Český jazyk a literatura

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Test osobnosti Zpracoval : Dalai Lama.
Advertisements

Dokončení textu Čtenářská gramotnost.
Rozhovor s Bohem.
Francie, Itálie, Německo
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
TIBETSKÝ TEST OSOBNOSTI
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Studentská inovace praxí
Výukový program pro 2. třídu ZŠ,
Projektový den s prvky OSV
TECHNICKÁ DOKUMENTACE
Anglický jazyk Michaela Hrdličková, 251 PT1 – Provozní technika 1. ročník „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Ahoj všichni, jen vám chci říci, věřte či nevěřte, splnilo se mi přání, které jsem měl, a znám další lidi, kterým se to též splnilo, takže nic neztratíte.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Využití znalostí ze zkoušek ECDL v projektovém dnu.
PROJEKT 5.ročník - anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: Rok – měsíce – dny.
Pozorně čti a vteřinu či dvě o tom popřemýšlej !
Strom přátelství Ročník: 3. ročník Autor: Kateřina Holaňová
Člověk se nědy zeptá proč...???
TŘÍFÁZOVÝ MODEL UČENÍ Název vyučovací jednotky: ANIMALS (zvířata)
Efektivní učení.
Občanská nauka 2. ročník dvouletého učebního poměru SOU
Vyber si některý z obrázků Přemýšlej pomocí obrázku, o čem by mohla být dnešní hodina, co tě k obrázku napadá? Zapiš si své nápady do sešitu + Zkus svůj.
v pedagogické diagnostice
Duha Prezentace jde automaticky, prosím, pusť repro.
Geografie dopravy Práce s literaturou Mgr. Filip Chvátal Prezentace vznikla v rámci projektu OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů" (reg.
Dějepis  1. ročník, studijní obory SOU  Mgr. Lenka Brychová  „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním  rozpočtem České.
TČ1 – Truhlář a Čalouník, 1. ročník, tříletý učební obor
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
3. ročník, studijní obory SOU Mgr. Smékalová Dagmar „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“
Jak sestavit referát „Kuchařka“ pro žáky.
MODERAČNÍ TECHNIKY brainstorming brainwriting free-wheeling
 Vyvoď z úryvku téma, kterým se podle tebe budeme dnes zabývat? Proč si to myslíš?  Poraďte se ve skupině čemu se dnes budeme věnovat. Proč si to myslíte?
III. ročník – ošetřovatelství – prezenční III. ročník – ošetřovatelství. kombinované 259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky.
Čím chci být Zpracovala: Mgr
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Diplomový seminář 3. Company LOGO "Analýza problému" jako typ textu něco se tam venku děje nějaký pohyb(nebo ticho), trend, jev (fenomén)... my na to.
Název nástroje není saxofón, ale saxofon
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ZVUKOVÁ KUCHAŘKA MENTÁLNÍHO MAPOVÁNÍ
Didaktika geografie.
Světový den výživy – 16. říjen
Formátování dokumentu
Plánování hodiny pozpátku Text: Ivan Klíma, Jak daleko je slunce Příprava hodiny literární výchovy pro žáky 4. a 5. ročníku ZŠ A. Studentka vyhledá text.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Dopis Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
PŘEDMATEMATICKÁ OBLAST 3 Použité odkazy Obrázky: vlastní zdroje.
Rozhovor se… slečnou Magdalenou Žižkovou Co jsme zjistily o Majdě ? Co ji baví? Jak ji (ne)znáte…..
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková MAPA PŘÍBĚHU KDO ? KDE ? JAK ? KDY ? PROČ ? S KÝM ? CO ? KAM ?
Využití obrazového materiálu v hodinách Čj „Učit se znamená objevovat to, co už víš. Konat znamená demonstrovat, že to víš. Učit druhé znamená připomínat.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Jak funguje a jak jej používat?. Co to je? O je elektronická pošta, tj. způsob odesílání a přijímání zpráv pomocí počítače a sítě (místní.
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
PTÁCI 6. ročník ZŠ Londýnská.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
ANNA MIHAD SHEHAHATA BAJTÍK 2017
Slohová cvičení Popis. Slohová cvičení Popis Popis Popis pracovního postupu: 1)Vytvoření samostatného kuchařského receptu Vyberte si vaše oblíbené.
Karel Havlíček Cesta do vyhnanství.
VŠUDE DOBŘE, DOMA NEJLÍP!
Název oborové práce Jméno autora třída.
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Hodinář – vyprávěj, co potřebuje ke své práci
Rozhovor s Bohem.
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
SOUHVĚZDÍ POZNÁVACÍ SCHOPNOSTI.
Práva dítěte Výchova k občanství
Bc. Miloslava Vavříková
Strom pro zvířata Vnímání, jazyk a řeč.
POKUS S PŘELÉVÁNÍM VODY DO RŮZNÝCH NÁDOB
Transkript prezentace:

Český jazyk a literatura 2. ročník studijního i učebního oboru SOU Třída ČS2 Mgr. Lenka Brychová „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.“

Charakteristika téma: Fiktivní bytost Rozsah: 2 vyučovací hodiny

Metody Kostka Volné psaní Řízený rozhovor Skupinová práce párová Myšlenková mapa Samostatná práce

Kostka - charakteristika metody Kostka je učební strategie, která využívá symbol hrací kostky, jež nese na svých stranách výzvy, co si má žák se zadaným námětem počít, jak o něm má přemýšlet. Umožňuje vnímat a uvažovat o tématu z mnoha hledisek. Žák nahlíží na věc takto: popiš, porovnej, asociuj, analyzuj, aplikuj, argumentuj pro a proti.

Kostka - charakteristika metody Popiš: podívej se na předmět (námět) zblízka a popiš, co vidíš Porovnej (srovnej): čemu se to podobá, od čeho se to liší Asociuj: nač si při tom vzpomeneš, co ti to připomíná Analyzuj: z čeho to je, z čeho se to skládá, jak je to udělané (když nevíš, pokus se něco vymyslet)

Kostka - charakteristika metody Aplikuj: k čemu se to hodí, co bys s tím mohl udělat, jak to můžeme použít Argumentuj pro a proti: zaujmi stanovisko (můžeš použít jakékoli argumenty – logické i pošetilé)

Kostka - charakteristika metody Kostku používáme tak, že nejprve stanovíme námět, o kterém chceme přemýšlet. Metodou volného psaní popisují 2-4 minuty předmět či abstraktní pojem. Dalším částem se doporučuje věnovat spíše 2 minuty, ale záleží na vyspělosti třídy a na tématu.

Volné psaní Volné psaní je jedna z brainstormingových metod, která dovoluje psát na papír vše, co nás k určitému tématu, námětu právě napadá, aniž bychom své psaní podřizovali nějakým formálním (stylistickým či pravopisným) požadavkům. Na rozdíl od jiných typů brainstormingu se volné psaní píše jako souvislý text (nikoli jen pojmy, hesla, ale navazující věty). Volné psaní nám pomáhá objevit v sobě nečekané nápady, myšlenky, souvislosti.

Volné psaní Pravidla volného psaní 1. Piš po celou stanovenou dobu vše, co tě k tématu napadá. 2. Piš souvislý text, ne jen jednotlivá hesla nebo body. 3. Nevracej se k napsanému, neopravuj, nevylepšuj, co jsi napsal/a. 4. Pokračuj v psaní, i když tě nic nenapadá, zapisuj i pomocné věty („Teď mne nic nenapadá...“), ale snaž se vrátit k tématu. 5. Nenech se ve svých nápadech brzdit pravopisem.

Průběh 1. vyučovací hodiny Vyučující den předem připraví dostatek obrázků z různých zdrojů (časopisy, noviny, internet), na kterých jsou živé bytosti. Dbá na to, aby na obrázcích nebyly známé osobnosti a žáci si tak nevybavovali informace, které o nich znají.

Průběh 1. vyučovací hodiny Obrázky rozloží ve třídě na lavici a vyzve žáky, aby si vybrali obrázek, který je něčím zaujal. I poslední by měl mít možnost výběru.

Průběh 1. vyučovací hodiny 1. Popiš – Co vidíš? (barva, tvar, velikost) doba psaní: 2 minuty Učitel měří čas a sleduje žáky, dohlíží, aby všichni po celou dobu psali.

Průběh 1. vyučovací hodiny 2. Porovnej – čemu (komu) se bytost podobá, od čeho (koho) se liší? doba psaní: 2,5 minuty 3. Asociuj – co ti to připomíná? Nač si vzpomeneš, když se podíváš na obrázek? doba psaní: 4 minuty

Průběh 1. vyučovací hodiny 4. Analyzuj – z čeho se bytost na obrázku skládá? Kým, čím, pro koho je stvořena? doba psaní: 2 minuty 5. Aplikuj – k čemu se hodí? Jak ji můžeme použít?

Průběh 1. vyučovací hodiny 6. Argumentuj pro a proti – zkus zaujmout nějaké stanovisko, argumenty (logické, pošetilé, jakékoliv), proč jste si obrázek vybrali. doba psaní: 2,5 minuty

Průběh 1. vyučovací hodiny Nyní dá učitel pokyny: Přečtěte si, co jste napsali a vyberte jeden text, který se vám nejvíce líbí. Tento text přečtěte svému sousedovi. Chtěl by někdo přečíst svůj text nebo doporučit k přečtení text souseda?

Průběh 1. vyučovací hodiny Která část se vám psala nejlépe? Většina třídy odpovídá, že první –jedná se o učební obor, tato odpověď se dá očekávat.

Ukázka přečtených textů Připomíná mi to ženu, kterou spoutal její přítel, aby neutekla. Ale ona záchod utrhla a utíká i s ním. Má nákupní horečku, musí si něco koupit. Je ve městě a táhne za sebou záchod. Nakupuje oblečení, aby ukojila svůj chtíč a přitom má vztek na svého přítele, který ji spoutal, aby nemohla nakupovat a utratit všechny jeho peníze.Už ji bolí noha a mě ruka,chci konec. Panebože, áááu, to je bolest. Je nejspíš hezká. Líbí se mi její nohy. Chtěla bych mít taky takové.

Závěr – Co jsme rozvíjeli? Jak jste se při vytváření – psaní kostky cítili? Bolela mě ruka. Nikdy jsem tak dlouho nepsal(a). Proč jsme tuto metodu zkoušeli? Rozsah slovní zásoby Schopnost pracovat po zadanou dobu Rozvoj fantazie

Závěr – Co jsme rozvíjeli? Schopnost psát na zadané téma. Sledovat své myšlenky, soustředit se. Zaznamenávat své myšlenky do vět. Všichni jste tvrdili, že se vám nejlépe psala část popisná, přesto jste ukázky zvolili z třetí strany kostky, kdy jste si „asociovali“, vybavovali si své představy. Proč? Vtipné. Možnost poznat druhého.

Závěr – Co jsme rozvíjeli? Která část pro vás byla nejtěžší? Poslední. Proč? Uvědomuje si někdo, proč právě část argumentuj byla nejtěžší? Neuměl(a) jsem převést své pocity na argumenty. Je v životě důležité umět argumentovat? Kdy?

Závěr – Co jsme rozvíjeli? Tato metoda nám také pomohla ukázat, že jste schopni napsat delší text. Vytvořili jsme si základ pro napsání charakteristiky bytosti, kterou neznáme a ke které se v následující hodině vrátíme.

Zadání domácího úkolu Podle jednotlivých částí kostky napište charakteristiku fiktivní bytosti z obrázku.

Průběh 2. vyučovací metody Kontrola domácího úkolu na téma Fiktivní bytost. Rozbor 2-3 prací – vyzdvihnout zejména dobré nápady.

Průběh 2. vyučovací metody Převedení kostky do myšlenkové mapy, kterou lze využít jako osnovu pro napsání charakteristiky – příprava na kontrolní slohovou práci. Do kroužku uprostřed papíru napíšeme téma. Poté zaznamenáváme „větve“ tématu tak, že kolem hlavního námětu (bytost) budeme do kroužku psát další slova, která spojíme čarou. Tyto větve se mohou větvit dále.

Myšlenková mapa

Literatura Materiály z kurzu Čtením a psaním ke kritickému myšlení