O čem vám povím Počátky výzkumu Co je to bioluminiscence Její podstata

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bažant obecný (Phasianus colchicus)
Advertisements

Denní motýli.
VOLAVKA POPELAVÁ JITKA SVIČARSKÁ A.3.
Živočichové rybníka Žahavci.
Hloubky Ryb
ROHÁČ OBECNÝ.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Autor:Jan Pála Sponzor.Wikipedie.cz
MĚKKÝŠI 2) mlži 3) hlavonožci ZNAKY: žijí ve vodě i na souši
Obojživelníci Zástupci.
Brouci druhů krovky z chitinu
Kroužkovci Seznámit se s stavbou těla, pozorováním vyvodit znaky, které dokazují přizpůsobení se životu.
Hvězdice Štěpán Tichý.
Sibiřský srstnatý drak  jeden z nejpočetnějších kříženců Charakteristika:  drak větší velikosti  vyvinula se u nich bílá, půl metru dlouhá srst  na.
Manta obrovská Kateřina Fidlerová 2014.
Střechatky (megaloptera)
Kmen: Žahavci vodní mnohobuněční živočichové sladké i slané vody
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Hlavonožci Cephalopoda.
KMEN Měkkýši Kmen měkkýši má 3 třídy Plži – hlemýžď zahradní
Nemertea 2005.
ANTARKTIDA.
Motýli Barbora Žáková
FY_088_ Světelné jevy_Světelné zdroje
PAVOUCI.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
Živočichové rybníka KROUŽKOVCI.
Ledňáček říční.
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
zpracování ve dvojicích
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Živočichové našich polí Hmyz 4. ročník
Krajta Královská Python Regius.
Hmyz s proměnou nedokonalou
Pavouci a Štíři.
Měkkyši Berenika Jurková 5.A.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_257.
Živočichové kolem rybníku
Hmyz s proměnou dokonalou
LUMINISCENCE světélkující svítilka třpytivá (Noctiluca scintillans)
Kudlanky a strašilky Autor: Mgr. Diana Mücksteinová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , únor
Mnohobuněčné organismy
Richard Gall Vyučující:Mgr.Ludvík Kašpar Obor: Technické lyceum Předmět: Biologie Školní rok: 2012/13 Třída: 1.L.
ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ. výživa: ……………………….. …………….. – …………… – ……………. – …………………………….. – ………………………. rozdělení: obratlovci: ……………………., ……………………………., ……………………….….,
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045 Autor: Jana Brákorová Název : VY_32_INOVACE_7/17_Živočichové Téma: Hlodavci Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
HÁDEJ, KDO JSEM - MĚKKÝŠI Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu: VY_32_INOVACE_47_Pr6_hadej_mekkysi.
RYBY. Stavba těla: Tělo se skládá z hlavy, trupu a ocasu, končetiny jsou přeměněné v ploutve. Pokryv těla: Tělo je kryto šupinami, které jsou neustále.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Žahavci 24. listopadu 2013 VY_52_INOVACE_210204
Živočichové u vody 3. ročník.
VŽDY KDYŽ CHCETE ZOBRAZIT OBRÁZKY KLIKNĚTE NA ŽLUTÝ RÁMEČEK
Prezentace – David Schröpfer
VZDUŠNICOVCI dýchají soustavou vzdušnic = rozvětvených trubic, které prostupují a okysličují všechny tkáně nejpočetnější skupina živočichů na Zemi patří.
Přírodopis: ŽAHAVCI.
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Název materiálu: HÁDANKY- POZNÁŠ ORGANISMY?
BROUCI.
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Moře a jeho významné ryby j.cinek. Žralok bílý či velký bílý žralok, dříve často nazývaný žralok lidožravý, je žralok z čeledi lamnovitý ch vyskytující.
SVĚTLUŠKY.
Živočichové.
Užovka obojková David Zíka Tomáš Boudník. Užovka obojková (Natrix natrix) je nejrozšířenější evropský nejedovatý had z čeledi užovkovitých. Žije především.
Bažant obecný.
Hmyz s proměnou dokonalou
Transkript prezentace:

O čem vám povím Počátky výzkumu Co je to bioluminiscence Její podstata K čemu slouží Ti co ji používají

Počátky výzkumu Již starořecký myslitel Aristoteles si povšiml, že některé houby, oči ryb a i shnilé maso vyzařuje podivnou zář. (384-322 př.n.l) Římský přírodovědec Pilinius Starší zkoumal škeble, které vydávali zvláštní světlemodrou září (23-97) Počátek vědy o bioluminiscenci se považuje rok 1655, kdy o ní v Zurychu vyšla první odborná kniha V roce 1697 Robert Boyle zjistil, že k bioluminiscenci je potřebný vzduch

Co je to Bioluminiscence Bioluminiscence je schopnost některých živočichů, rostlin a mikroorganismů vydávat viditelné záření chemického původu. Světlo je vydáváno ve všech barvách Studiem bioluminiscence se zabývá fotobiologie Fotobiologie se zabývá studiem interakcí světla s živými organismy

V Češtině je to podstatné jméno přejaté z latiny, rodu ženského, vzoru růže V Chemii je to výsledek oxidace luciferinu za přítomnosti enzymu luciferázy. V Biologii je to chemoluminiscence využívaná živými organismy.

Podstata Bioluminiscence Luciferáza Luciferin + O2 => Oxyluciferin + CO2 + SVĚTLO Photoprotein + Ca => Coelenteramid + CO2

Luciferin Luciferin je souhrnný název pro látky, které mohou být substrátem enzymu Luciferázy Jeho název se upřesňuje podle organismu z kterého pochází Je to látka ne-bílkovinné povahy Je základní substrát reakce a produkuje světlo Je v organismech syntetizován, nebo dodáván v potravě

Luciferáza Luciferáza je enzym, který katalizuje oxidační reakci Luciferinu kyslíkem, za spolu účasti ATP Je to souhrnný název pro enzymy umožňující vznik bioluminiscence Název luciferázy se upřesňuje stejně jako u luciferinu

Photoprotein Někdy se luciferin a luciferáza navážou a vytvoří photoprotein Aktivita tohoto photoproteinu je spuštěna po dodání určitého iontu (nejčastěji Ca) Tento protein se tedy používá ke zjišťování koncentrace Ca

K čemu bioluminiscence slouží Individuální využití Využití pro jedince stejného druhu Využití pro jedince jiného druhu A) Individuální využití Jedinec nevyužívá bioluminiscenci ke komunikaci, ale ke osvětlení sama sebe, pro zlepšení viditelnosti, nebo orientace v prostoru

Sd Využití pro jedince stejného druhu Jedinec vysílá světlo proto, aby komunikoval s jedinci stejného druhu Rozpoznání členů stejného druhu Lákání opačného pohlaví Oznámení blízkého predátora Shromažďování jedinců na stejném místě

C) Využití pro jedince jiného druhu K lákání kořisti Obrana Intenzivní a náhlá produkce světla v temném okolí Dlouhodobá a slabá produkce světla pro kamufláž

Medúza pohárovka Vyskytuje se podél tichého oceánu. Vydává záblesky jasného světla díky rychlému uvolňování vápníku. Vydává jej jen při tělesném podráždění. Tělo medúzy je bezbarvé a průhledné.

Vampýrovka hlubinná Vampýrovky patří mezi téměř vymřelé hlavonožce. Jsou pokládané za žijící fosilie. Jediný žijící zástupce měří cca 13cm. Druhý pár chapadel je modifikovaný v tenká vlákna, která se mohou natáhnout na vzdálenost přesahující délku těla .

Ďas mořský Vyskytuje se ve všech mořích a oceánech tropického a mírného podnebného pásma. Žije ve velkých hloubkách při mořském dně. Je to dravá ryba. Zbarvený je většinou do hnědé až zeleno-šedé barvy. Láká svou kořist díky svému svítícímu výbežku. Živý se především menšími rybkami

Světluška větší Vyzařované světlo mohou samovolně vypnout a zapnout. Umí ošklivě kousnout. Létat umí pouze samci. Je zřejmí pohlavní dimorfizmus.

Samec je dlouhý 10 až 12 mm. Tělo je dosti ploché Samec je dlouhý 10 až 12 mm. Tělo je dosti ploché. Chitinový vnější plášť těla je zbarvený do hněda, pouze na okrajích se nachází žluté zbarvení. Na dlouhých krovkách se nachází několik podlouhlých rýh, které jsou pokryté jemnými chloupky. Hlava není vidět – je schovaná pod tělním pláštěm. Můžeme však spatřit nitkovitá tykadla. Na sedmém kroužku na břiše má sameček světelnou skvrnu.

Samičky jsou dlouhé 15 až 20 mm Samičky jsou dlouhé 15 až 20 mm. Nemají žádné krovky, takže vypadají podobně jako larvy. Hlava je též schovaná pod chitinovým tělním pláštěm. Samičky mají podstatně více světelných orgánů než samci. Světelná políčka se nacházejí na šestém a sedmém kroužku trupu, a na osmém jsou ještě dodatečné světelné skvrny.

Zdroje http://bioluminiscence.webz.cz/