Chemická reakce Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0120.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chemické reakce a teplo
Advertisements

Chemie anorganická a organická Chemická reakce
Chemické reakce Mgr. Helena Roubalová
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
Redoxní vlastnosti kovů a nekovů
Typy chemických reakcí
D-prvky.
Druhy chemických reakcí
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Anorganická chemie S O L I VY_32_INOVACE_20 - SOLI.
Reakce anorganické Chemie I
CHEMICKÉ REAKCE.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Typy chemických reakcí
Řada napětí kovů, zákonitosti reakcí
REDOXNÍ DĚJ.
Kyslík, sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 9
Chemická vazba Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0118.
CHEMICKÉ REAKCE.
Redoxní vlastnosti kovů
Chemický děj 1. Klasifikace chemických reakcí 2. Chemické rovnice 3
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_34.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
XIII. TYPY CHEMICKÝCH REAKCÍ
Reakce anorganické chemie II.
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
Chemické reakce Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání.
Chemická reakce a její rovnice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_139_Druhy chemických reakcí AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM:
Neutralizace Vznik solí
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 26 Autor: Lenka Poláková
Dopočítávání rovnic II.
Roztoky Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0111.
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Jak vznikají soli.
Zákon zachování hmotnosti Mgr. Helena Roubalová
Dopočítávání rovnic I. Mgr. Radovan Sloup
Skutečná a relativní atomová hmotnost
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Acidobazické reakce CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 9
Řada napětí kovů Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-3 Anorganická.
SLOUČENINY sloučením atomů 2 či více prvků
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
REDOXNÍ REAKCE Chemie 9. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
Látkové množství Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0109.
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Ch_015_Klasifikace chemických reakcí Ch_015_Chemické reakce_Klasifikace chemických reakcí Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Chemické reakce. Chemická reakce je děj, při kterém z výchozích chemických látek vznikají jiné chemické látky. Výchozí chemické látky = REAKTANTY Vzniklé.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
EU peníze středním školám
Neutralizace Vznik solí
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-01
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
REDOXNÍ VLASTNOSTI KOVŮ A NEKOVŮ
Elektrochemická řada napětí kovů
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Typy chemických reakcí, Chemie 8. a 9. ročník
Obecná a anorganická chemie
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Rozdělení chemických dějů
Chemické reakce probíhají i v lidském těle, zajišťují životní funkce
Transkript prezentace:

Chemická reakce Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0120

Chemická reakce je děj, při kterém v molekulách reagujících látek (reaktantů) dochází k zániku některých vazeb, a ke vzniku nových molekul s jinými vazbami (produktů) produkty mají jiné chemické a fyzikální vlastnosti než reaktanty chemická reakce se zapisuje pomocí chemické rovnice (platí „zákon zachování hmotností“) reaktanty produkty Jak zní?

Klasifikace chemických reakcí Reakce skladné: (syntézy) z jednodušších molekul vznikají molekuly složitější Př. 2H2 + O2 2H2O molekula dusíku + tři molekuly vodíku ? Napiš rovnici syntézy:

Klasifikace chemických reakcí b) Rozkladné reakce: rozklad složitější látky na látky jednodušší Př. (NH4)2Cr2O7 Cr2O3 + N2 + 4H2O CaCO3 Napiš rovnici rozkladu: CaO + CO2

Klasifikace chemických reakcí c) Substituční reakce: (vytěsňovací) jeden atom či skupina atomů je nahrazen jiným atomem (skupinou atomů) Př. Zn + CuSO4 ZnSO4 + Cu Ca + 2 HCl CaCl2 + H2 Jak poznám který prvek vytěsní jiný prvek? Řada reaktivity kovů (Beketova) Na Ca Mg Al Zn Fe Pb H2 Cu Ag Au Pt neušlechtilé kovy ušlechtilé kovy

Klasifikace chemických reakcí d) Podvojná záměna: (konverze) výměna atomů (skupin) ve složitějších molekulách Neutralizace: kyselina + zásada sůl + voda NaOH + HCl NaCl + H2O 2) Srážecí reakce: produkt = málo rozpustná l. (sraženina) AgNO3 + KBr KNO3 + AgBr 3) Vytěsnění slabší kyseliny, silnější kyselinou ( ze soli) ZnS + 2HCl ZnCl2 + H2S Kyselina chlorovodíková je silnější než sirovodíková!!!

Dělení reakcí podle skupenství reaktantů Homogenní reakce: všechny reaktanty jsou stejného skupenství H2(g) + Cl2 (g) 2HCl (g) b) Heterogenní reakce: reaktanty jsou různého skupenství Na (s) + 2H2O (l) 2NaOH (aq) + H2 (g)

Dělení reakcí podle přenášených částic Acidobazické reakce: výměna vodíkového kationtu H+ KOH + HNO3 KNO3 + H2O (H-OH) b) Oxidačně-redukční: přenos e- mezi reaktanty (dojde ke změně oxidačních čísel) Zn0 + S0 Zn+IIS-II c) Komplexotvorné reakce: vznik donor-akceptorové vazby NaOH + Al(OH)3 Na[Al(OH)4] Tetrahydroxohlinitan sodný

Dělení reakcí podle tepelného zabarvení Exotermní reakce: teplo se uvolňuje CH4 + 2O2 CO2 + 2H2O b) Endotermní reakce: teplo se spotřebovává CaCO3 CO2 + CaO

Cvičení Jak dělíme reakce podle skupenského stavu + vymyslete rovnice. Napiš rovnici rozkladného děje. Jaká částice se přenáší při oxidačně-redoxních reakcích? Jaké jsou produkty neutralizace? Co je TERMOCHEMIE a čím se zabývá?

Literatura: Mareček, A.; Honza, J. Chemie pro čtyřletá gymnázia 1.díl. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 80-7182-055-5