BKTV a RVŠ FINANCOVÁNÍ (o formách a nikoliv objemech) Daniel Münich.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Advertisements

Stipendia. 2 Legislativní rámec Zákon o vysokých školách (§ 91) Stipendijní řád Směrnice Upa č. 6/2013 Pravidla pro přiznávání a výplatu stipendií.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Dopad daňových reforem na trh bydlení ing. Tomáš Prouza, MBA, ředitel péče o klienty a ombudsman Stavební fórum, Praha, 22. května 2007.
11. prosince 2012 Lenka Fialková. Stát S Stát R půjčka ČR=stát PE PE společnost Příjemce půjčky úroky Stát SStát PEStát R příjem100 daň % dle.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
Stipendijní informační portál - Business Strategie.
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Materiály pro sněm RVŠ František Ježek 20. května 2004.
Dům zahraničních služeb Vypracovala: Eva Jermanová.
PPP projekty v ČR Šance nebo riziko? Ing. Jan Pavel, Ph.D. katedra veřejných financí Vysoká škola ekonomická v Praze Transparency International – Česká.
Použitelnost a výhody Optimedu pro pedagoga Julie Bienertová-Vašků.
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Imigranti na trzích práce v EU
Širší ekonomické souvislosti rodinné politiky Daniel Münich.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Zpráva o činnosti předsednictva 8. zasedání předsednictva RVŠ, Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
Témata a výstupy z jednání sekce „Engineering education“ na kongresech CHISA Josef Koubek IA ČR Inženýrská akademie České republiky a VŠCHT Praha Vysoká.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 23. ledna 2014 Lenka Valová.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Kvalita terciálního vzdělávání Daniel Münich. Otázky do diskuse Reflektuje navrhovaná reforma terciálního vzdělávání v ČR doporučení Rady z června tohoto.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 5. schůze P RVŠ Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Ján Říha.
Označení materiálu: VY32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_03 Název materiálu: CIZÍ A VLASTNÍ ZDROJE Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace.
Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Návrhy Ministerstva průmyslu a obchodu a zaměstnavatelů pro zlepšení pozice a kvality výstupů odborného školství.
Terciární vzdělávání v ČR podíl veřejných vysokých škol (VVŠ): 84% Nárůst počtu studentů a zaměstnanců VVŠ nárůst [%] studenti
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Vývoj terciárního vzdělávání
TÉMA 10 VÝDAJE NA SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ. Člověk se dostane v životě do nesnází, v nichž potřebuje pomoc a podporu - peněžní, věcnou i jinou POMOC může.
Věková struktura Věkové složky (přirozená reprodukce) –dětská (obyvatelstvo 0-14 let) –reprodukční (obyvatelstvo
Financování regionálního školství
Univerzita Karlova v Praze Možnosti FREEMOVERS 17. března 2015 MgA. Stanislav Urbánek.
KAPITOLA 11: AKTIVNÍ BANKOVNÍ OBCHODY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Materiální základ produkce veřejných statků
1 Bankovní úvěrové analýzy Banky, úvěrové produkty Průběžný test 1 OtázkyJméno:……………………………………….Skupina:……………………………………. Datum:
Univerzita Karlova v Praze Možnosti FREEMOVERS Studium v zemích Asie, Afriky a Latinské Ameriky 21. října 2014 MgA. Stanislav Urbánek.
Rozšiřování přístupu k vysokoškolskému vzdělávání: Česká republika v kontextu zemí OECD Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Personální plán pro podnikatelský plán
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 03 Půjčky a úvěry 2 „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY A MÍRA OHROŽENÍ PŘÍJMOVOU CHUDOBOU ZAMĚSTNANCŮ V ČR Oddělení sociálních.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Most, 24. ledna 2008 Univerzita půl třetího věku Závěrečný seminář Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk. ROZPOČET seznam veškerých plánovaných výdajů a příjmů porovnání pravidelných příjmů a výdajů, rozdělování a užití peněz druhy:
Universitas semper reformanda? České reformní pokusy v evropských souvislostech Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
Úvod do základů finančního práva Petr Mrkývka. LITERATURA Petr MRKÝVKA Propedeutika finančního práva I – obecná část. Brno: MU 2014 (e-kniha) k dostání.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4. patro 22. července 2015 Mgr. Zuzana Slimáková.
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry.
Identity, society Tematická oblast Angličtina: The UK Datum vytvoření
Příjemce Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava
Soustava veřejných rozpočtů
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Nerovnost ve vzdělání.
brazilská komplementární měna pro podporu vzdělávání
Stipendijní politika na ESF MU - přehled a strategie
FINANČNÍ GRAMOTNOST PASIVA ZŠ HEJNICE Z. Hyxa.
O nás Univerzita s TRADICÍ – založena 1999
Tomáš Fliegl Odbor vysokých škol
RODINNÝ ROZPOČET (PŮJČKA, HYPOTÉKA)
Transkript prezentace:

BKTV a RVŠ FINANCOVÁNÍ (o formách a nikoliv objemech) Daniel Münich

Financovaná délka studia  RVŠ: …praxe by přinesla velice negativní důsledky. Navýšení standardní doby studia o jeden rok bez „finančních sankcí“ je velmi podstatné z hlediska mobility studentů a možností jejich zahraničních pobytů. … vysokoškolské studium se stává záležitostí i starších studentů. Je dosti případů, kdy student neúspěšně ukončí studium ze závažných osobních, zdravotních, sociálních apod. důvodů a později se chce k tomuto studiu vrátit. Bylo by nesmyslné sankcionovat školu za přijetí takového opožděného studenta odepřením normativu.  BKTV:  Motivace škol i studentů k včasnému dokončování studia  Demotivace neopodstatněného prodlužování studia (rozvolněné studijní plány a neúměrné kurikulární nároky) s cílem získat nárok na financování a studentské výhody  Alternativní užití finančních prostředků pro další zájemce o studium  Mobilita některých (!) studentů má obsahovat transfer kreditů a často obsahuje vlastní financování  Specifické životní situace jednotlivců je vhodnější řešit cíleně, ne plošně (přerušení studia nebo přísně ověřované důvody).

Veřejná podpora studia na SVŠ  RVŠ: …Návrhy na státní financování soukromých vysokých škol je třeba podložit příklady modelů fungujících v zahraničí. Thematic Review of Tertiary Education: Chapter 4: Devising Solid Bases for Funding Tertiary Education

Veřejná podpora studia na SVŠ  pokračování:

Dluhové zatížení a sociální dopady  RVŠ:…Ve vztahu k předkládanému návrhu vyvstávají závažné obavy mj. z pravděpodobné možnosti obtížného dluhového zatížení absolventů a jejich mladých rodin

Dluhové zatížení a sociální dopady  RVŠ:…Ve vztahu k předkládanému návrhu vyvstávají závažné obavy mj. z pravděpodobné možnosti obtížného dluhového zatížení absolventů a jejich mladých rodin  BKTV:  Půjčka na studium není standardní dluh a nepředstavuje standardní dluhové zatížení (hypotéky a spotřební úvěry).  Kontingeční charakter splácení garantuje nulové zatížení pro absolventy s nízkými příjmy (nulové riziko!).  ~40% věkového ročníku získá VŠ vzdělání a bude mít příjmy vyšší o ~60%. Splátky půjček přitom sníží jejich čistý příjem o pouhé jednotky %. Maturanti a vyučení (!) také zakládají a živí rodiny a musí bydlet s výrazně nižšími příjmy.  Každá platba má nějaký negativní dopad, ale to ještě neznamená, že nepřevažují přínosy (proto máme daně a sociální a zdravotní pojištění)  Empirické zahraniční zkušenosti s dobře nastavenými systémy nezavdávají důvody k vážnějším obavám 

Dluhové zatížení a sociální dopady Scobie, G., Gibson, J. & Le, T. (2005) Household wealth in New Zealand

Dluhové zatížení The conclusions from the Australian research with respect to socio ‑ economic mix and access are as follows: The relatively disadvantaged in Australia were less likely to attend university even when there were no student fees; The introduction of HECS was associated with aggregate increases in higher education enrolments; HECS did not result in decreases in the participation of prospective students from relatively poor families, although the percentage point increases were higher for less disadvantaged students. There was a small decrease in the aggregate number of applications after the 1997 changes, but no apparent decreases in commencements of members of low socio ‑ economic groups… The significant changes to HECS introduced in 1997 were associated generally with increases in the participation of individuals to 1999, irrespective of their family wealth. …few consequences for the accessibility to higher education for students from relatively disadvantaged backgrounds, at least as represented by enrolments. Socio- economic make-up of the higher education student body was about the same in the late 1990s and early 2000s. B.Chapman a M.Tan (2007), The Australian University Student Financing System: The Rationale for, and Experience with, Income Contingent Loans

Dluhové zatížení Hans Vossensteyn: Challenges in student financing [UK]

Dluhové zatížení a sociální dopady Erik Kanton (2001): Should tuition fees be increased [in Netherlands]?

Dluhové zatížení: shrnutí OECD Thematic Review of Tertiary Education: Chapter 4: Devising Solid Bases for Funding Tertiary Education

Centrum správy financování terciárního vzdělání. Proč nový úřad?  Nová agenda správy studentských půjček a splátek (i bez školného!), studijních grantů, sociálních stipendií, atd.  Finanční operace a dlouhodobé závazky nemůže ze zákona realizovat úřad státní správy MŠMT (student-centrum, centrum-finanční trhy)  Potřeba detailních analýz a statistických výstupů pro rozhodování a informační systém o TV (výdělkové profily absolventů, míra splácení, (ne)dokončování a délka trvání studia)

Peníze ze školného do škol: hned nebo až po letech?  Vzpomínky na staré návrhy školného (human capital contracts): peníze do škol až ze splátek  BKTV:  Z pohledu studenta školné odložené, z pohledu školy okamžité  Studenta založí průběžné financovaný fond studentských půjček  stát musí fond založit  Čím méně peněz dá stát na založení, tím menší díl školného dostanou školy hned  Peníze školám hned  okamžitý fin. přínos a motivace, finanční náklady státy   Peníze školám později  možné ve stabilizovaném systému

KONEC