Speciální pedagogika (úvod do studia)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
Zákon o sociálních službách
Skupina osob se zdravotním znevýhodněním
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami
POSTIŽENÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Výchova mládeže s více vadami
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
INTEGRACE DÍTĚTE SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Dítě se sluchovým postižením
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Základy speciální pedagogiky
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Základy speciální pedagogiky
Postižení mezi námi Název projektu: OP VK
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA. D EFINICE Pedagogická disciplína zabývající se celkovým rozvojem jedince s postižením (handicapem - znevýhodněním, defektem), jeho.
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
9. Tvorba individuálního plánu
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
DMO dětská mozková obrna
4. Pedagogika sportu v systému věd
Seminář ke speciální pedagogice 1
Speciální pedagogika (podzim 2016)
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Pedie Co mají společné?.
DMO (dětská mozková obrna)
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Speciálně pedagogické metody
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Speciální pedagogika (úvod do studia) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Speciální pedagogika je jednou z oblastí pedagogiky Speciální pedagogika je jednou z oblastí pedagogiky. Jedná se o nauku o zákonitostech rozvoje, výchovy a vzdělávání jedinců s postižením, s různými nedostatky tělesnými, smyslovými, rozumovými nebo s poruchami chování. Předmětem speciální pedagogiky jsou jedinci postižení defektem a jeho společenskými důsledky. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

vada, chybění, nedostatek některého orgánu nebo jeho části Základní termíny DEFEKT - vada, chybění, ztráta, nedostatek v anatomické stavbě organismu a poruchy v jeho funkcích, Je neupravitelný, nezvratný Dělení defektů (vad) 1) Orgánový vada, chybění, nedostatek některého orgánu nebo jeho části příčina: vývojová vada, nemoc, úraz Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

porucha orgánové funkce 2) Funkční porucha orgánové funkce orgánové neurózy (srdeční, žaludeční, cévní a jiné neurózy) psychoneurózy (nutkavé stavy, fóbie...) poruchy chování, sociálních vztahů, citových vazeb… Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Dělení vad podle druhu: Vada vzniká vývojově (vrozené vady), porucha je získaná během života. tělesné vady vady pohybového aparátu, centrální a periferní obrny, deformace a amputace končetin chronická onemocnění, srdeční choroby, alergie, astma, epilepsie, cukrovka Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

sluchové – nedoslýchavost, hluchota, ohluchlost zrakové – vady refrakce, barvoslepost, šeroslepost, šilhavost, tupozrakost, slabozrakost, slepota sluchové – nedoslýchavost, hluchota, ohluchlost poruchy v oblasti komunikačních schopností – poruchy vývoje řeči, poruchy výslovnosti, poruchy v důsledku poškození CNS, poruchy sociálního užití řeči, symptomatické a kombinované vady řeči Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

kombinované, sdružené vady – postižení dvěma nebo více vadami mentální vady – vrozená mentální retardace, získaná mentální retardace, pseudooligofrenie, stařecká demence vady v oblasti poruch chování – disociální, asociální, antisociální chování kombinované, sdružené vady – postižení dvěma nebo více vadami parciální postižení – specifické vývojové poruchy učení, lehké mozkové dysfunkce, leváctví, poruchy školní přizpůsobivosti Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

U defektu je nutno hodnotit: příčiny vzniku – defekt je dědičný, vrozený, získaný věk osoby v době vzniku defektu délka trvání defektu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Dělení defektu podle hloubky postižení: lehký defekt – nehrozí bezprostřední nebezpečí narušení vztahu ke společnosti střední defekt – hrozí nebo se již vyvinula porucha společenských vztahů těžký defekt – porucha postihuje jedince ztrátou společenských vztahů Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

handicap - je vyjádřením znevýhodnění jedince s postižením, defektem, v rámci interakce s prostředím; handicapovaným nemusí jedinec být, pokud postižení nevede k výchovným, vzdělávacím, osobním, pracovním nebo sociálním problémům Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

disaptbilita - je omezení funkce nebo naprostá ztráta některé části těla nebo tělesné funkce defektivita - porucha jednoty organismu a prostředí; projevuje se narušením společenských vztahů mezi postiženým a prostředím, nemusí se projevit u každého jedince s defektem, jde o stav dlouhodobý, ale ne trvalý, nebývá přímo úměrná stupni a typu defektu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Strukturace speciální pedagogiky: psychopedie = speciální pedagogika mentálně postižených osob tyflopedie = speciální pedagogika zrakově postižených etopedie = speciální pedagogika obtížně vychovatelných, osob s poruchou chování logopedie = narušená komunikační schopnost surdopedie = postižení sluchové somatopedie = postižení hybnosti, tj. tělesně postižení, nemocní a zdravotně oslabení   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Cíle speciální pedagogiky Dosáhnout co nevyššího a nejvšestrannějšího rozvoje jedince s handicapem a jeho uplatnění pracovního, osobního a společenského. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Socializace Včasné a co nejvhodnější zapojení člověka s handicapem do společnosti a to tím, že se odstraňují nebo zmírňují následky postižení. Stupně socializace: integrace - integer (celý, neporušený); zapojení a splynutí jedince s handicapem se společností jedinců zdravých Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

adaptace - přizpůsobení se společenskému prostředí utilita - není-li možná adaptace, je tu utilita (utilis = potřebný, užitečný); jedná se o sociální upotřebitelnost jedince s omezenými možnostmi, pouze za dohledu a řízení jiných osob např. chráněné dílny Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

inferiorita - (inferior = nižší) sociální neupotřebitelnost s vyčleněním ze společnosti defektivita vysokého stupně = ztráta sociálních vztahů = jde o segregaci neboli vyčlenění. Segregace - opak integrace, jedinec je společností vyčleněn, nebo se sám pro svůj defekt vyčleňuje. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Principy, metody a zásady speciální pedagogiky Principy: prevence - požaduje vhodná preventivní opatření, aby se předcházelo znevýhodnění korekce - snažíme se docílit nápravy vady (např. brýle, sluchadlo) normalizace - snaha o přiblížení k normálu situace, dovolit postiženému jedinci žít normální život facilitace - umožnění dosažení žádoucího výsledku jinou formou Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

integrace - sjednocení postupů, hodnot, chování a jednání kontinuity - postižení by se nemělo řadit do kategorií, ale plynule podle určité soustavy kontinuity flexibility - myšlenkou je to, že vlastnosti nejsou biologicky pevně stanovené a neměnné, že se mohou měnit výchovou a vzděláním Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Metody sociální pedagogiky 1) Obecné anamnéza (rodinná, osobní, vyšetření prostředí) katamnéza – zkoumá situaci, v níž se jedinec nalézá po určitém časovém odstupu od ukončení úpravy nebo nápravy a hledá příčiny recidivy (návratu), opakování nežádoucích jevů Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

2) Speciální reedukace - souhrn speciálně pedagogických postupů, kterými se v mezích daných možností jedince zlepšuje, a zdokonaluje výkonnost v oblasti postižené funkce kompenzace - je souhrn speciálně pedagogických postupů, jimiž se zlepšuje a zdokonaluje výkonnost jiných funkcí než funkce postižené Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

rehabilitace - doplňuje obě výše uvedené metody je to souhrn speciálně pedagogických postupů, jimiž se upravují společenské vztahy i možnosti pracovního uplatnění druhy rehabilitace: léčebná výchovně-vzdělávací pracovní sociální psychologická technická právní ekonomická Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

prevence - zabránění vzniku postižení Zásady cílevědomosti – dosažení optimálního pracovního a společenského uplatnění prevence - zabránění vzniku postižení komplexnosti - rehabilitační péče, jednotný postup resocializace - péče musí být zaměřena k socializaci nebo resocializaci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

dispenzarizace - požadavek, aby byl jedinec sledován a byla o něm vedena dokumentace, jedná se o celoživotní péči, pravidelná kontrola a poradenská péče jednotnosti - požaduje, aby poskytovaná péče byla jednotná a koordinovaná optimálního prostředí - směrem do vyšší kategorie, dolů se padá snadněji Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

soustavnosti a důslednosti – osvojování a vyžadování návyků aktivity – pravidelná samostatná činnost, navodit pocit uspokojení z výkonu přiměřenosti – znát druh a stupeň defektu, diagnostiku individuálního přístupu – výchovně-vzdělávací plán respektuje zájmy dítěte Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

znalosti - speciálního reedukačního přístupu a postupů daných SPU navázání kontaktu – získání pro spolupráci, takt, vcítění se, znalost vyučovacích metod znalosti - speciálního reedukačního přístupu a postupů daných SPU Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Děkuji za pozornost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK