence: je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem   Činnostní a občanské kompetence: uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat; chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu Soubor klíčových kompetencí je ve svém celku ideálem, k němuž většina dětí nedospěje a dospět nemůže.

Vzdělávací oblasti: Dítě a společnost vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností Vzdělávací nabídka (co pedagog dítěti nabízí): aktivity přibližující dítěti svět kultury a umění a umožňující mu poznat rozmanitost kultur (výtvarné, hudební a dramatické činnosti, sportovní aktivity, zábavy, účast dětí na kulturních akcích, návštěvy výstav, divadelních a filmových představení, využívání příležitostí seznamující dítě přirozeným způsobem s různými tradicemi a zvyky běžnými v jeho kulturním prostředí apod.)

Dítě a svět Dílčí vzdělávací cíle (co pedagog u dítěte podporuje) seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách poznávání jiných kultur pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí při spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí a k ochraně dítěte před jeho nebezpečnými vlivy rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí

Kolik jazyků existuje?

284 2304 1060 2146 1311

Stav Jazyka Americký sociolingvista Joshua Fishman určuje stav jazyka pomocí osmistupňové škály (1.stupeň – nejmenší míra narušené): Jazyk (míní se zejména menšinový) se přece jen ještě užívá v oblasti vzdělání, v pracovní sféře, masmédiích, a to na úrovních vyšších, ab i na úrovni státu Jazyk se užívá na úrovních nižších (lokální média a vládní úřady) J. se užívá v lokální pracovní sféře, v níž dochází k interakci mezi mluvčími minoritního a majoritního jazyka J. se užívá jako vyučovací jazyk ve škole, ve volnější nebo těsnější závislosti na vyučování v jazyce majority J. se využívá k vyučování, ale ne ve školském systému J. se užívá v rodinném prostředí jako prostředek mezigeneračního předávání tradic a sám je takto předáván Jazyk užívá stará generace, která už je za věkovou hranicí biologické reprodukce J. zčásti užívá (zná, pamatuje) už jen několik jeho starých mluvčích

Angličtina – lingua franca Řečtina: několik staletí před n.l. v oblasti Středozemního moře Latina: většina území Evropy období římské říše a celý středověk Angličina: Historické události Ekonomické příčiny Příčiny politické Kulturní důvody Pedagogické příčiny 2030: 2mld.osob (efekt sněhové koule)

Biologické předpoklady a psycholingvistika V posledních několika desetiletích se rozšiřuje přesvědčení jazykovědců, že řeč je biologická, tedy vrozená schopnost dětí. Jazyková dovednost je vlastní všem dětem, které ji rozvíjí spontánně, na první pohled bez většího úsilí. Všechny děti přicházejí na svět s určitými jazykovými schopnostmi. Americký psycholingvista Steven Pinker tvrdí, že lidská řeč má jiný design ve srovnání s komunikačními systémy ostatních zvířat. Systém gramatiky nám umožňuje vytvářet nekonečné množství sdělení na rozdíl od ostatních, např. výkřiků primátů. V lidské řeči neexistuje limit pro počet slov nebo vět.

Prof. Jan Průcha (zakladatel České asociace pedagogického výzkumu) začíná svou knihu o dětské řeči a komunikaci z roku 2011 několika otázkami: Jak je možné, že dítě raného věku – jež je z hlediska dospělého primitivním tvorem – se samo naučí během dvou až tří let svého života mluvit a komunikovat s dospělými? Jak je možné, že dítě je schopno si takto osvojit kterýkoliv z asi 6000 jazyků existujících na naší planetě? Jak je možné, že dítě je schopno si osvojit současně dva, nebo dokonce tři jazyky a komunikovat jimi?

Jak je možné, že dítě si osvojí jazyk bez zjevné námahy, téměř jako zábavnou činnost, zatímco dospělí se tak obtížně a leckdy neúspěšně učí nějaký cizí jazyk? Co je to za zvláštní schopnost či instinkt, který řekli bychom „negramotnému“ dítěti umožňuje osvojit si složitý aparát jazyka? Na tyto a další otázky se snaží odpovědět nová vědní disciplína psycholingvistika, tedy vědecká disciplína vzniklá kombinací psychologie a jazykovědy.

Cizí jazyk v MŠ. Změna posledních 10 let 2003 2005-2008 2012 2013

What is Europe? evropský projekt OMEP: „What is Europe“ spolufinancovaný evropským fondem Comenius. Tento projekt si klade za cíl získání didaktických a metodických zkušeností se seznamováním předškolních dětí s různorodostí evropských kultur. Tvorba programů pro předškolní děti s problematikou multikulturního světa.