Když tři rozměry nestačí...

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstrukce trojúhelníku
Advertisements

Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Kótované promítání – úvod do tématu
Mechanika Dělení mechaniky Kinematika a dynamika
Rovnice roviny Normálový tvar rovnice roviny
2.1-3 Pohyb hmotného bodu.
Obecná deformační metoda
Rozhodněte o její pohyblivosti (určete počet stupňů volnosti).
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
FD ČVUT - Ústav mechaniky a materiálů
Lineární algebra.
Modelování v AUTOCADU Křivky v prostoru, modelování z těles a povrchů,
ARCHIMÉDOVSKÁ TĚLESA.
Stereometrie Řezy hranolu I VY_32_INOVACE_M3r0108 Mgr. Jakub Němec.
Platónská tělesa.
T.A. Edison Tajemství úspěchu v životě není v tom, že děláme, co se nám líbí, ale, že nacházíme zalíbení v tom, co děláme.
Technická mechanika 8.přednáška Obecný rovinný pohyb Rozklad pohybu.
Digitální učební materiál
3. KINEMATIKA (hmotný bod, vztažná soustava, polohový vektor, trajektorie, rychlost, zrychlení, druhy pohybů těles, pohyby rovnoměrné a rovnoměrně proměnné,
Rovinné útvary.
Platón, 427 – 347 př. n. l. Platónovým tělesem (pravidelným mnohostěnem, PT) nazveme konvexní mnohostěn ohraničený shodnými pravidelnými konvexními rovinnými.
síť, objem, povrch opakování
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Funkce Základní pojmy. Funkce - Základní pojmy Základní pojmy Funkce  Funkce je pravidlo, které každému reálnému číslu z určité podmnožiny množiny 
MGR. LADISLAVA PATEROVÁ
IDEÁLNÍ KRYSTALOVÁ MŘÍŽKA
Mgr. Ladislava Paterová
Bitmapová (rastrová) grafika
Rudolf Pečinka, 4.C.  Obor informatiky používající počítače k:  Vytvoření umělých grafických objektů  Úpravě zobrazitelných a prostorových informací.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Bitmapová a Vektorová grafika
Základní pojmy Grafiky
Volné rovnoběžné promítání
3D modelář – primitivní tělesa, vlastnosti a transformace VY_32_INOVACE_Design1r0115Mgr. Jiří Mlnařík.
Úvod do 3D geometrie První přednáška mi vyšla na 90 minut po slajd 31 (3D representace modelů). Ten zbytek jsem pak prolítnul tak za pět minut, ale myslím.
Lineární zobrazení.
Počítačová grafika Výpočetní technika.
Téma 14 ODM, řešení rovinných oblouků
Vektorová grafika.
Soustavy souřadnic – přehled
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Způsoby uložení grafické informace
MNOHOSTĚNY Ohraničená část prostoru, jejíž hranici tvoří konečný počet mnohoúhelníků. Názvy: vrchol, hrana, stěna Konvexní mnohostěn Nekonvexní mnohostěn.
Vektorové prostory.
KINEMATIKA - popisuje pohyb těles - odpovídá na otázku, jak se těleso pohybuje - nezkoumá příčiny pohybu.
Mechanika I - Kinematika
Třírozměrné modelování
Počítačová chemie (5. přednáška)
ZPG -Základy Počítačové Grafiky cvičení 3
Vektorová grafika. Vektorové entity Úsečka Kružnice, elipsa, kruhový oblouk,… Složitější křivky, splajny, Bézierovy křivky, … Plochy Tělesa Modely.
Operace s vektory Autor: RNDr. Jiří Kocourek.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Způsoby uložení grafické informace
Platónova tělesa.
REPREZENTACE 3D SCÉNY JANA ŠTANCLOVÁ Obrázky (popř. slajdy) převzaty od RNDr. Josef Pelikán, CSc., KSVI MFF UK.
ŘEZ HRANOLU ROVINOU OB21-OP-STROJ-KOG-MAT-S
FUNKCE, KONSTRUKČNÍ ÚLOHY Převody jednotek, funkce, konstrukční úlohy, osová a středová souměrnost.
Technické zobrazování
Mgr. Petra Toboříková, Ph.D. VOŠZ a SZŠ Hradec Králové, Komenského 234
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Dokumentace památkových objektů
Matematika pro 9. ročník Povrch jehlanu.
1 Lineární (vektorová) algebra
Třírozměrné modelování
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Upravila R.Baštářová.
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Počítačová grafika.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_19_Tělesa
ANALYTICKÁ GEOMETRIE Analytická geometrie je část geometrie, která v euklidovské geometrii zkoumá geometrické útvary pomocí algebraických a analytických.
Transkript prezentace:

Když tři rozměry nestačí... 4D Tělesa Když tři rozměry nestačí...

3D svět Reálný svět je z pohledu lidského oka omezen třemi prostory Matematika coby obecná věda takové omezení nezná (běžně se setkáváme s pojmy n-rozměrný vektor, n-rozměrný prostor)

3D vs 4D

4D  3D  2D S vizualizací trojrozměrných objektů se setkáváme denně (3D modely na obrazovce) Zobecněním promítání 3D do 2D snadno najdeme postup na promítnutí 4D do 3D Tento obraz následně promítněme do 2D, čímž získáme vizualizaci čtyřrozměrného tělesa

Bod a vektor v 4D Bod je základní geometrická entita a ve 4D je určen uspořádanou čtveřicí (reprezentující polohu v soustavě souřadnic) Vektor je určen počátečním a koncovým bodem (jeho složky na rozdíl od bodu zapisujeme do kulatých závorek)

Geometrické transformace Mezi základní geometrické transformace patří: Posunutí Rotace Změna měřítka Geometrické transformace běžně vyjadřujeme pomocí matic

Projekce Projekcí rozumíme promítnutí objektu z vícerozměrného prostoru do prostoru o méně rozměrech Otázka k zamyšlení: Proč projekci nepovažujeme za geometrickou transformaci?

Těleso Tělesem rozumíme množinu bodů splňující určitá kritéria Nejjednodušší způsob popisu tělesa spočívá pouze v popisu hran a vrcholů (drátěný model) Známé pojmy z 3D vrchol, hrana a stěna „přejmenujeme“ – zobecnění

Zobecnění známých pojmů Vrchol  stěna dimenze 0 Hrana  stěna dimenze 1 Klasická stěna  stěna dimenze 2 Stěnu 3. dimenze budeme nazývat hyperstěna Otázka k zamyšlení: Co je hyperstěnou u trojrozměrného tělesa?

Hierarchie stěn

Teserakt 4D analogie krychle Vrcholy jednotkové krychle tvoří všechny body, jejichž složky jsou kombinací jedniček a nul Hrany spojují body lišící se v jedné složce

Zobecnění principů známých z 3D Konstrukce teseraktu Zobecnění principů známých z 3D

Pentachoron Analogie trojrozměrného čtyřstěnu Vrcholy jednotkového tělesa tvoří body s maximálně jednou jedničkovou složkou Hranami jsou spojeny všechny body navzájem

Ikositetrachoron Konvexní pravidelný 4-polytop Konstrukce už je složitější, je analogií konstrukce nepříliš známého 3D tělesa rombického dodekahedronu

Rombický dodekahedron

Počet stěn dané dimenze

Kde hledat další informace o 4D Informace o nejrůznějších tělesech naleznete například na Wikipedii: http://en.wikipedia.org/wiki/Fourth_dimension Obecnější výklad o 4D s konstrukcemi těles a rovinných řezů i s implementací lze najít v bakalářské práci „4D grafika v OpenGL“: http://phoenix.inf.upol.cz/~janicekm