Testování obalu přednáška
Testování obalu I. Technické testy II. Vizuální testy III. Maloobchodní testy IV. Spotřebitelské testy
Název a značka produktu Metody a techniky testování
Cíle výzkumu NÁZVU produktu Nové náměty Ověření čitelnosti a vyslovitelnosti Asociace s názvem spjaté Odlišnosti od jiných názvů Možnost využití názvu výrobku v další marketingové strategii…
jméno, název, znak, výtvarný projev nebo kombinace předchozích prvků Co je značka? jméno, název, znak, výtvarný projev nebo kombinace předchozích prvků
Značka nám sděluje informace až v 6 odlišných úrovních: 1. Charakteristika - asociace 2. Přínosy 3. Systém hodnot 4. Kulturní hodnoty 5. Osobnost 6. Uživatel K objasnění percepce značky v uvedených úrovních slouží metody a techniky MAV (především kvalitativní, projektivní)
(asociace na slovo „značka“) Co to je značka? (asociace na slovo „značka“) l. Dopravní značka, SPZ 35 % 2. Označení výrobku, podniku, výrobce 31 % 3. Vyjádření kvality 13 % 4. Jmenování skupin výrobků, konkrétních značek 9 % 5. Jiná odpověď 9 % 6. Neví 3 %
Výběr a testování značky 1. Asociační test 2. Test učení 3. Test zapamatovatelnosti, resp. znalosti (spontánní x podpořené) 4. Test preferenční 5. TEST PERCEPCE – vnímání značky - může být kombinací 1. – 4. či vybraných testů
Výzkum citlivosti poptávky na změnu ceny Cenový výzkum Výzkum citlivosti poptávky na změnu ceny
Cenový výzkum lze uskutečňovat: CENOVÁ ANALÝZA sleduje pozici našeho výrobku a prodejní ceny při podmínkách volné tvorby cen. Sledujeme, za jaké ceny se náš výrobek v určitých typech prodejen prodává, jaká je naše cenová hladina ve srovnání s konkurencí. Cenový výzkum lze uskutečňovat: nezávisle na nákupech v závislosti na nákupech
Cenový výzkum uskutečňovaný nezávisle na nákupech simulování nákupu dezagregace ceny produktu do hodnot
Cenový výzkum závislý na nákupech Využívá údajů o minulém prodeji: uskutečňuje se experimentem v reálném nebo simulovaném prostředí (experiment terénní a laboratorní) u zásilkového prodeje lze s úspěchem realizovat modifikovaný posttest s kontrolní skupinou
Měření cenové pružnosti poptávky Koeficient cenové pružnosti poptávky: ED< - 1 cenově pružná poptávka ED> - 1 cenově nepružná poptávka ED = -1 jednotková elasticita Pozn. Jestliže se měří míra vlivu změny ceny jednoho produktu na poptávku po jiném produktu, jde o tzv. křížovou pružnost poptávky.
Nejvýznamnější efekty pozorované při změně ceny: Substituční efekt Veblenův efekt Guttenbergův efekt Spekulační efekt Atraktivní efekt
Prožívání cen - stanovení přijatelné ceny Westendorpova metoda Batzova konfiguračně frekvenční analýza