Název školy: Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny Autor: Mgr. Dagmar Sachsová Název:VY_32_INOVACE_137_SLOVNÍ_DRUHY Téma: Shrnutí učiva o slovních druzích Číslo projektu: CZ.1.07 /1.4.00/
Anotace: Metodické pokyny: Klíčová slova: Datum vytvoření: Prezentace slouží k výkladu učiva v předmětu Český jazyk a literatura ve 2. ročníku. Žáci se seznámí s 10 slovními druhy / č.4 /. List 5-6 rozbor a shrnutí vše o podstatných jménech. List 7-8 úkol s přídavnými jmény – tvoří přídavná jména opačná. List 9-10 vyhledávají ve větách zájmena. List11-12 slouží k procvičení číslovek ve slovních spojeních. List k podstatným jménům doplňují vhodná slovesa. List k příslovcím hledají správnou otázku List17-18 v řadě různých slovních druhů vyhledávají a podtrhávají předložky. List do neúplných vět doplňují spojku tak, aby věta neztratila svůj smysl. List ve větě vyhledávají a zakroužkují částici. List jsou vyjmenovaná různá citoslovce a žáci mohou tvořit věty. Podstatná jména, přídavná jména, zájmena, číslovky, slovesa, příslovce, předložky, spojky, částice, citoslovce. 22. duben 2012
Slovní druhy Podstatná jména Přídavná jména ZájmenaČíslovkySlovesaPříslovcePředložkySpojkyČásticeCitoslovce
1
PODSTATNÁ JMÉNA jsou názvy osob, zvířat, věcí Ukazujeme si na ně: ten, ta, to, ti, ty, ta Poznáš podstatná jména ? Zkus je najít! U školy stálo pět aut. Na zahradě nám rozkvetly sněženky a bledule. V lese jsme viděli srnku a veverku. Prodavačka prodává v obchodě. Kráva nám dává mléko. Radkovi se narodila malá sestřička. Kočka má zelené oči.
2
PŘÍDAVNÁ JMÉNA vyjadřují vlastnosti osob, zvířat a věcí. Ptáme se na ně: jaký, jaká, jaké, který, která, které, čí? Přídavná jména nahraď přídavnými jmény opačnými: Nový - _____________________ Hezká -_________________ Studené -___________________ Kyselý - ________________ Zlá - _______________________ Líné - __________________ Bílí - _______________________ Chytrá - ________________ Těžká - _____________________ Malé - __________________
3
ZÁJMENA zastupují ve větách podstatná jména. Např. já, ty, on, my, vy, oni můj, náš, váš………. Najdeš nějaké zájmeno? My půjdeme do divadla. Tvoje boty jsou moc pěkné. Na fotografii je moje babička a můj děda. Právě přijelo naše auto. Můj bratr hraje fotbal. Já umím hezky malovat.
4
ČÍSLOVKY označují počet nebo pořadí. Ptáme se na ně kolik, kolikátý? Najdi ve slovních spojeních číslovku! Sto korun, druhý den, čtyři stránky, doběhl první, třikrát denně, patnáct litrů, jeden metr, tři body.
5
SLOVESA vyjadřují, co osoby, zvířata a věci dělají nebo co se s nimi děje. Doplň k podstatným jménům vhodná slovesa! Malíř _____________,pes ___________, vítr ___________, tulipán ______________, sluníčko _______________, rádio ______________, komár _______________, voda _____________, sníh ______________, vlak ________________, míč ______________, ptáci ______________.
6
PŘÍSLOVCE odpovídají na otázky jak, kde, kam, kdy? Doplň správnou otázku k příslovcím! Dopředu - _____________, blízko- _______________, vzadu- ______________, zeleně-_________________, domů-_____________, brzy-__________________, zítra-_______________, anglicky-________________, tam-_______________, dole-___________________.
7
PŘEDLOŽKY se spojují s podstatnými jmény. Čtou se dohromady se slovem, ale píší se zvlášť. Předložky se zamíchaly mezi jiné slovní druhy. Pokus se je najít! Učebnice, kolotoč, za, mrkev, po, televize, plot, u, před, váza, o, smutná, spí, z, k, málo, počítá, pod, přes, od, hrne, v, na, povídá, ubrus, bez, polévková, velký, ve, věta, paček.
8
SPOJKY spojují věty nebo slova. Spojky: A, I, NEBO, ANI, ALE, VŠAK, AVŠAK, KDYŽ, PROTOŽE, ŽE, ABY… V noci bylo jasno, _________ráno už pršelo. Nemohl jsem jet na výlet, __________jsem dostal angínu. Můj bratr chodí hrát fotbal ________ já se věnuji malování. __________budu mít narozeniny, dostanu určitě nějaký dárek. Teta se těší, __________pojede v létě k moři.
9
ČÁSTICE jsou na začátku věty. Ať, kéž, nechť, což Najdi částici! Ať už přijde opravdové jaro. Kéž bych měl hezké výsledky ve škole. Což abys za dárek hezky poděkoval?
10
CITOSLOVCE vyjadřují pocity, nálady, označují hlasy nebo zvuky. Nálady, pocity: ach, hop, jejda, hurá, ouvej, jemine, brr, achich… Hlasy a zvuky: bác, haf, břink, dupy dup, vrkú, haló, vrr, žbluňk, kykyryký, kuku, bé, húú, ratata…