Návrhy na úpravu režimu výkupů a vyvlastnění pozemků pro výstavbu silnic a dálnic (podpora poslanecké iniciativy)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽALOBA NA OBNOVU ŘÍZENÍ A ŽALOBA PRO ZMATEČNOST
Advertisements

PROBLEMATIKA ŘEŠENÍ JIHOVÝCHODNÍ ČÁSTI SILNIČNÍHO OKRUHU KOLEM PRAHY
Dopravní infrastruktura v České republice Den dopravy 2008 Alfred Brunclík.
Mgr. Libor Jarmič, Ekologický právní servis,
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
Informace o současné podpoře kombinované dopravy v České republice
Strategie dopravy MD ČR
Statutární město Ostrava Hlavní problémy v oblasti dopravy statutárního města Ostravy •Krácení finančních prostředků •Dokončování rozpracovaných.
Zákon č. 184/2006 o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění) Zákon upravuje podmínky a)odnětí nebo omezení.
Pohled ŘSD na možnosti a výhled realizace staveb na Moravě
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Jan Zahradníček Problematika věcných břemen a daňových odpisů při výstavbě telekomunikačních sítí Jan Zahradníček
Ochrana práv ve veřejné správě
1 Ing. Ivo Toman, MBA náměstek ministr dopravy 5. července 2012 Průhonice Téma: „ Rozvoj dopravní infrastruktury ČR “ „ Nová dopravní a technická legislativa.
Legislativní překážky urychlení výstavby dopravní infrastruktury v ČR, podněty a řešení Mgr. Miroslav Osladil, advokát Střední Morava – křižovatka.
Ochrana práv ve veřejné správě
Hospodářská úprava lesa Legislativa Bezpečnost osob a majetku.
PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha - Bratislava
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Plánování dopravní infrastruktury z pohledu projektanta
Ondřej Hynek. Česká republika: Dálnice Hospodářský zeměpis Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka,
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
15. konference o územním plánování a stavebním řádu Ing.arch.Hana Bártová OÚP MMR
Stavební úřady Obecné stavební úřady
„Úvodních 100 dní“ Tisková konference 10. května 2007 Ministerstvo dopravy České republiky.
Plány Ředitelství silnic a dálnic na rok 2007 Tisková konference Pondělí Praha.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Návrhy na ochranu existujících letišť (podpora poslanecké iniciativy)
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
1 Stavební zákon - účast veřejnosti Jitka Bělohradová.
OCEŇOVÁNÍ LESA Vlastnictví a vyvlastnění Jiří Matějíček Listopad 2014.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Podpora obnovitelných zdrojů podle návrhu nového zákona a souvisejících vyhlášek Stanislav Trávníček ERÚ.
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
ŽALOBA NA OBNOVU ŘÍZENÍ A ŽALOBA PRO ZMATEČNOST
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Příklady do seminářů Právní vztahy k nemovitostem konaných dne 30/ v době 8.00 – 11.05, uč. č. 214, sem. sk. 2 JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Zpracovala: Ivana Průchová, podzim Vyvlastňování pozemků a staveb teze.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
1 Vyvlastňování pozemků a staveb. 2 Prameny právní úpravy Čl. 11 odst. 4 LZPS Čl. 11 odst. 4 LZPS - OZ - § 128 – obecná vyvlastňovací klauzule - OZ -
182. Žofínské fórum Co přinese nově chystaná legislativa z Ministerstva pro místní rozvoj? 8. září 2015 Ing. Miloslav Mašek, CSc. generální ředitel.
KURZ OCEŇOVÁNÍ LESA Vlastnictví a vyvlastnění Jiří Matějíček duben 2014.
Stav realizace a přípravy dálnice D11 na území České republiky Ing. Jan Kroupa Generální ředitel ŘSD ČR.
Vyvlastnění.  představuje nejzávažnější veřejnoprávní zásah do majetkových práv  jednou ze základních hodnot v demokratickém právním státě je ochrana.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Seminář RHSD JMK Aktuální situace v dopravě Ing. Václav Horák, náměstek hejtmana srpen 2012 Pohled JMK na priority dálničních a silničních staveb pro současné.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_18_OBCANSKE_SOUDNI_RIZENI.
Úloha daně z nemovitostí založené na hodnotě Albina Aleksiene.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_33-04 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
1 Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního.
REKONSTRUKCE A VÝSTAVBA SILNIC V PARDUBICKÉM KRAJI Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR PREZENTACE ŘSD.
Strategické úkoly MD Pardubice
náměstek Ministerstva životního prostředí
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Střední Morava křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Podpora trhu s nemovitostmi. Česká společnost certifikovaných odhadců majetku 25.listopad 2004 Zbyněk Smejkal.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Vybrané nevýhody a rizika
Pozemkové právo I. Prezentace případu z praxe
Vyvlastnění a stavebně právní instituty omezující majetková práva VOSPaVS I Sylabus k tématu přednášky.
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Nákladové nádraží Žižkov Parková čtvrť Central Group
Právní úprava vyvlastnovacího řízení a soudního přezkumu vyvlastnění
Právní úprava urychlení výstavby vybraných staveb
Legislativní iniciativa a strategie MD k zefektivnění přípravy a realizace infrastrukturních projektů Konference Moravské dopravní fórum, Ing.
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Vlastnictví a vyvlastnění
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

Návrhy na úpravu režimu výkupů a vyvlastnění pozemků pro výstavbu silnic a dálnic (podpora poslanecké iniciativy)

Rozvoj dálniční a silniční sítě je ohrožen! Nový zákon o vyvlastnění (184/2006 Sb.) přinesl řadu problémů: –Doručování. –Odkladný účinek žalob proti rozhodnutí o vyvlastnění. –Prakticky znemožnil dosáhnout vyvlastnění potřebných pozemků v případě, kdy se vlastník aktivně brání. Stát nemá funkční a spravedlivý nástroj, jak získávat pozemky pro nové dálnice a silnice a další infrastrukturu.

Rozvoj dálniční a silniční sítě je ohrožen!

Ohroženy jsou zejména stavby: –Dálnice D3 do Českých Budějovic a dále na Linec –Pražský okruh (zbývající části, tedy stavby 511, 518, 519 a 520). –Dokončení dálnice D11 do Hradce Králové a dále na státní hranici s Polskem. –Dokončení dálnice D8 (stavba 0805, úsek Lovosice – Řehlovice). –Rychlostní silnice R35 v úseku Hradec Králové – Mohelnice. –Dále např. rychlostní silnice R55, ale i řada silnic I. třídy.

Současný stav Ceny při výkupech pozemků jsou nesystémové a nespravedlivé: –Výkupy jsou možné jen za „zjištěnou cenu“ stanovenou na základě vyhlášky Ministerstva financí, které musí schválit výjimky, je-li je tržní cena vyšší než „zjištěná“. –„Zjištěná cena“ je: nesmyslně vysoká pro pozemky, které byly původně „nestavební půdou“, proto stát při jejich výkupu zbytečně platí několikanásobek tržní ceny. nesmyslně nízká pro stavební pozemky a pozemky v blízkosti velkých měst, proto majitelé nejsou ochotni prodat a musejí být vyvlastňováni (ve vyvlastnění je přípustné použití „obvyklé ceny“). Při neochotě majitele prodat je majetkoprávní příprava staveb blokována vyvlastňovacím procesem, který nefunguje, jak by měl.

Shrnutí důvodů pro novou úpravu a navrhované opatření V případě sporu o výši náhrady za vyvlastnění je nutné umožnit pokračování stavby za současného řešení sporu o výši náhrady. Je třeba odstranit praktické překážky v procesu výkupu a vyvlastnění pozemků, jako je např. problém doručování nabídky na výkup. Navrhované řešení: –je spravedlivé a funkční, –urychlí výstavbu, –ochrání legitimní práva vlastníků.

Navrhované řešení vyvlastňovacího procesu Odkladný účinek žaloby proti rozhodnutí o vyvlastnění zůstává zachován, přizná-li jej soud. Pokud vlastník zpochybní výši náhrady, proběhne o ni soudní spor, ale pozemek nebude během trvání sporu blokován pro výstavbu.

Diskuse k výkupním cenám pozemků Možným řešením by mohlo být: –Základem pro výkup i vyvlastnění bude vždy obvyklá cena pozemku před přijetím příslušného územního rozhodnutí. –Pokud vlastník pozemku přistoupí na nabídku výkupu, bude cena zvýšená o bonus ve výši 20% nad obvyklou cenu. –V případě výkupu i vyvlastnění by se měly kompenzovat také související náklady (např. stěhování), které nejsou kompenzovány v obvyklé ceně pozemku. –Ministerstvo financí bude nadále stanovovat ceny zjištěné a v případě, kdy by obvyklá cena měla být vyšší než cena zjištěná, bude např. moci podat opravný prostředek. –V prvotní nabídce na výkup je stát limitován „cenou zjištěnou“ i v případě, kdy by „obvyklá cena“ byla vyšší; ve vyvlastnění se však může platit cena obvyklá a navíc další související výdaje – tím jsou vlastníci automaticky motivováni k tomu, aby neakceptovali nabídky na odkup. Úprava však musí být nejprve konzultovaná s MFČR