Charakteristika ekosystému

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Potravní vztahy v ekosystémech
Advertisements

ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Glukóza C H O Dýchání a přeměny glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Koloběhy látek Cyklus vody.
Biotické podmínky života
Život na Zemi.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fotosyntéza Vznik glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
EKOSYSTÉM Základní funkční jednotka přírody
VZTAHY ORGANISMŮ.
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Saprotrofní potravní řetězec
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Registrační číslo projektu:
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Potravní vztahy.
Potravní pyramida.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
VZTAHY MEZI ORGANISMY POTRAVNÍ VZTAHY.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Biotické faktory prostředí
Ekologické aspekty liniových staveb
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI607 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Ekosystém.
Úvod do ekologie.
Ekosystém.
LES ŘASY.
Vztahy mezi organismy.
Ekosystémy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
společenstva Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
Potravní pyramida, potravní řetězec
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Biosféra.
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Co jsme již poznali.
Projevy života, třídění organismů
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
B IOSFÉRA Magdaléna Vičarová. 1.O RGANISMY A JEJICH ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Na zemi žije velké množství různých druhů mikroorganismů, rostlin (flóra) a živočichů.
Fotosyntéza a dýchání Fotosyntéza Dýchání
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiálu VY_32_INOVACE_21_10 Název materiáluEkosystém.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu Pracovní list slouží k zopakování a doplnění učiva. Vyhledávání informací motivuje žáky k zájmu o.
Tematická oblast: Život na Zemi Téma: Podmínky života na Zemi Předmět: Přírodověda Ročník: 5. Autor: Mgr. Alena Hrušková Datum: Druh výstupu:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Potravní (trofické) řetězce Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_06_B_20_Ekologie a životní prostředí Téma: Mineralogie Číslo.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
VZÁJEMNÉ VZTAHY ORGANISMŮ V EKOSYSTÉMECH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického.
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Země a život, vývoj života
Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida
Získávání energie pro život
Ekosystém Pětilístek: Prostředí
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
Transkript prezentace:

Charakteristika ekosystému

Definice ekosystému: systém vzniklý funkčním propojením biocenózy s ekotopem „ekotop“ = území vymezené souborem abiotických faktorů

Definice ekosystému: dynamický cirkulační systém živých organismů a jejich abiotického prostředí, s koloběhem látek a tokem energie, schopný samostatné existence; jde o základní, prostorově vymezenou jednotku biosféry

Definice ekosystému: populace + populace = biocenóza biocenóza + neživé prostředí = EKOSYSTÉM:

EKOSYSTÉM biocenóza jedinec populace

Příklady ekosystému: rybník pole akvárium zkumavka s mikroorganismy les louka půda

Složky ekosystému: anorganické látky (C, N, CO2, H2O) organické látky (cukry, tuky, bílkoviny) producenti (zelené rostliny) konzumenti (býložravci, masožravci) dekompozitoři (reducenti, baktérie, houby)

Fotosyntéza vstupní brána energie do ekosystému veškerá organická hmota tvořící těla rostlin a následně živočichů je jejím primárním produktem biochemický a biofyzikální proces, při němž je nejdříve vázána energie slunečního záření v energeticky bohatých chemických vazbách za současného rozkladu vody a uvolňování kyslíku

Fotosyntéza chemická rovnice fotosyntézy vyšších rostlin: 6 CO2 + 6 H2O + energie  C6H12O6 + 6 O2

Fotosyntéza C3 – produktem sloučenina se 3 uhlíky (kyselina 3-fosfoglycerová), dýchají i na světle, většina rostlin mírného klimatu

Fotosyntéza C4 – produktem sloučeniny se 4 uhlíky (kyselina oxaloctová, jablečná, asparagová), dýchání na světle omezeno, náročnější na teplotu, vysoce produktivní, pryšce, kukuřice

Fotosyntéza CAM – uzavírají přes den průduchy a tím snižují transpiraci, zastavují dýchání, hromadí vodu ve svých pletivech, nízká produktivita, přežívání na extrémních stanovištích, sukulenty

Potravní řetězce pastevně – kořistnický parazitický detritový (dekompoziční)

Ekologické pyramidy

Dekompozice obvykle v půdě, na jejím povrchu nebo na dně vod půdní prvoci, hlístice, žížaly, pancířníci, larvy, mikroorganismy (houby a baktérie) nejobtížněji rozložitelné – lignin a celulóza, kosti, srst, peří, keratin … tvorba humusu

Dekompozice mineralizace – úplný rozklad organické hmoty až na výchozí organické látky uvolňuje se zbytek chemicky vázané energie a CO2

půdní profil s výraznou humusovou vrstvou

Konec příště: „Koloběhy látek“ – vody, uhlíku, dusíku, fosforu