I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Advertisements

Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
DŘEVO A PAPÍR Ivana Rychlíková Kombinace:Che- Bi.
Metody dělení složek směsí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Papír Tenký, hladký materiál vyráběný zhutněním vlákna. Použitá vlákna jsou obvykle přírodní nebo založená na celulóze.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Výstižný popis způsobu využití nebo metodické pokyny:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH
OLIGOSACHARIDY A POLYSACHARIDY
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Rozdělení potravin „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“ 40, Ing.Miroslava Prchalová, Potraviny.
Sacharidy.
Cukry Sacharidy, glycidy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_119_Cukry AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 9.,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
BIOTECHNOLOGIE KVASNÝ ETHANOL.
Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/ I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován.
VÝROBA SKLA, PAPÍRU, PLASTU
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
VY_V/2_INOVACE_65_Opakování – jak se co vyrábí Opakování – jak se co vyrábí Miroslav Kaňok.
Sloučeniny v organismech
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_123_Dělení látek AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 8., 5.
RoztokyRoztoky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PŘÍRODNÍ POLYMERY CELULÓZA DOPLNĚK 1 SEM různých papírů
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Sacharidy (Cukry) VY_32_INOVACE_G2 - 18
Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/ I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Vlastnosti papíru Obecné vlastnosti:
Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/ I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_94.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/ I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Problematika využití papírových obalů Lukáš Lehovec TTZO 2007/2008.
Vybrané příklady průmyslově významných hydroxidů
Sacharidy - II. Obsah: Oligosacharidy Polysacharidy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
VÝROBA PAPÍRU Chemie 9. ročník Ing. Bc. Jitka Moosová ZŠ Benešov,
CUKRY = SACHARIDY.
VÝROBA CELULÓZY (BUNIČINY) Chemie 9. ročník Ing. Bc. Jitka Moosová ZŠ Benešov, Jiráskova 888.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Dřevo. Přírodní nekovové materiály Dřevo Kosti Zuby Lastury Krovky brouků Pavoučí vlákna Měkké tkáně Srst ledního medvěda Typická charakteristika: Vysoká.
Chemické složení dřeva VY_32_INOVACE_28_ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková.
Výroba Papíru Jan střída
VY_32_INOVACE_475 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
CHEMIE - Polysacharidy
Chemie 9. třída Vytvořil : Mgr. Tomáš Kordula
Vzniklo z projektu: CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST
Název školy : Základní škola a Mateřská škola Prysk ,okres Česká Lípa, příspěvková organizace Autor : Eva Vavřinová Název materiálu : VY_52_INOVACE_14.
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_10
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
VYBRANÉ CHEMICKÉ VÝROBY II.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
POLYSACHARIDY SLOŽENÍ BIOLOGICKÁ FUNKCE ROZDĚLENÍ ZÁSTUPCI.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Transkript prezentace:

I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/15.0324 I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Výroba papíru I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Mgr. Jana Prášilová, Prof. RNDr. Jiří kameníček, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Obsah prezentace Papírenský průmysl v ČR Chemické složení dřeva a vlastnosti jeho komponent Výroba vláknin Základní způsoby výroby celulózy Výroba papíru

Papírenský průmysl v ČR Klasické papírny Krkonošské papírny, a.s. Papírny Brno, a.s. JIP – Papírny Větřní, a.s. OP papírna, s.r.o. Papírna Apis, s.r.o. Cerepa, a.s. Papírna Aloisov, a.s. Výroba kartonu a lepenky Severočeská papírna, s.r.o. Otrokovické papírny, a.s. Duropack Bupak Papírna, s.r.o. Ruční papír Ruční papírna Velké Losiny, a.s.

Chemické složení dřeva a vlastnosti jeho komponent Průměrně dřevo obsahuje: 45 % celulózy 25 % hemicelulózy 25 % ligninu 5 % vedlejší složky (škrob, pektiny, třísloviny, vosky, éterické oleje, minerální látky, rostlinná barviva)

Chemické složení dřeva a vlastnosti jeho komponent Celulóza kostra buněčných stěn pletiva základní jednotka - β-D-glukopyranóza, polymerační stupeň n > 600 nerozpustná ve vodě Základní jednotka celulózy - β-D-glukopyranóza

Výroba vláknin Základní suroviny pro výrobu papíru Papír vzniká zplstnatěním vláken z vodné suspenze vlákniny. Vláknina = jednotlivá rostlinná vlákna, která tvoří řetězce neškrobových polysacharidů Zdroje vlákniny (dřevo, sběrový papír, bavlník, konopí)

Výroba vláknin surovina vlastnosti papíru příklad použití bílá dřevovina málo pevný, křehký, časem žloutne lacinější papír, noviny hnědá dřevovina hnědá barva, pevný hnědý balící papír, lepenka celulóza barva dle množství příměsí, pevný kvalitnější papíry, kancelářský hadrovina největší pevnost, jemný bankovky, státní dokumenty odpadový papír méně pevný lacinější papír, méně kvalitní, lepenky odpady z rostlinných vláken speciální papíry (cigaretový, ruční)

Základní způsoby výroby celulózy Sulfátový způsob Sulfitový způsob Oba postupy (sulfátový i sulfitový) probíhají podobným technologickým postupem (hlavním cílem obou způsobů je odstranit lignin z dřevoviny): dřevo se zbaví kůry, dřevo se naseká na kousky o velikosti cca 2 x 2 x 0,4 cm (tzv. štěpky), štěpky se vaří v tlakových nádobách (vařácích, viz níže), vzniklá buničina se zbaví výluhů na pracích filtrech nebo kontinuálních pračkách, buničina se třídí, nevyhovující podíly se rozvlákňují, nebělená buničina se bělí, odvodňuje, popř. suší.

Základní způsoby výroby celulózy Sulfátový způsob Složení varného roztoku: NaOH, Na2S, Na2CO3 Průběh chemického procesu: štěpky se vaří se směsí NaOH, Na2S a Na2CO3 2 NaOH + 2 O2 + 2 C → Na2CO3 + CO2 + H2O Na2SO4 + 2 C → 2 CO2 + Na2S Ca(OH)2 + Na2CO3 → CaCO3 + 2 NaOH Vlastnosti celulózy: tmavší, pevnější, špatně bělitelná Výhody metody Nevýhody metody lze zpracovat všechny druhy dřeva menší výtěžky (odbourá se více celulózy) krátká doba vaření celulóza se špatně bělí kontinuální uspořádání zapáchající exhalace sirných sloučenin

Základní způsoby výroby celulózy Sulfitový způsob Složení varného roztoku: Mg(HSO3)2 Průběh chemického procesu: štěpky se vaří s kyselým roztokem celulóza se oddělí od sulfitového výluhu po ukončení várky v jámě sulfitové výluhy jsou silnými polutanty praním celulózy ve vodě se odstraní nerozvařené kousky dřeva pro dasažení bílé barvy se celulózy bělí chlorem nebo chlornanem.

Výroba papíru Papírovina = suspenze vlákniny ve vodě, upravená mletím, plněním, klížením někdy i barvením, pro výrobu papíru, kartónu a lepenky. Přísady: klížidla barviva plnidla opticky zjasňující prostředky

Výroba papíru Papírenský stroj formovací část nátok naředěné papíroviny zplstění papíroviny na nekonečném sítě lisovací část odsávání vody zvýšení obsahu sušiny sušící část vysušení papíru kalandrovací část uhlazení papíru navíjení na role

Výroba papíru Druhy papíru Dle tzv. plošné hmotnosti papíru rozlišujeme 3 druhy papíru: papír – od 8 do 150 g m-2 karton – od 150 do 250 g m-2 lepenka – až 4500 g m-2 Papíry můžeme rozdělit do několika skupin: tiskové psací, kreslící obalové elekro- technické technické průmyslové filtrační ostatní novinový ruční balíkový kabelový pytlový sací kopírák knihtiskový knihový hedvábný izolační kelímkový do vysavačů dekorační plakátový průklepový pergamenový fotografický bankovkový parafinový cigaretový mapový křídový

Výroba papíru Různé druhy papíru:

I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Konec Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.