číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:3. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr. Lenka Jelínková Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:9. ročník Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Metodický list - anotace: Cílem prezentace je podat souvislý přehled o 3. fázi národního obrození. Seznámení s charakteristikou doby, cíli 3. období národního obrození, úkoly obrozenců v oblasti jazykovědy, rozvoj divadelnictví. Literární činnost byla ovlivněna obdobím mezi dvěma revolucemi, proto vedle dramatických děl se rozvíjí žurnalistika, a dále pronikají i do Čech myšlenky romantismu. Obsahuje podrobnější fakta, je určena pro souhrnné opakování literatury v 9. ročníku, kdy žáci již mají v podvědomí základní data. Ale vyučující mohou tuto prezentaci využít i v 8. ročníku při prvním setkání žáků s danou tématikou. Prezentaci uzavírá ověřovací znalostní test, jenž vychází pouze z informací uvedených v prezentaci, včetně správných odpovědí.
3. fáze NO
Charakteristika doby období vyvrcholení národního obrození doba mezi dvěma revolucemi: 1830 a – červencová revoluce ve Francii, vedla k pádu dynastie Bourbonů a k nastolení liberálnější vlády ve Francii – vliv na ostatní národy (nově zavedená ústava slibovala dodržování občanských práv a podporu podnikání) – posilovala demokratická hnutí v Evropě až do revoluce v roce – revoluce zasahuje většinu Evropy, končí řada absolutistický vlád a monarchií, jsou ustanoveny republiky (Francie), konstituční monarchie (Dánsko), federace (Švýcarsko)
České země utlačování národních práv a svobod v Rakousku – tlak ze strany mladého měšťanstva i rodícího se proletariátu uvnitř konzervativní vrstvy vzniká skupina liberálů – F. Palacký, P. J. Šafařík, K. Havlíček,… 1. politický obrozenecký program = austroslavismus – myšlenka federace jako spolku rovnoprávných národů proti vzniká skupina radikálů – K. Sabina, J. V. Frič, příslušníci měšťanstva, často studenti – nutnost vydobýt si samostatnost národa jakýmikoli prostředky
Cíle český jazyk i soudobá literatura je na vysoké úrovni – dokázat srovnatelnost české literatury s ostatními literárními díly Evropy K. H. Mácha maximálně rozšířit myšlenky národního obrození mezi široké vrstvy – rozvoj divadla J. K. Tyl rozvoj publicistiky – pravdivě informovat o národních otázkách rozvoj satiry – kritika absolutismu dále pokračovat ve sběru lidové slovesnosti – lidového bohatství K. J. Erben
Ověřovací test 1.V jakém období probíhá 3. fáze NO? 2.Proč byla i pro český národ důležitá červencová revoluce 1830 ve Francii? 3.Které myšlenky prosazuje křídlo liberálů? Jmenuj jednoho jejího člena. 4.Které myšlenky propaguje křídlo radikálů? 5.Jmenuj alespoň dva cíle 3. období NO.
Odpovědi ověřovacího testu – Svrhnutí silného rodu Bourbonů a nově zavedená ústava ve Francii sliboval dodržování občanských práv a podporu podnikání – posilovala demokratická hnutí v Evropě. 3.Austroslavismus – Češi budou rovnoprávný národ v rámci federalizace Rakouska. F. Palacký, P. J. Šafařík. 4.Státní samostatnost českého národa. 5.Dokázat, že soudobá česká literatura je schopna konkurovat ostatním literárním dílům Evropy. Rozvoj divadla. Rozvoj publicistiky a satiry.
Zdroje a citace: HRABÁK Josef, JEŘÁBEK Dušan, TICHÁ Zdeňka: Průvodce po dějinách české literatury. Praha: Orbis BALAJKA Bohuš: Přehledné dějiny literatury I. Praha: Fortuna ISBN SOCHROVÁ Marie: Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment ISBN ČORNEJ Petr, ČORNEJOVÁ Ivana, RADA Ivan, VANÍČEK Vratislav: Dějiny zemí Koruny české II.. Praha: Paseka ISBN VLAŠÍN Štěpán a kol.: Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel 1984.