Český jazyk a literatura 2. ročník studijního i učebního oboru SOU Třída ČS2 Mgr. Lenka Brychová „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.“
Charakteristika téma: Fiktivní bytost Rozsah: 2 vyučovací hodiny
Metody Kostka Volné psaní Řízený rozhovor Skupinová práce párová Myšlenková mapa Samostatná práce
Kostka - charakteristika metody Kostka je učební strategie, která využívá symbol hrací kostky, jež nese na svých stranách výzvy, co si má žák se zadaným námětem počít, jak o něm má přemýšlet. Umožňuje vnímat a uvažovat o tématu z mnoha hledisek. Žák nahlíží na věc takto: popiš, porovnej, asociuj, analyzuj, aplikuj, argumentuj pro a proti.
Kostka - charakteristika metody Popiš: podívej se na předmět (námět) zblízka a popiš, co vidíš Porovnej (srovnej): čemu se to podobá, od čeho se to liší Asociuj: nač si při tom vzpomeneš, co ti to připomíná Analyzuj: z čeho to je, z čeho se to skládá, jak je to udělané (když nevíš, pokus se něco vymyslet)
Kostka - charakteristika metody Aplikuj: k čemu se to hodí, co bys s tím mohl udělat, jak to můžeme použít Argumentuj pro a proti: zaujmi stanovisko (můžeš použít jakékoli argumenty – logické i pošetilé)
Kostka - charakteristika metody Kostku používáme tak, že nejprve stanovíme námět, o kterém chceme přemýšlet. Metodou volného psaní popisují 2-4 minuty předmět či abstraktní pojem. Dalším částem se doporučuje věnovat spíše 2 minuty, ale záleží na vyspělosti třídy a na tématu.
Volné psaní Volné psaní je jedna z brainstormingových metod, která dovoluje psát na papír vše, co nás k určitému tématu, námětu právě napadá, aniž bychom své psaní podřizovali nějakým formálním (stylistickým či pravopisným) požadavkům. Na rozdíl od jiných typů brainstormingu se volné psaní píše jako souvislý text (nikoli jen pojmy, hesla, ale navazující věty). Volné psaní nám pomáhá objevit v sobě nečekané nápady, myšlenky, souvislosti.
Volné psaní Pravidla volného psaní 1. Piš po celou stanovenou dobu vše, co tě k tématu napadá. 2. Piš souvislý text, ne jen jednotlivá hesla nebo body. 3. Nevracej se k napsanému, neopravuj, nevylepšuj, co jsi napsal/a. 4. Pokračuj v psaní, i když tě nic nenapadá, zapisuj i pomocné věty („Teď mne nic nenapadá...“), ale snaž se vrátit k tématu. 5. Nenech se ve svých nápadech brzdit pravopisem.
Průběh 1. vyučovací hodiny Vyučující den předem připraví dostatek obrázků z různých zdrojů (časopisy, noviny, internet), na kterých jsou živé bytosti. Dbá na to, aby na obrázcích nebyly známé osobnosti a žáci si tak nevybavovali informace, které o nich znají.
Průběh 1. vyučovací hodiny Obrázky rozloží ve třídě na lavici a vyzve žáky, aby si vybrali obrázek, který je něčím zaujal. I poslední by měl mít možnost výběru.
Průběh 1. vyučovací hodiny 1. Popiš – Co vidíš? (barva, tvar, velikost) doba psaní: 2 minuty Učitel měří čas a sleduje žáky, dohlíží, aby všichni po celou dobu psali.
Průběh 1. vyučovací hodiny 2. Porovnej – čemu (komu) se bytost podobá, od čeho (koho) se liší? doba psaní: 2,5 minuty 3. Asociuj – co ti to připomíná? Nač si vzpomeneš, když se podíváš na obrázek? doba psaní: 4 minuty
Průběh 1. vyučovací hodiny 4. Analyzuj – z čeho se bytost na obrázku skládá? Kým, čím, pro koho je stvořena? doba psaní: 2 minuty 5. Aplikuj – k čemu se hodí? Jak ji můžeme použít?
Průběh 1. vyučovací hodiny 6. Argumentuj pro a proti – zkus zaujmout nějaké stanovisko, argumenty (logické, pošetilé, jakékoliv), proč jste si obrázek vybrali. doba psaní: 2,5 minuty
Průběh 1. vyučovací hodiny Nyní dá učitel pokyny: Přečtěte si, co jste napsali a vyberte jeden text, který se vám nejvíce líbí. Tento text přečtěte svému sousedovi. Chtěl by někdo přečíst svůj text nebo doporučit k přečtení text souseda?
Průběh 1. vyučovací hodiny Která část se vám psala nejlépe? Většina třídy odpovídá, že první –jedná se o učební obor, tato odpověď se dá očekávat.
Ukázka přečtených textů Připomíná mi to ženu, kterou spoutal její přítel, aby neutekla. Ale ona záchod utrhla a utíká i s ním. Má nákupní horečku, musí si něco koupit. Je ve městě a táhne za sebou záchod. Nakupuje oblečení, aby ukojila svůj chtíč a přitom má vztek na svého přítele, který ji spoutal, aby nemohla nakupovat a utratit všechny jeho peníze.Už ji bolí noha a mě ruka,chci konec. Panebože, áááu, to je bolest. Je nejspíš hezká. Líbí se mi její nohy. Chtěla bych mít taky takové.
Závěr – Co jsme rozvíjeli? Jak jste se při vytváření – psaní kostky cítili? Bolela mě ruka. Nikdy jsem tak dlouho nepsal(a). Proč jsme tuto metodu zkoušeli? Rozsah slovní zásoby Schopnost pracovat po zadanou dobu Rozvoj fantazie
Závěr – Co jsme rozvíjeli? Schopnost psát na zadané téma. Sledovat své myšlenky, soustředit se. Zaznamenávat své myšlenky do vět. Všichni jste tvrdili, že se vám nejlépe psala část popisná, přesto jste ukázky zvolili z třetí strany kostky, kdy jste si „asociovali“, vybavovali si své představy. Proč? Vtipné. Možnost poznat druhého.
Závěr – Co jsme rozvíjeli? Která část pro vás byla nejtěžší? Poslední. Proč? Uvědomuje si někdo, proč právě část argumentuj byla nejtěžší? Neuměl(a) jsem převést své pocity na argumenty. Je v životě důležité umět argumentovat? Kdy?
Závěr – Co jsme rozvíjeli? Tato metoda nám také pomohla ukázat, že jste schopni napsat delší text. Vytvořili jsme si základ pro napsání charakteristiky bytosti, kterou neznáme a ke které se v následující hodině vrátíme.
Zadání domácího úkolu Podle jednotlivých částí kostky napište charakteristiku fiktivní bytosti z obrázku.
Průběh 2. vyučovací metody Kontrola domácího úkolu na téma Fiktivní bytost. Rozbor 2-3 prací – vyzdvihnout zejména dobré nápady.
Průběh 2. vyučovací metody Převedení kostky do myšlenkové mapy, kterou lze využít jako osnovu pro napsání charakteristiky – příprava na kontrolní slohovou práci. Do kroužku uprostřed papíru napíšeme téma. Poté zaznamenáváme „větve“ tématu tak, že kolem hlavního námětu (bytost) budeme do kroužku psát další slova, která spojíme čarou. Tyto větve se mohou větvit dále.
Myšlenková mapa
Literatura Materiály z kurzu Čtením a psaním ke kritickému myšlení