ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy TémaPřímočaré šíření světla Název VY_32_INOVACE_12_23_primocare_sireni_svetla Určení7. ročník AutorMgr. Tomáš Bobál VytvořenoDuben 2012 Anotace Určeno pro výuku a domácí přípravu žáků. Žák se seznámí se zdroji světla a jeho šířením.
Přímočaré šíření světla Světlo, které na předměty v našem okolí dopadá, se od nich odráží a vstupuje do našeho oka. Kde světlo není, nic se neodráží – nevidíme nic. Vidíme proto jen ta tělesa a látky, které jsou buďto samy zdrojem světla, nebo které jsou osvětlené. Zdroje světla Ve zdrojích světla vzniká světlo různými způsoby: svítí např. tělesa rozžhavená (Slunce, plamen svíčky, vlákno žárovky…), ale také nerozžhavená (zářivka, světluška, svítící tyčinka…). Zdroje světla můžeme dělit na: Bodové – rozměry zdroje jsou zanedbatelné vzhledem ke vzdálenosti (hvězda, pouliční lampa….) Plošné – rozměry nelze zanedbat (zářivka, Slunce…)
Přímočaré šíření světla Optické prostředí Prostředí, kterým se světlo šíří, nazýváme optické prostředí. Rozlišujeme optické prostředí: Průhledné – světlo se zde šíří přímo (vzduch, voda, čisté sklo…) Průsvitné – část světla se v něm rozptýlí (mlha, kouř, mléčné sklo…) Neprůhledné – světlo jím neprochází (kovy, dřevo, keramika…) Šíření světla Světlo se ze zdroje šíří přímočaře (pro lepší názornost používáme světelné paprsky – úzké svazky světla) Provedeme pokus s dírkovou komorou.
Přímočaré šíření světla Rychlost světla Proč při bouřce vidíme blesk okamžitě, ale zvuk hromu slyšíme později?
Použité zdroje: 1.RAUNER, Karel, Václav HAVEL, Jitka PROKŠOVÁ a Miroslav RANDA. NAKLADATELSTVÍ FRAUS. Fyzika 7: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. Plzeň: Fraus, ISBN MICROSOFT CORPORATION. Obrázky a jiný obsah [online] [cit ]. Dostupné z: Stín a polostín, Zatmění Slunce a Měsíce