Témata a teoretická východiska geografie cestovního ruchu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOCIÁLNÍ INDIKÁTORY V RÁMCI MĚŘENÍ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚVAHA NAD NEUDRŽITELNÝM STAVEM.
Advertisements

Aktualizace Rozvojového konceptu CR na Šumavě Regionální marketing Vimperk
Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Institut pro integraci České republiky do Evropské unie Jak na projekt spolufinancovaný ze SF EU Mgr. Marek Havrda, MA.
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Socioekonomická geografie
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Metodologie historického výzkumu volného času
Evropský sociální fond
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Ekonomická geografie Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
MIGRACE A ROZVOJ Jiří NOVOSÁK. MIGRACE A ROZVOJ Rozvoj jako jedno z vůdčích paradigmat současného světa. Jak rozvoje dosáhnout? Rozvoj jako jedno z vůdčích.
Ing. David Slavata, Ph.D. Trh nemovitostí
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Personální management
Vybrané problémy českého vzdělávání v cestovním ruchu Jiří Šíp Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Obecně  Dělí se na objektivní a subjektivní  Objektivní – politické ekonomické demografické urbanizační ekologické Subjektivní –sociální skupina, znalost.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ VII. přednáška
Předpoklady a problémy rozvoje MAS Podklady zpracované v rámci studentské práce PřF UK.
Jiří Štyrský 11.června 2009 Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Současnost a budoucnost.
Marketingové prostředí
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Územní a hmotné podmínky rozvoje cestovního ruchu ČR - DSO Tato distanční studijní opora vznikla v roce 2005 z velké většiny jako praktický dílčí výstup.
IX. Konference Finance pro města a obce Libor Lukáš hejtman Zlínského kraje zástupce AKČR pro Regionální operační programy Využití Regionálních.
CCO JE PARTNERSTVÍ  PARTNERSTVÍ A SOV  PARTNERSTVÍ A BUDOUCNOST Ing. Zdeňka Škarková.
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
 POTENCIÁLNÍ ROZVOJOVÉ MOŽNOSTI VYSOČINY Pobytová turistika v ekologicky nezatížené přírodě Městská kulturně-poznávací turistika.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Marketingové prostředí obce
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
Základní principy geografického výzkumu
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Nauka o krajině. Nauka o krajině se stala fundamentem na jehož základě se formovala geoekologie jako komplexní fyzická geografie, která se orientuje na.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Vztahy geografie k ostatním vědám
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Návrh CHKO Český les Cílená stimulace hospodářského rozvoje území RNDr. Emil Chochole vedoucí Odboru regionálního rozvoje KÚPK Babylon,
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Se sídlem v Uherském Hradišti, Studentské nám
Regionální politika Oldřich Hájek. Nástroje regionální politiky Makroekonomické nástroje Makroekonomické nástroje Jsou omezené ostatními cíly hospodářství.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Mgr. Jan Charousek Liberec Cestovní ruch je otevřený a dynamický systém, který tvoří dva podsystémy: Subjekt cestovního ruchu Objekt cestovního.
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Možnosti sledování konkurenceschopnosti destinací turismu na úrovni regionů a míst Monika Palatková Výroční konference ATIC ČR Turistická informační centra.
ESPON – Identifikace územních aspektů informační společnosti
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Ekonomika životního prostředí
Kontext Strategie Dílna C
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Cvičení 10: SÍDELNÍ SYSTÉMY V PRAXI
Úvod, základní principy a cíle
Organizačně-právní podmínky fungování ekonomiky cestovního ruchu v Polsku Dr. Piotr Gryszel, Ph.D.
Charakteristika zeměpisu CR
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Transkript prezentace:

Témata a teoretická východiska geografie cestovního ruchu

Předmět studia geografie CR Předpoklady a podmínky rozvoje cestovního ruchu Potenciál CR, infrastruktura potřebná pro CR a její parametry Prostorová diferenciace a distribuce jevů spojených s cestovním ruchem Na různých hierarchických úrovních (globální, mezinárodní, národní, regionální, lokální); hledání paralel Environmentální a socio-kulturní dopady a konsekvence cestovního ruchu, Prostorové modelování a plánování rozvoje cestovního ruchu Vývoje a změna vzorů cestovního ruchu Prostorová difúze CR Vývoj hierarchií destinací Efekt vzdálenosti na pohyb účastníků CR

Předmět studia geografie CR Specifika středoevropského prostoru: Studium a hodnocení Potenciálu CR, Únosné kapacity území pro CR Stability krajiny Atraktivity krajiny pro CR Krajinného rázu a estetických hodnot krajiny Rajonizace a klasifikace oblastí cestovního ruchu

Předmět studia geografie CR Ve středoevropském prostoru dosud v zásadě chybí hlubší studium: Motivací účastníků cestovního ruchu, Územních (prostorových) vztahů mezi nabídkou a poptávkou

Témata české geografie CR Výzkum a hodnocení socio-ekonomických podmínek pro CR Demografické a urbanizační faktory, ekonomický potenciál Problémy krátkodobé rekreace velkoměstského obyvatelstva Problematika „druhého bydlení“ Prostorová analýza CR Udržitelnost rekreačních aktivit

Základní současné výzkumné otázky geografie CR Za jakých přírodních a sociálních podmínek se cestovní ruch rozvíjí Kde a v jakých formách se uskutečňuje Kdo jsou účastníci cestovního ruchu a jaké jsou jejich motivy Jaké jsou ekonomické, sociální a především environmentální důsledky a dopady cestovního ruchu

Přístupy k řešení otázek Pozitivistický (prostorově funkční) Prostorové modely Behaviorální a percepční aspekty cestovního ruchu Studuje turistické toky a prostorovou strukturu rekreačních oblastí Vychází z prostorové analýzy a behaviorální geografie Založen na hodnocení přírodních a sociálních předpokladů rozvoje cestovního ruchu

Přístupy k řešení otázek Strukturalistický (kritický) Politicko-ekonomické aspekty cestovního ruchu Např. teritoriální vazby mezi poptávkou a nabídkou, spotřebou a produkcí Finanční přínosy CR pro ekonomiku regionů a ekonomickou situaci místního obyvatelstva Environmentální a sociální aspekty Např. rozvojové limity CR Únosné kapacity regionu, krajiny, ekosystému či populace Snižování nepříznivých dopadů CR Vychází z aplikované geografie a z radikálních geografických směrů (marxismus, feminismus…) Např. plánování a management CR

Jiné přístupy Kladou důraz na kontext a lidské chování Vycházejí buď z jiných teoretických základů Kulturní interpretace CR Zkoumá jak charakteristiky geografického prostoru ovlivňují CR A naopak, jak rekreační aktivity ovlivňují geografický prostor Střetávání lidí navzájem a střetávání lidí a prostoru Nebo kombinují vědecké přístupy pozitivistické a kritické Udržitelný CR

Kategorizace hlavních přístupů v geografii CR

Problémy studia cestovního ruchu Časová a prostorová neporovnatelnost dat Vlastní vymezení předmětu studia (turistického průmyslu) OKEČ a jejich vícenásobné použití pro jednu společnost Poskytuje hmotné i nehmotné (zážitky) statky Poskytuje služby i domácímu obyvatelstvu Kam patří benzínová pumpa?

Problémy studia cestovního ruchu Nedostatečná konceptuální báze disciplíny Nedostatečná teoretická opora, Empirický a deskriptivní přístup, Chybí širší syntéza (geografie je jí však přirozeně schopná, přirozeně = vzhledem k holistickému charakteru vědního oboru) Vyžaduje aplikaci multidisciplinárního přístupu, což je těžší než se zdá, může mnohé spíše zakrýt než odhalit

Podstata existence fenoménu cestovního ruchu: motivace a poptávka

Motivace v geografii cestovního ruchu Základní předpoklady, bez něhož by cestovní ruch jako takový nemohl existovat Proč lidé cestují? Obecně: primární motiv spočívá ve skutečné nebo subjektivní potřebě uniknout na čas pracovní či domácí rutině

Maslowova hierarchie potřeb 1954 Hierarchické řazení potřeb člověka

Motivační teorie Inverze chování (Graburn) Dočasná změna chování od běžného, normální k opačnému

Thrift x indulgence = šetření x utrácení Sloth = lenost

Motivační teorie Model sociální psychologie cestovního ruchu (Iso-Ahola) Intrinsic = vnitřní; pravý Princip „Push – pull“ efektu 4 možnosti motivací, pozice se v čase u jednotlivce může měnit Výhodnější je introdukovat 3. dimenzi: aspekt prostředí (atraktivita přírody a krajiny)

Motivační teorie Psychografický profil (Plog) Založen na osobnostních charakteristikách jednotlivce Populace je rozdělena podle osobnostního kontinua: psychocentrici - allocentrici

Crandallův seznam motivací

Vlivy na participaci na cestovním ruchu (Torkildsen)

Motivační teorie Motivace se mění v souvislosti s životním cyklem Existují významné rozdíly mezi poptávkou po cestovním ruchu (danou motivacemi) a reálnou účastí na cestovním ruchu Motivace se dostávají do konflikty s různými bariérami

Bariéry v cestovním ruchu Intervenující Mezi preferencemi a účastí Antecedentní Ovlivňují rozhodnutí jednotlivce danou aktivitu nepodnikat Personální (ve smyslu osobní) Interpersonální Přírodní (sezónnost), ekonomické, sociální, kulturní, politické