Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/34.0501 VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.03/Be.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Hodnotová orientace svobodné generace
(354 – 430) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.06/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzy k CZ.1.07/1.5.00/
Počátky filozofického myšlení ve starověkém Řecku
Počátky filozofického myšlení ve starověkém Řecku
SÓKRATÉS (469 – 399 př.n.l.) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.07/Md
HELÉNISMUS VE FILOSOFII
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ETIKA ODPOVĚDNOSTI Karolina Krajcová C4B.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Anotace: Výklad zaměřený na vývoj filozofických směrů
VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.13/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.04/Be.
Scholastika VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md CZ.1.07/1.5.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Obecná charakteristika, periodizace VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.12/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk.
Osvícenství.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.02/Be.
Ernst Mach jako filosof Těleso je komplexem počitků Hlavním principem je ekonomie myšlení.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.01/Be.
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Právo jako filozofický pojem
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.05/Be.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Arthur Schopenhauer „Člověk, balamucen nadějemi, tancuje do náruče smrti.“ Aneta Jelínková C4A.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Eleaté Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
(384 – 322 př.n.l.) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.09/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/
- definice, charakteristika, průběh
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Racionalismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Empirismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Filosofie úvod do problému....
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Filozofie období helénismu - skepticismus Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka TémaFilozofie.
SPOLEČENSKÉ A HISTORICKÉ POZADÍ konec 19. století ve znamení ve znamení velkých změn vede ke katastrofickým představám, chaos, dezorientaci rychlé životní.
Motto: Nesobecká snaha potěšit druhé je začátkem našeho šťastného života.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Filozofie osvícenství v Německu
Ježíš.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.03/Be

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/

ARTHUR SCHOPENHAUER ( ) Německý filozof, introvert, kontemplativní typ. DÍLO: Svět jako vůle a představa, Čtverý kořen principu dostatečného důvodu, Dva základní problémy etiky… VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.03/Be Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/

Základní filozofické teze Schopenhauera ??? Napiš: Co znamená pojem „voluntarismus“ a které filozofy zde zařadíš? ???Přečti citaci a diskutuj: jaký význam má pojem „vůle“ u Schopenhaura? „Mé tělo je jediný předmět, jejž neznám toliko po jedné stránce, jakožto představu, nýbrž i po stránce druhé, která se nazývá vůli. Vůle je slepá, nezkrotná, svobodná, rozumem nepochopitelná, bezcílná a mimočasová…Svět a vůle je jedno a totéž…“ 1) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.03/Be Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/

Svět jako představa ???Napiš: Co znamená pojem fenomenologie? Jaké filozofy k tomuto směru řadíme? ???Diskutuj: Co by mohl Schopenhauer myslet prohlášením, že svět je pouze naše představa? „…toto je pravda, platící pro každou žijící a poznávající bytost;…Pak stane se mu zřejmým a jistým, že nazná žádného slunce a žádné země;nýbrž vždy a jen okem, jež slunce zří, a ruku, jež zemi cítí; že svět obklopující jej, je zde pouze jako představa…“ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.03/Be Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/

Zákon o dostatečném důvodu (dění, poznání, bytí a jednání) ??? Diskutuj: Jak se mám, za předpokladu, že svět je jen představa, ve světě orientovat? Má smysl věda? „Ať sen či nesen, fantóm či nefantóm, pro nás osobně má naprostou reálnost, ježto nemůžeme vylézt ze své kůže. Prostor je sic pouze v mé hlavě; ale empiricky je má hlava v prostoru“ 3) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.03/Be Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/

Etika Napiš: Jaké znáš s filozofie stanoviska ke „svobodě lidské vůle“? Diskutuj: Jaký postoj by k této otázce podle Vás zaujal Schopenhauer? „Tak dochází k té podivuhodné skutečnosti, že každý se i ve svých jednotlivých činech považuje a priori za naprosto svobodného a domnívá se, že by v každém okamžiku mohl změnit svůj způsob života…Nicméně a posteriori, ve skutečnosti, shledává k svému údivu, že svoboden není, a že je naopak podroben nutnosti …“ 4) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.03/Be Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/

Východisko ??? Napiš: Schopenhauer vidí tedy náš život jako utrpení, nemáme na výběr, napadají Tě jiné směry či filozofové, jež sdílí tento pohled na život? ???Napiš: Jaká východiska nám tyto směry či osobnosti nabízejí? „Blaženost člověka spočívá v tom, že se oprostí od vůle k životu, a tím i od bolesti, která je jejím výrazem. … morálka soucitu… zruší bariéru individuálnosti a egoismu, povede bezpečněji k oproštění od vůle k životu. Negace vůle k životu bude dovršena v rezignaci a asketismu…“ 5) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.03/Be Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/

Schopenhauerovi posluchači ???diskutuj: Komu byla určena Schopenhauerova filozofie? Dával přednost jedinci či davu? „A kromě toho jsou hlavy davu až příliš bědné jeviště, než aby na něm mohlo mít své místo opravdové štěstí…Mohl by se snad virtuóz cítit polichocen tím, že mu jeho publikum hlučně tleská, kdyby věděl, že až na jednoho či dva posluchače jsou všichni ostatní úplně hluší?“ 6) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.03/Be Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/

Závěrem ???Napiš: Shrněte závěrem na které směry či osobnosti filozofie Schopenhauer navazoval a odůvodněte to. Platón Kant Indická filozofie Proti Hegelovi (panteismu a dialektice) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.03/Be Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/

Seznam použité literatury: ABENDROTH, Walter: Schopenhauer. Votobia, Olomouc DUROZOI G., ROUSSEL A. : Filozofický slovník. EWA Edition, Praha NEFF, Vladimír: Filozofické slovník pro samouky neboli Antigorgias. Mladá fronta, Praha SCHOPENHAUER, Arthur: Génius, umění, láska, světec. Votobia, Olomouc STÖRIG, H., J.,: Malé dějiny filozofie. Zvon, Praha VY_32_INOVACE_5.1. ZSV4.03/Be Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová, CZ. 1.07/1.5.00/

Poznámky: 1)NEFF, Vladimír: Filozofické slovník pro samouky neboli Antigorgias. Mladá fronta, s )SCHOPENHAUER, Arthur: Génius, umění, láska, světec. Votobia, s.3. 3)NEFF, Vladimír: Filozofické slovník pro samouky neboli Antigorgias. Mladá fronta, s )Tamtéž, s )DUROZOI G., ROUSSEL A. : Filozofický slovník. EWA Edition, s )STÖRIG, H., J.,:Malé dějiny filozofie. Zvon, s VY_32_INOVACE_5.1. ZSV4.03/Be Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ. 1.07/1.5.00/