Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 17. dubna 2009 Bilance reformních změn za rok 2008  Nemocenské pojištění  Čisté mzdy zaměstnanců  Zaměstnávání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fakta o vývoji vlastnictví bytů v ČR za posledních 10 let Stanislav Drápal, Český statistický úřad Praha, 18. září 2012.
Advertisements

Pracovní úrazovost ČR v roce 2007
1 RESPONSIBLE CARE Projekt „Adaptabilita a posílení konkurenceschopnosti chemického průmyslu ČR“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem.
4. Cvičení – Vliv zdanění na finanční rozhodování 1FP211.
Proč ne/nezaměstnávat OZP? Mgr. Romana Kaletová.
Trendy finančních produktů ČLFA
Míra nezaměstnanosti mírně klesla
Legislativní změny v oblasti zaměstnávání OZP
Analýza Centra ProEquality
Obchodní politika Základní údaje  Prodejní cílovou skupinou TV Nova v roce 2008 jsou „Dospělí 15-54“ „Dospělí 15-54“ znamená osoby ve věku 15.
Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 9. dubna 2008 Bilance dopadů sociálních reforem za rok 2008.
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
Český statistický úřad, pracoviště České Budějovice
Ekonomický růst v interakci se mzdovým vývojem (ČR vs. eurozóna) Smilovice, 2006 Gabriela Smrčková.
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května IFA. 1. Příjmové daně 2. Věcný záměr nového zákona o daních z příjmů 3. Nový zákon o daních z příjmů (NZDP)
Modelové příjmové situace rodin s malými dětmi při vstupu pečujícího rodiče na trh práce Robert Jahoda VUPSV, v.v.i.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Projekt PŘÍPRAVA+ v Moravskoslezském kraji Závěrečná konference CLARION CONGRESS HOTEL 29. února 2012 Mgr. Martin Kovalský vedoucí monitoringu trhu práce.
Petr NEČAS místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 8. května 2009 Sociální reformy Bilance jejich dopadů za rok 2008.
Zábavná matematika.
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu.
Příležitost dělá(t) zaměstnance
OSVČ v evidenci úřadu práce
Regionální individuální projekt OSOBNÍ ASISTENCE A PRÁCE V OBLASTI SOCIÁLNÍ PÉČE zkrácený název „Pomoc potřebným“ Reg. č. CZ.1.04/2.1.00/
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
– – Úsporná opatření platná od ledna 2011 a jejich dopady na občany.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
ČMKOS k nezaměstnanosti DOS 15. října 2009, Praha Milan Štěch Předseda ČMKOS JUDr. Vít Samek vedoucí právního oddělení ČMKOS
Ministr práce a sociálních věcí Petr NEČAS 17. července 2008 Dopady sociálních reforem leden - květen.
Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost)
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Úsporná opatření v působnosti MPSV a daních z příjmů.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Charakteristika trhu práce v Jihomoravském kraji.
Situace na trhu s masem v ČR a EU Miluše Abrahamová Pavel Froněk VÚZE Praha.
Ministr práce a sociálních věcí Petr NEČAS 14. července 2008 Sociální reformy aktuální stav.
Květen 2013 Zpracovali: Eva Maříková, Michal Tuček tel.: ,
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Měření flexibility trhu práce v ČR pomocí strukturálních indikátorů Jan Pavel MF, oddělení koordinace hospodářských politik.
Dotace na provoz sociálních služeb v roce 2009 Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 29. ledna 2009.
Učíme se podnikat Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Souvislý příklad na mzdy
Realizace aktivní politiky zaměstnanosti – Kritéria a postupy pro poskytování příspěvků z prostředků APZ pro rok 2015 Úřad práce ČR, Krajská pobočka.
Dva roky sociálních reforem Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 4. prosince 2008.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Hmotná nouze 29. června 2010 Bc. Ivana Šťastná vedoucí OSV
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Inflace Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš,
KONTROLNÍ PRÁCE.
Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha,
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Agenturní zaměstnávání v číslech ve světě a v České republice
Zpracovali: Eva Maříková, Michal Tuček tel.: , Březen 2013.
Ministr práce a sociálních věcí Petr NEČAS 4. září 2008 Valorizace důchodů od 1. ledna 2009.
Regionální individuální projekt OSOBNÍ ASISTENCE A PRÁCE V OBLASTI SOCIÁLNÍ PÉČE (CZ.1.04/2.1.00/ ) Informační seminář pro poskytovatele sociálních.
Zpracovali: Eva Maříková, Michal Tuček tel.: , červen 2011.
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Zpracovali: Eva Maříková, Michal Tuček tel.: , červenec 2011.
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
1 Aktivní politika zaměstnanosti a agenturní zaměstnávání.
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Tisková konference ČMKOS
ministr práce a sociálních věcí
Tisková konference ČMKOS
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Transkript prezentace:

Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 17. dubna 2009 Bilance reformních změn za rok 2008  Nemocenské pojištění  Čisté mzdy zaměstnanců  Zaměstnávání zdravotně postižených  Dlouhodobá nezaměstnanost

Dopady změn ve výplatě nemocenských dávek  V roce 2008 meziročně pokleslo průměrné procento pracovní neschopnosti z 5,62 % na 5,18 %, což je nejnižší výsledek v historii ČR  V roce 2008 meziročně poklesl počet případů pracovní neschopnosti na 100 pojištěnců z 59,3 (2,72 mil. nově hlášených případů PN) na 48,6 (2,22 mil. nově hlášených případů PN), což je nejnižší výsledek v historii ČR  Pozitivní trend snižování pracovní neschopnosti zbrzdilo rozhodnutí Ústavního soudu, z něhož vyplynulo: za červenec- srpen první 3 dny 60 % DVZ, od září do prosince 25 % DVZ  To je patrné na vývoji výdajů na nemocenské: výdaje za únor– červenec 2008 klesly meziročně o 17,1 %, za srpen–září už jen o 3,7 % a za říjen-prosinec o 11,3 %, vývoj výdajů kopíruje dopady rozhodnutí Ústavního soudu

Vývoj ukazatelů nemocenského pojištění Rok Počet případů pracovní neschopnosti na sto pojištěnců Průměrné procento pracovní neschopnosti ,35, ,15, ,96, ,86, ,76, ,25, ,35, ,46, ,26, ,46, ,76, ,65, ,26, ,25, ,35, ,65,18

Vývoj čistých mezd zaměstnanců Čisté mzdy rostou rychleji než hrubé mzdy  Čistá mzda roste rychleji než průměrná hrubá mzda a její násobky u všech kategorií zaměstnanců s dětmi  Čím nižší je hrubá mzda, tím vyšší je reálný nárůst čisté mzdy  Tento vývoj je způsobený uplatněním daňových slev a daňových bonusů, který se projevil zřetelným růstem čistých mezd ve všech kategoriích

Čisté mzdy rostly dynamičtěji u rodin s dětmi  Reálné čisté mzdy se zvýšily především zaměstnancům s dětmi, v podnikatelské sféře ve všech kategoriích  Zaměstnanci s větším počtem dětí dosahují vyšší dynamiky vývoje reálné čisté mzdy než zaměstnanci bezdětní nebo s jedním dítětem  Čisté mzdy zaměstnanců v podnikatelské sféře rostly rychleji než v nepodnikatelské sféře Vývoj čistých mezd zaměstnanců

Nepodnikatelská sféra  V nepodnikatelské sféře (kde byl zaznamenán v roce 2008 reálný pokles hrubého průměrného výdělku o 1,8 p. b.): –došlo k poklesu reálné úrovně čistého výdělku v podstatě jen u zaměstnanců bez dětí s výdělky vyššími než Kč, tj. s výdělky převyšujícími 0,6 nás. průměrného hrubého platu –zaměstnancům s 1 dítětem vzrostla reálně úroveň čistého výdělku v případě, že jeho hrubá výše nepřevyšovala průměrný plat nepodnikatelské sféry, kupní síla vyšších výdělků zaměstnanců s 1 dítětem byla v roce 2008 v podstatě stejná jako v roce 2007 –zaměstnancům se 2 a více dětmi reálný čistý výdělek vzrostl ve všech propočítaných situacích

Propočet čisté mzdy zaměstnance s dětmi a bez dětí z 0,6 násobku hrubé průměrné mzdy v letech 2007 a 2008 Pozn.: údaje ČSÚ, propočty MPSV 1) index spotřebitelských cen (meziroční průměr) - 106,3 % *) výpočet čisté mzdy proveden pro zaměstnance s příslušným počtem dětí v podmínkách zdaněníroku 2007 a 2008

Propočet čisté mzdy zaměstnance s dětmi a bez dětí z 0,8 násobku hrubé průměrné mzdy v letech 2007 a 2008 Pozn.: údaje ČSÚ, propočty MPSV 1) index spotřebitelských cen (meziroční průměr) - 106,3 % *) výpočet čisté mzdy proveden pro zaměstnance s příslušným počtem dětí v podmínkách zdaněníroku 2007 a 2008

Propočet čisté mzdy zaměstnance s dětmi a bez dětí z hrubé průměrné mzdy v letech 2007 a 2008 Pozn.: údaje ČSÚ, propočty MPSV 1) index spotřebitelských cen (meziroční průměr) - 106,3 % *) výpočet čisté mzdy proveden pro zaměstnance s příslušným počtem dětí v podmínkách zdanění roku 2007 a 2008

Propočet čisté mzdy zaměstnance s dětmi a bez dětí z 1,2 násobku hrubé průměrné mzdy v letech 2007 a 2008 Pozn.: údaje ČSÚ, propočty MPSV 1) index spotřebitelských cen (meziroční průměr) - 106,3 % *) výpočet čisté mzdy proveden pro zaměstnance s příslušným počtem dětí v podmínkách zdaněn roku 2007 a 2008

Propočet čisté mzdy zaměstnance s dětmi a bez dětí z 1,4 násobku hrubé průměrné mzdy v letech 2007 a 2008 Pozn.: údaje ČSÚ, propočty MPSV 1) index spotřebitelských cen (meziroční průměr) - 106,3 % *) výpočet čisté mzdy proveden pro zaměstnance s příslušným počtem dětí v podmínkách zdaněníroku 2007 a 2008

Rok 2008  Celkový objem mzdových prostředků ve veřejném sektoru dosáhl 132 mld. Kč  Průměrná mzda zaměstnance ve veřejném sektoru dosáhla Kč Rok 2009  Celkový objem mzdových prostředků ve veřejném sektoru pravděpodobně dosáhne 139 mld. Kč  Průměrná mzda zaměstnance ve veřejném sektoru pravděpodobně dosáhne Kč Výhled na rok 2009 V roce 2009 lze očekávat nárůst průměrné mzdy ve veřejném sektoru cca o 5,6 %

Zaměstnanost zdravotně postižených Změna zákona o zaměstnanosti Zákonem o stabilizaci veřejných rozpočtů byl novelizován zákon o zaměstnanosti a od byl příspěvek vyplácen na základě skutečně vynaložených mzdových nákladů zaměstnavatele na zaměstnance, měsíčně nejvýše však: a) Kč za každou zaměstnanou osobu s těžším zdravotním postižením b) Kč za každou jinou zaměstnanou osobu se zdravotním postižením

Stav k 31. prosinci 2007  V roce 2007 byl příspěvek poskytnut zaměstnavatelům, kteří zaměstnávali zdravotně postižených. Z prostředků státního rozpočtu bylo vyplaceno 2,356 mld. Kč. Stav k 31. prosinci 2008  V roce 2008 se zvýšil počet zaměstnavatelů žádajících o příspěvek na 1 725, kteří zaměstnávali zdravotně postižených. Z prostředků státního rozpočtu bylo vyplaceno 2,040 mld. Kč Zaměstnanost zdravotně postižených

Vývoj za období –  počet zaměstnavatelů, kteří žádají o příspěvek na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením, se meziročně zvýšil o 359 (tj. o 21 %)  počet zaměstnaných osob se zdravotním postižením, na které byl poskytován příspěvek, se zvýšil o (v průměrných přepočtených stavech)  výdaje na příspěvek na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením poklesly o 316 mil. Kč

V následující tabulce je uveden přehled vybraných ukazatelů příspěvku od r RokVýše poskytnutého příspěvku v tis. Kč Počet zaměstnavatelů, kterým byl příspěvek poskytnut Podpořených zaměstnanců se zdravotním postižením Z toho zaměstnanců s těžším zdravotním postižením

Závěry  Obavy ze snižování počtu zaměstnavatelů osob se zdravotním postižením se neprokázaly. Naopak počet žadatelů o příspěvek na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením se zvýšil a zvýšil se i počet zaměstnaných osob se zdravotním postižením.  Novela zákona o zaměstnanosti měla zároveň pozitivní vliv na stabilizaci veřejných rozpočtů. Dynamický nárůst výdajů ze státního rozpočtu se v roce 2008 zastavil. Zaměstnanost zdravotně postižených

Pokles počtu dlouhodobě nezaměstnaných byl v předchozích letech pomalejší než pokles celkové nezaměstnanosti Podíl dlouhodobě nezaměstnaných (v evidenci úřadů práce déle než 1 rok) naopak do roku 2006 rostl. Nejvyšší hodnoty dosáhl v červnu ,8 % Vývoj dlouhodobé nezaměstnanosti

Počet dlouhodobě nezaměstnaných meziročně výrazně poklesl  K 31. prosinci 2008 poklesl meziročně celkový počet nezaměstnaných z 354,9 tisíc na 352,3 tisíc, tedy o 0,7 %  Od srpna 2002 do srpna 2006 přitom činila průměrná míra nezaměstnanosti 515 tisíc lidí  K 31. prosinci 2007 evidovaly úřady práce 136,9 tisíce dlouhodobě nezaměstnaných, tj. podíl na celkovém počtu nezaměstnaných 38,6 %  K 31. prosinci 2008 se tento stav snížil na 101,5 tisíc osob, tj. podíl 28,8 %; počet dlouhodobě nezaměstnaných významně meziročně poklesl o 35,4 tisíc, tj. o 25,8 %, od června 2006 poklesl o 48,6 %  Pokles počtu dlouhodobě nezaměstnaných byl tedy výraznější než pokles celkového počtu nezaměstnaných

Vývoj počtu uchazečů o zaměstnání k k k k Meziroční rozdíl (08-07) v tis.v %v tis.v %v tis.v %v tis.v %v tis.v % Uchazeči - celkem 510,4100,0448,5100,0354,9100,0352,3100,0-2,6-0,7 nad 12 měsíců 212,841,7184,941,2136,938,6101,528,8-35,4-25,8

Děkuji za pozornost