Sukcese rybího společenstva v nádržích

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název: Biologie živočichů, Rybí pásma v ČR
Advertisements

vysoce průtočná (HRT= ~21 dní) mělká, ale ± stabilně stratifikovaná
Současný stav rybníků a možné příčiny rozvoje planktonních sinic
Atlas ryb Kliknutím si posouváš obrázky První obrázek bude kreslený
Autor:Mgr. Alena Shánělová
ROZDĚLENÍ RYB Přírodopis 7 třída.
RYBY.
Ryby.
RYBY.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Třída RYBY Obratlovci žijící ve sladké i slané vodě Obratlovci žijící ve sladké i slané vodě. Mají kostěnou kostru a dýchají pomocí žaber. Tělo.
Digitalizace výuky Příjemce
Sladkovodní ryby ČR Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.36
Populace Populace je skupina rostlin nebo živočichů určitého druhu, žijí v určitém prostoru Populaci můžeme také charakterizovat jako skupinu živočichů.
Živočichové našich rybníků – ryby, obojživelníci a plazi
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
Ichtyofauna ČR V současnosti ve vodách ČR prokázán výskyt 67 druhů ryb, řazených do 17 čeledí Z toho 52 druhů (78 %) je původních a 15 druhů je nepůvodních.
Český rybářský svaz, místní organizace J.Hradec.
Intenzivní odchov plůdku ryb
Ryby v ČR Vytvořila Lenka Švejdarová 7.B.
Pstruh obecný (70 cm). Pstruh obecný (70 cm) Pstruh americký (70 cm)
ZOOLOGIE OBRATLOVCŮ RYBY
Poznávačka: kruhoústí
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se základními vlastnostmi vodního.
Nejpočetnější skupina obratlovců 25 OOO druhů V ČR jich žije 80
Luštění o rybách RNDr. Václav Procházka.
Zatápění zbytkové jámy Chabařovice – vývoj mělkého jezera v podmínkách uhelné pánve Ladislav Havel, Petr Vlasák Výzkumný ústav vodohospodářský T.G.Masaryka.
ROK 2010 NASAZENÍ REVÍR Ů MO Č RS JIND Ř ICH Ů V HRADEC Zpráva komise pro kontrolu zarybn ě ní.
Název školy:c ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Vladislav Michl Název: VY_32_INOVACE_599_ŽIVOČICHOVÉ_V_LÉTĚ Téma: ZOPAKOVAT SI ŽIVOT.
SLADKOVODNÍ RYBY.
Základní škola Kaplice, Školní 226 Základní škola Kaplice, Školní 226 DUM VY_52_INOVACE_11BI50 Autor: Ludmila Baštářová Období vytvoření: Duben 2013 Ročník,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
jako společenstvo a funkční složka ekosystémů
Život ve vodě Filip Bordovský.
Vodní ekosystémy a jejich struktura
Základní škola Kladruby
Pásma ryb Lukáš Melecký.
Společenstva vířníků (Rotifera) v různých typech tůní Daniel Vařecha.
SLADKOVODNÍ EKOSYSTÉMY I
SLADKOVODNÍ EKOSYSTÉMY II
Nejznámější sladkovodní ryby
EKOSYSTÉM RYBNÍK, POTOK, ŘEKA - poznávačka
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
RYBY poznávání zástupců
Společenstvo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN 
 Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem  Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka  projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ.
7. třída.  Ke každému očíslovanému obrázku napiš rodové a druhové jméno ryby Např. 1. hořavka duhová  Společně provedeme kontrolu (opravu)  Klíčová.
RYBY. kapr obecný vouskykrátká řitní ploutev dlouhá hřbetní ploutev.
AnotacePrezentace k procvičení čtení s porozuměním a k rozvoji přírodovědných vědomostí o vodních plochách a zvířatech žijících u nich. AutorMgr. Zdeňka.
Typ vodního prost ř edí Po č et druh ů % celk. po č tu Poznámka Primárn ě sladkovodní ,16200 (93%) nále ž í do nad ř ádu Ostariophysi ( ř ády Characiformes,
Zástupci ryb Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Bioindikátory čistoty vod
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ / /21
Název prezentace (DUMu): Společenstva
Vyváženost rybích společenstev
RYBÍ PÁSMA Mgr. Radka Macháňová.
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Zástupci sladkovodních ryb
Základní škola, Hradec Králové
JAK DOBŘE NAPLÁNOVAT ZMÍRŇUJÍCÍ OPATŘENÍ NA VODNÍCH NÁDRŽÍCH
Obr.č.1.
VY_52_INOVACE_14_ Živočichové v řece
Poznávačka ryb.
RYBY sladkovodní a mořské.
Ryby. AUTOR: Eliška Jurčicová
Třída: Ryby.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_118_Ryby
Výukový materiál VY_52_INOVACE_21_ Poznavacka_ryby
Mihule potoční.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Sukcese rybího společenstva v nádržích Milan Říha

V minulém století napuštěno mnoho nových přehrad pozorování sukcese jezerního společenstva v našich podmínkách

Změna podmínek oproti řece – ne všechny ryby schopny kolonizovat nové prostředí ( v globálu jen 4 čeledi ryb jsou jezerního původu a jezerní ekosystém jsou schopny kolonizovat pouze zástupci 16 čeledí ryb ze 167 čeledí obývajících sladké vody ) - naše ryby - všechny říčního původu   1) abiotické - množství živin, teplotní režim, pH, kyslíkové podmínky, přítomnost toxických látek, kolísání hladiny 2) biotické – hlavně komplexnost systému a míra jednotlivých vztahů, 3) ostatní – stochastické vlivy, antrogenní vlivy a další

Fáze sukcese 1.Fáze s převahou pstruhovitých ryb 2. Fáze s velkou populací štik 3. Fáze s převahou okouna 4. Fáze s dominancí kaprovitých ryb 5. Fáze s dominancí ostatních ryb

1. Fáze s převahou pstruhovitých ryb Raná fáze vývoje V toku kde pstruh. ryby převažovaly – pstruh obecný a duhový Zastoupení i dálších typicky říčních ryb – jelci, střevle, parma Zprvu velké četnosti, rychle klesájí často mizí úplně (v7jímka – nádrž Morávka a jezera nad 1000 m. n. n. – Štrbské pleso) Mění se podmínky a jsou vytlačený pro toto prostředí lépe přizpůsobenými druhy

2. Fáze s velkou populací štik Také raná fáze, záhy po napuštění přehrady Populace dvakrát větší než v dalším vývoji ichtyofauny Díky zaplavení terestrických makrofyt – hodně třecího substrátu V pozdějším období snížení populace – hlavně omezení třecího substrátu, kanibalismus, kompetice a rybaření

3. Fáze s převahou okouna Zastoupení okouna přes 50% Pravidelné cyklování silných a slabých ročníků (Římov, Husinec, Klíčava) Umožněna - četností velkého zooplanktonu, rychlou sexuální dospělostí okounů, absencí predátorů mimo štiku a malým zastoupením kaprovitých ryb v nádrži Většínou není konečnou – vytlačeni kaprovitými

Výjimky Abiotické faktory mohou vývoj v této fázi zastavit Velice malá trofie jezera Velké kolísání hladiny– běžné na nádržích s hydroelektrárnami – kaprovité nemají rády (Slapy) Nedostatek třecího substrátu – limitující hlavně pro cejna- potřebuje široký litorál Biomanipulace – selektivní snižování množství hlavně kaprovitých ryb pro snížení tlaku na zooplankton (vodárenské nádrže)

4. Fáze s dominancí kaprovitých ryb Nejrozšířenější ve střední a východní Evropě v 69% nádrží a jezer (údaj z roku 1993) U nádrží s velkou převahou (více jak 84%) hlavně – cejn velký, plotice obecná, cejnek malý U nádrží s menší převahou (kolem 50%) – vyšší zastoupení oukleje a perlína, ale i okounovitých ježdíka a candáta Obecně lepší zooplantivoří více adaptovaní na eutrofní podmínky s menší průhledností vody

Cejn a plotice Největší zastoupení Efektivní zooplantivoři Plotice – průhlednější vody, menší nárok na třecí substrát Cejn – méně průhledné vody, dobří bentofágové, velké nároky na třecí substrát Podle lokálních podmínek se upravuje poměr cejn:plotice (Seč 82%:2%)

Candát a ježdík Candát – adaptovaný na menší průhlednost vody ( souvísí s trofií, ale není jediným faktorem, který ji ovlivňuje) Ježdík – vázán na bentickou potravu, vliv velikosti nádrže

5. Fáze s dominancí ostatních ryb Není v Čechách (rybníky – kapři – neustále nasazování sami se nemnoží) V severských jezerech dominance síhovitých ryb V Polsku některé nádrže s dominancí karasů – podmínka – rozsáhlý litorál s bohatou makrovegetací

Mladá x stará jezera Nové jezero kolonizují říční ryby – nejsou schopny „plně“ využít nové prostředí Ve starých jezerech (Bajkal, Tanganika a další) větší rybí produkce vytvořeny specifické jezerní druhy obydlující prázdné niky Asi by se dal podobný vývoj čekat i v našich nádržích

Závěr Prvotní sukcese rybího společenstva je v našich podmínkách vcelku rychlý proces vedoucí ke stabilnímu stavu Závislá na mnoha faktorech – hlavní trofie nádrže a kompetice mezi druhy Velmi obecné schéma pstruh-okoun-cejn ?další fáze po vyvinutí endemických jezerních forem?

Děkují za vaší pozornost a ČAU