Božena Genrtová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Advertisements

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Poptávka na trhu zboží a služeb
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
TRŽNÍ SYSTÉM, NABÍDKA, POPTÁVKA,ROVNOVÁHA TRHU
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
VY_32_INOVACE_EKO_03 MARKETING A TRH. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: trh,
Makroekonomie a hospodářská politika
Základní elementy trhu Mikroekonomie i
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Mechanismus hospodářské koordinace
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Trh, práva spotřebitele - poptávka
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh a jeho fungování Milena Tichá
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
2 JAK FUNGUJE TRH.
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Tržní mechanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Úvodní seminář Národní hospodářství
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Úvodní seminář Národní hospodářství
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Makroekonomie a hospodářská politika
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Božena Genrtová

Nabídka Poptávka Tržní mechanismus Konkurence Hospodářská soutěž Cena Zisk

„…trh je řízen neviditelnou rukou…“ Adam Smith (Pojednání o podstatě a původu bohatství národů 1776)

souhrn všech zamýšlených  prodejů, které hodlají prodávající uskutečnit za danou cenu faktory ovlivňující nabídku  cena náklady výroby a obchodu (dražší suroviny a energie) změny vnějších podmínek podnikání (počasí, DPH, …) druhy nabídky  individuální – jedno zboží, jeden subjekt dílčí (tržní) – jedno zboží, více subjektů Zákon nabídky: s rostoucí cenou roste nabídka agregátní (celková) – všechno zboží, všechny subjekty cílem nabídky je zisk 

Uveďte příklady situace na trhu, kdy dojde k posunu křivky nabídky doprava a naopak doleva. Které faktory tento jev na trhu vyvolají?

faktory ovlivňující poptávku souhrn všech zamýšlených koupí, které hodlají kupující uskutečnit za danou cenu faktory ovlivňující poptávku cena demografické změny změny v preferencích substituty komplementy Zákon poptávky: s rostoucí cenou klesá poptávka cílem poptávky je nakoupit co nejefektivněji

Vymyslete příklady posunu poptávkové křivky doprava a doleva na trhu spotřebního zboží Co může být příčinou těchto situací na trhu?

důchodový efekt – výši poptávky ovlivňuje změna důchodů substituční efekt – nárůst ceny zboží vyvolá poptávku po substitutech cenová elasticita poptávky – sleduje citlivost poptávky na změnu ceny (vyjadřuje, o kolik % se změní poptávané množství statku, pokud se změní jeho cena o 1%)

podstatou je tvorba ceny prostřednictvím vzájemné interakce (střetu) nabídky a poptávky nabídka nabídka poptávka – cena má tendenci klesat poptávka – cena má tendenci růst nabídka = poptávka – nalezení rovnovážné ceny tento mechanismus působí automaticky, bez subjektivních zásahů, uvnitř trhu a je označován za jediný objektivní a spravedlivý způsob tvorby ceny (neviditelná ruka trhu)

rovnováha nastane, když se nabízené a poptávané množství rovnají poptávka je plně uspokojena a nabídka je plně využita, zboží se prodává za rovnovážnou cenu reálně je tato situace na trhu velmi mimořádná, ale trh má tendenci se k tomuto rovnovážnému stavu přibližovat

Vysvětlete, co znamená na trhu kávy situace znázorněná na grafu K jakému chování dojde na straně prodejců kávy a k jakému na straně zákazníků?

Vysvětlete, o čem vypovídá na trhu hroznového vína situace na grafu. Jak na ni pravděpodobně bude reagovat strana nabídky a jak strana poptávky?

existuje na straně nabídky i poptávky, vede k prospěchu všech  boj subjektů, které se střetávají na trzích a bojují mezi sebou ekonomickými prostředky o míru splnění vlastních cílů existuje na straně nabídky i poptávky, vede k prospěchu všech  dělí se: podle způsobu cenová (slevy, dumpingové ceny) necenová (reklama, tradice, kvalita)  podle počtu výrobců na trhu dokonalá – mnoho výrobců, všichni mají rovné podmínky přístupu na trh, nikdo nemá výsadní postavení, v praxi téměř nemožné nedokonalá monopolitická konkurence (mnoho subjektů) oligopol (několik nejsilnějších) – riziko kartelu (kartelové dohody zakázány) absolutní monopol (jediný prodejce na trhu), selhání trhu

na ochranu hospodářské soutěže ( konkurenčního prostředí) vydává stát zákony, určuje, co je a co není trestné v ČR upravují hospodářskou soutěž zejména tyto právní předpisy: Obchodní zákoník – upravuje např. nekalou soutěž antimonopolní zákon – Zákon o ochraně hospodářské soutěže upravuje nedovolené omezování hospodářské soutěže Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (sídlí v Brně) na úrovni EU dohlíží na ochranu hospodářské soutěže komisař EU zúčastnit se hospodářské soutěže umožňuje každému Listina základních práv a svobod

peněžní vyjádření hodnoty zboží peněžní částka, kterou je kupující ochoten zaplatit za dané zboží a za kterou je prodávající ochoten dané zboží prodat dělí se: smluvní – vznikají dohodou mezi prodávajícími a kupujícími, pružné ceny (v obchodech, za služby) regulované – uplatňují se v monopolních společnostech, stát stanovuje cenové maximum ( plyn, elektřina, …)

J. Sokol, Moc, peníze a právo. Plzeň: A. Čeněk 2007 Jiří Sejbal, Základy peněžního vývoje. Brno: Masarykova univerzita 1997 BARTONÍČKOVÁ, Klára. Občanský a společenskovědní základ - přehled středoškolského učiva. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, 272 s. Maturity. ISBN 978-80-251-2631-8. SOJKA, Milan. Malá encyklopedie moderní ekonomie. 3. dopl. vyd. Praha: Libri, 1999, 271 s. Maturity. ISBN 80-859-8378-8. HORECKÝ, Jan. Společenské vědy pro střední školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2011, 95 s. Maturity. ISB978-807-3581-633. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:AdamSmith.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Non-binding-price-ceiling.svg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Supply-demand-right-shift-supply.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Supply-demand-equilibrium.svg