Problém využití fytocenologických znalostí v ČSSR – pokus o rozbor Syntaxonomy in Czechoslovakia – can its use be wider ? Tomáš Herben, 1986.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Socioekonomická geografie
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Vypracoval: Ladislav Navrátil, EI-4 Umělá inteligence Zaměření Expertní systémy.
Úvod do umělé inteligence
NÁZEV PRÁCE (musí být stručný, výstižný, měl by obsahovat jednoznačné výrazy a slovní spojení) Název školy Jméno autora, třída, místo a rok zpracování.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
UČEBNÍ ÚLOHY Je to široká škála všech učebních zadání a to od nejjednodušších úkolů, vyžadujících pouhou pamětní reprodukci poznatků, až po složité úkoly,
Metody zkoumání ekonomických jevů
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
, Brno Připravila: Hana Habrová
KONFERENCE projektu APSYS „ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe “ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Jsou potřebné,
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
(komentovaný přehled)
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Měření účinnosti převodovky
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Personální plánování.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Teorie ES a jejich aplikace Biskup Jiří, Fakulta stavební, ČVUT Praha, Květen 2004.
Troubleshooting Hledání příčin poruch Metody pro určení proč něco nepracuje správně, nebo neposkytuje očekávané výsledky.
Případová studie Seminář 2014.
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Struktura bakalářské práce
Postavení pedagogiky mezi vědami
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Úvod do psychologie Barbara Caková Carl Rogers – Sposob bytia.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Se sídlem v Uherském Hradišti, Studentské nám
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Úvod k evolučnímu přístupu Vladan Hodulák. Dominantní paradigmata Společenské vědy mají dlouhodobě problém s uchopením prvku změny ve společenském vývoji.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Dopady účetní reformy veřejných financí v konkrétních podmínkách vybrané.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Nástroje podpory uživatelů
Fytocenologická plocha a zápis
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Ekologie.
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
TÝDEN VĚDY A VÝZKUMU FA ČVUT WORKSHOP I
Obnova veřejné zeleně Libčice nad Vltavou
Náplň a význam fytocenologie
Úvod do psychologie II. přednáška
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Školní vědecký projekt
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Problém využití fytocenologických znalostí v ČSSR – pokus o rozbor Syntaxonomy in Czechoslovakia – can its use be wider ? Tomáš Herben, 1986

Co se mi na článku nelíbí Snaha o přehlednost, ale nedodržování názvů kapitol  Neodpovídající překlad názvu  Opakování stejných myšlenek  Zpracovala Irena Veselá, listopad 2005

ČSSR – floristická fytocenologie řada špičkových děl ale neuvádí citace obrovský rozsah znalostí o vegetaci výpověď o vegetaci – komplexní výpověď o stanovišti protože vegetace je úzce spojena s ekologickým režimem stanoviště ALE…

Fytocenologie – velmi uzavřená věda Problémy: nedostatečná Aplikace v nebotanických disciplínách a hospodářství Komunikace s ostatními přístupy ke studiu vegetace

1. Problém aplikace Možnosti citlivá indikace režimu stanoviště pomocí vegetace extrapolace podrobných měření veličin a procesů z malého počtu fytocenologicky charakterizovaných stanovišť do geografického rozměru Ale  aplikace neodpovídají možnostem fytocenologie - odnož floristického bádání? vlastní systémy typizace vegetace př. Lesnictví, pedologie = fytocenologické poznatky nepotřebují Chápána jako…

2. Problémy komunikace Ve střední Evropě: „historicky“ více klasifikace, studium prostorové proměnlivosti méně dynamické a funkční studium Syntaxonomie x rostlinná ekologie

Kritika Kritika fytocenologie rostlinnými ekology popis společenstev, tvorba systému nedostatek experimentů hypotézy testovány pouze opakovaným pozorováním tedy korelativně Kritika rostlinné ekologie fytocenology méně terénních zkušeností testování často triviálních hypotéz které fytocenolog empiricky zná Cílem je pouze

K čemu vede nedostatek komunikace? uzavření disciplín do sebe svůj typ kladení otázek, specifický jazyk Takže by se mělo komunikovat, ALE…

Překážky komunikace Problém jazyka fytocenologie jde hlavně o klasifikaci? špatně přístupné informace o stanovišti nelze jednoduše vyčíst Fytocenologická teorie řeší metodické otázky syntaxonomie předpoklad - individualita rostlinných společenstev žádný cílený sběr dat není zastřešující teorie Problém obecné výpovědi o vegetaci zachycení variability x zobecnění empiricismus postavený na pozorování x cílený sběr dat k potvrzení hypotéz Fytocenologie – výpověď o speciálních případech každého typu vegetace zvlášť, nejde o tvorbu obecných výpovědí.

Řešení Fytocenologie jako přístup ke studiu a typizaci variability společenstev BEZ VZTAHU K DOSAVADNÍM PŘEDPOKLADŮM = opustit pojetí individuality společenstva, vytváření typů a ne tvorba ohraničených logických tříd Snaha o aplikaci krajinné plánování, dlouhodobé a zprostředkované údaje…