Daňová teorie a politika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu VĚCNÝ ZÁMĚR NOVELY HORNÍHO ZÁKONA Rada vlády pro energetickou a surovinovou strategii Praha,
Advertisements

Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk.
Samospráva venkovských obcí v komplexu veřejné správy.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Genderové rozpočtování v právním řádu ČR a EU JUDr.Kristýna Outlá Tomáš Křivka Liberec.
Daňová teorie a politika
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Hospodářská politika.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Členění a organizace veřejné správy
Výukový program:Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Veřejné finance Dagmar Kostrhůnová Dagmar Kostrhůnová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
9. téma: Prostorové aspekty veřejných financí
eGovernment Informační systémy ve státní správě a samosprávě
Veřejné finance 5 Ing. Yvona Legierská.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Daňová teorie a politika
METODIKA - VÝKLAD MPSV pro poskytování dotací ze státního rozpočtu nestátním neziskovým subjektům v oblasti podpory rodiny pro rok 2008 Mgr. Ivana Grosskopfová,
Systém organizace finanční správy
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Zák. č. 250/2000 Sb..  Tento zákon je rozdělen do 5ti částí  Upravuje tvorbu, postavení, obsah a funkce rozpočtů územních samosprávných celků, jimiž.
ROZPOČTOVÉ URČENÍ DANÍ PRO OBCE
Ekonomické aspekty veřejné správy
Typy rozpočtů Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Finanční a rozpočtové právo
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Pár poznámek k fiskálnímu federalismu
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Soustava veřejných rozpočtů Finanční toky ve veřejném sektoru představují příjmy a výdaje veřejných rozpočtů, a to jak uvnitř soustavy veřejných rozpočtů,
Soustava veřejných rozpočtů. Osnova kurzu 1.Veřejné rozpočty v ČR 2.Státní rozpočet a rozpočtový proces 3.Střednědobé rozpočtování 4.Územní rozpočty 5.Podmíněné.
Regionální politika Oldřich Hájek. Nástroje regionální politiky Makroekonomické nástroje Makroekonomické nástroje Jsou omezené ostatními cíly hospodářství.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Příjmy rozpočtů územní samosprávy v ČR Příjmy jsou: Daňové příjmy Daňové příjmy Nedaňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové.
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk. ROZPOČET seznam veškerých plánovaných výdajů a příjmů porovnání pravidelných příjmů a výdajů, rozdělování a užití peněz druhy:
Finanční právo Nováčková Dominika, Kateřina C3A. Finanční právo souhrn právních norem, obsahem jsou finanční vztahy, to znamená vztahy získávání, shromažďování,
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
„SAMOSPRÁVA 2020“ (Řešení pro budoucnost) – Zlín Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje.
RASC Financování Smart City
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Obecná část rozpočtového práva II
Soustava veřejných rozpočtů
Financování sub-centrálních úrovní vlády I Klasifikace příjmů a fiskální vztahy Milan Jílek.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Systémy územních rozpočtů Jaro 2014
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Hospodářská politika státu
Úvod do finanční vědy a financí
VeřeJnÁ FinaNční Politika a VEŘEJNÁ FINANČNÍ ČINNOST
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Veřejné Finance.
Teorie fiskálního federalismu
Ekonomické aspekty veřejné správy
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Daňová teorie a politika Soustava veřejných rozpočtů

Centralizovaný model Většina příjmů z daní, cel a poplatků směřuje do ústředního rozpočtu O nakládání s prostředky rozhoduje centrum Soustředěné prostředky v ústředním rozpočtu se potom dle určitých pravidel rozdělují nižším úrovním vlády Charakteristický pro direktivně řízená hospodářství

Centralizovaný model - schéma Daně a ostatní příjmy Municipální rozpočty Regionální rozpočty Ústřední rozpočet Výdaje dotace

Centralizovaný model - výhody Jednotný postup při získávání daní a poplatků od daňových poplatníků Vyloučení nižších úrovní vlád ze snahy při získávání zvýšeného množství finančních prostředků do svých rozpočtů Malá konkurence mezi nižšími územními celky

Centralizovaný model - nevýhody Malý zájem municipalit o získávání rozpočtových příjmů z vlastních zdrojů Nebezpečí neobjektivnosti při rozdělování finančních prostředků pro nižší vládní úrovně, možné i nebezpečí korupce Zpomalení hospodářského i společenského rozvoje v oblastech s nedostatkem finančních prostředků

Decentralizovaný model Vysoká autonomie nižších stupňů vlád a jejich rozsáhlých kompetencích V čisté podobě je v praxi nerealizovatelný

Decentralizovaný model - schéma Daně a ostatní příjmy Municipální rozpočet Regionální rozpočet Ústřední rozpočet Výdaje

Decentralizovaný model - výhody Místní vlády jsou plně zodpovědné za efektivní využití finančních prostředků svým voličům Výsledky hospodaření jsou přímo patrné v daném místě a jejich nedostatky je možné rychle řešit

Decentralizovaný model - nevýhody Oslaben vztah mezi příslušným místem a centrem Ústřední vláda může mít nedostatek prostředků pro celonárodní potřeby (např. obrana, dálnice) Jednotlivé druhy příjmů nemusí být rovnoměrně rozděleny → může docházet k velkým rozdílům mezi oblastmi Může docházet k nežádoucí migraci z chudých regionů do regionů bohatých (Tieboutova hypotéza) Na místní úrovni nemusí být pamatováno na tvorbu rezerv pro případ nepříznivých situací (např. povodně) Celospolečenské řízení sociálněekonomických procesů může být méně pružné, někdy dokonce neefektivní

Kombinovaný model Spojuje prvky centralizovaného a decentralizovaného modelu Každá vládní úroveň (včetně územní samosprávy) má vyčleněné vlastní příjmy, tyto vlastní příjmy jsou ale doplněny dotacemi z vyššího rozpočtu (především ze státního rozpočtu). Uplatňuje se v různých formách ve všech vyspělých zemích

Kombinovaný model - schéma Daně a ostatní příjmy Municipální rozpočet Regionální rozpočet Ústřední rozpočet Výdaje dotace

Kombinovaný model – předpoklady dobrého fungování v praxi Rozdělit pravomoci, kompetence a odpovědnosti Respektovat určitý stupeň kontroly ze strany vyššího stupně vlády Zohledňovat zájmy a preference nižších stupňů vlády stupněm vyšším Připravit se na kompromisy při střetu lokálních a celospolečenských zájmů

Česká republika a fiskální federalismus Kombinovaný model s decentralizačními prvky Daňové určení a fiskální vazby v rozpočtové soustavě jsou upraveny zákonem o rozpočtových pravidlech a příslušnými zákony o státním rozpočtu na daný rok

Koncentrace nebo decentralizace obcí? Úsilí o demokratizaci odpovídá decentralizace odpovědnosti a pravomoci v rozhodování, tj. posilování role místních samospráv (nikoliv ale až k úplné autonomii). Zásada, že konkrétní veřejné statky se mají produkovat a rozdělovat na té úrovni, kde je to nejefektivnější a pro obyvatele nejvýhodnější. Proti tomu stojí snaha o efektivnost, které odpovídá spíše koncentrace obcí do větších celků.

Literatura Základní: - KUBÁTOVÁ, K. : Daňová teorie a politika. 3. přeprac. Vydání. Praha, 2003. ISBN 80-8639-584-7.