Metody pedagogické diagnostiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
Advertisements

Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Diagnostika ve sportovních hrách
Didaktické prostředky
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Struktura výuky.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Metody pedagogické diagnostiky
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
Metody sociální psychologie
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Hodnocení IVP.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Pedagogická diagnostika
Pedagogická diagnostika
Pedagogická diagnostika
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Učitel by měl mít vlastnosti:  Pracovní – svědomitost, důslednost, vztah a láska k dětem  Intelektuální – tvořivé myšlení, logičnost, konkrétnost 
Základy pedagogické metodologie
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Vyučovací metody v přírodopise
Pedagogická diagnostika
Didaktika geografie.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Výzkumné metody v psychologiI
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
Metody psychologie I.část – Pozorování Anotace: Prezentace je určena pro učitele SŠ. Má pomoci při výkladu učiva - METODY PSYCHOLOGIE. Výukový materiál.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Pedagogická diagnostika
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Didaktické prostředky
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Pedagogická diagnostika
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Pozorování jako výzkumná metoda pedagogických věd
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Speciálně pedagogická diagnostika
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Vyučovací metody v přírodopise
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

Metody pedagogické diagnostiky

6. Metody ověřování vědomostí a dovedností 1. Pozorování 2. Rozhovor (interview) 3. Anamnéza Osobní anamnéza , Rodinná anamnéza, Školní anamnéza 4. Dotazníky 5. Testy 6. Metody ověřování vědomostí a dovedností 7. Analýza výsledků činnosti a analýza úkolů 8. Pedagogická dokumentace Možné diagnostické chyby

Klasifikace pozorování V literatuře můžeme najít různé přístupy ke klasifikaci pozorování. Pro naše účely rozlišíme pozorování podle následujících kritérií: Délka trvání Krátkodobé ( Co dnes Jirku v hodině zaujalo?) Dlouhodobé (longitudinální) (O co projevuje Jirka zájem z dlouhodobého hlediska?) Osoba provádějící pozorování Introspekce - sebepozorování Extrospekce – pozorování jiných Účast při pozorování Přímé (vlastní) Nepřímé (nevlastní) – ze záznamu Počet pozorovaných osob Individuální (Pozoruji jednoho žáka – Marii při práci ve skupině) Skupinové (Pozoruji celou skupinu žáků při práci) Zaměřenosti pozorování Dílčí (Jakým úchopem žák drží tužku? Jaká je pozornost žáka ve výuce?) Celkové (Jak se projevuje žák o přestávkách? Jaká je úroveň grafomotoriky žáka?) Zásahy do pozorování Přirozené (volné) (Děti se rozdělí dle vlastního rozhodnutí do skupin) Navozené (řízené) (Určím tři žáky, kteří si volí ostatní do svých skupin) Připravenost pozorování Strukturované – stanovíme druhy jevů, kategorie, které budeme sledovat. Připravíme si pozorovací nástroj – systém. Obsahuje pozorované jevy, pravidla identifikování těchto jevů, záznamu a vyhodnocení. Jde o rozčlenění pozorované reality na předem stanovené kategorie. Nestrukturované – pozorování spontánní činnosti v dané situaci bez přípravy pozorovacího systému.

Požadavky na pozorování Stanovit si cíl a předmět pozorování Cílem pozorování je objektivní poznání osobnosti žáka. Určit cíl pozorování, znamená provést určitý výběr, co chceme konkrétně pozorovat. Stanovit si podmínky, za nichž pozorování proběhne a délku pozorování V jakých situacích, předmětech, činnostech a jak dlouho budeme pozorování provádět. Promyslet umístění pozorovatele (nejlépe např. roh učebny). Zvolit si způsob záznamu pozorování (pozorovací arch, karty, konkrétní techniku, škály, deník, lístečky, …) Promyslet si pozorované jevy – kategorie. Při strukturovaném pozorování si vytvořit záznamový arch či jiný nástroj. Rozmyslet, zda půjde o zaznamenávání trvání kategorií nebo výskytu kategorií při strukturovaném pozorování. Provést pozorování, záznam výsledků pozorování Analýza získaných záznamů Interpretace výsledků, formulování diagnózy, edukativních opatření a prognózy. Důsledně se vyhýbat subjektivismu a chybám při diagnostikování. Sebereflexe své diagnostické činnosti

Požadavky na pozorování Stanovit si cíl a předmět pozorování Cílem pozorování je objektivní poznání osobnosti žáka. Určit cíl pozorování, znamená provést určitý výběr, co chceme konkrétně pozorovat. Stanovit si podmínky, za nichž pozorování proběhne a délku pozorování V jakých situacích, předmětech, činnostech a jak dlouho budeme pozorování provádět. Promyslet umístění pozorovatele (nejlépe např. roh učebny). Zvolit si způsob záznamu pozorování (pozorovací arch, karty, konkrétní techniku, škály, deník, lístečky, …) Promyslet si pozorované jevy – kategorie. Při strukturovaném pozorování si vytvořit záznamový arch či jiný nástroj. Rozmyslet, zda půjde o zaznamenávání trvání kategorií nebo výskytu kategorií při strukturovaném pozorování. Provést pozorování, záznam výsledků pozorování Analýza získaných záznamů Interpretace výsledků, formulování diagnózy, edukativních opatření a prognózy. Důsledně se vyhýbat subjektivismu a chybám při diagnostikování. Sebereflexe své diagnostické činnosti

pozorování sociálního chování Zaměřujeme svoji pozornost na: potřebu sociálního kontaktu s druhými potřebu vést, nechat se vést účast na životě třídy vztahy s druhými

a) pozorování žáka ve výuce pozornost žáka soustředěnost zájem o činnost, téma, plnění úkolu, učení se vytrvalost způsob učení se aktivitu žáka emocionální stavy vztah k předmětu úroveň myšlení úroveň vyjadřování šířku a hloubku osvojeného navazování soc. kontaktů požádání o pomoc samostatnost

b) pozorování žáka o přestávce pohyb komunikace činnosti vyhledávání kontaktu c) pozorování žáka mimo školu ve volném čase, zájmových aktivitách při akcích konaných školou d) pozorování žáka v náročných situacích – neúspěch žáka, jeho zklamání, konflikt, trest, prohra Pozorování třídy – vzájemné vztahy, celkové zaměření skupiny, vliv jednotlivců na činnost skupiny…

TECHNIKY POZOROVÁNÍ Pedagogický deník Deník, který se pedagog vede a provádí do něj buď pravidelně či podle potřeby záznamy k jednotlivým žákům. Pozorovací archy Mapa třídy Je to schéma rozmístění žáků ve třídě. Někdy se do mapy zakresluje i nábytek, který je v učebně.

Dá se do ní zaznamenat např.: Frekvence komunikace učitele s jednotlivými žáky (při každé komunikaci učitele s žákem se na jeho lavici udělá čárka). Určí se tím zóna dominantní aktivity učitele. Pohyb učitele a žáků ve třídě během vyučování. Výsledkem je přehled drah učitele a jednotlivých žáků. Je možno vyvodit hlavní dráhy. Individuální pomoc učitele žákům – míra individuální pomoci a péče o určité typy žáků.

Arch na záznam činnosti učitele a žáka Zaznamenává se do něj výskyt jednotlivých činností čárkou. Př. H. Kantorkové (1987). Pozorovaná činnost: Škola: Třída: Jméno učitele: Předmět: Obsahová náplň: Datum: Vyučovací hodina: Pozorování provedl: Učební činnost žáků Frekvence Vyjmenování a popis faktů////////// Vyjmenování a popis procesů a způsobů činnosti// Reprodukce definic, norem, pravidel/// TříděníSrovnávání a rozlišování

Pozorovací systémy Jsou komplexními nástroji pro práci pozorovatele. Obsahují podrobný popis pozorovaných kategorií jevů, způsob jejich identifikace, záznamu a vyhodnocování. Pozorovatel identifikuje jevy stejných vlastností – kategorie. Např. „učitel chválí“ „žák odpovídá.“

Charakter kategorií: Kognitivní – „učitel vysvětluje učivo“, „klade otázku na faktografické poznatky“… Afektivní – postoje, zájmy, pocity „učitel chválí dítě“, „učitel obviňuje žáka“ Psychomotorické – „učitel stojí u tabule“, „žák pracuje s pomůckami“ Zaznamenávání trvání kategorií: měří se délka činností. Pozorovatel má stopky v rukou a zaznamenává délku každé vymezené činnosti - kóduje. Např. zjišťování časových snímků, zjištění trvání otázek a odpovědí ve vyučovací hodině, zjištěné délky komunikace učitele a žáků..)

Zaznamenávání výskytu kategorií: pozorovatel udělá čárku vždy, když se vyskytne daný jev- kóduje. Intervalové kódování:Je určen časový interval, v němž pozorovatel zapíše kód. Nejnižší používaný interval je 3 sekundy. Při každé třetí sekundě zapíše pozorovatel kód kategorie, která se právě vyskytuje. Používá se také inetrval 5,10, 15 sekund. Zvolený interval ovlivňuje hustotu záznamu. Je možné kódovat rovněž jen části vyučovací hodiny, např, prvních 5 minut.. Přirozené kódování: Zápis se děje podle přirozeně se vyskytujících kategorií. Trvání jevů Záznam Intervalové kódování Výskytu jevů Přirozené kódování