Klasicismus Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Advertisements

Hudební klasicismus v tvorbě českých autorů
Světoví hudební skladatelé
HV-1 Hudební výchova DUM č. 14 Prima – kvarta osmiletého studia
Jakub Jan Ryba Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Studijní obor: Sociální činnost
VY_32_INOVACE _17 Klasicistní umění
Ludwig van beethoven –
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Medailonky Wolfgang Amadeus Mozart HV-1 Hudební výchova DUM č. 17
HV-1 Hudební výchova DUM č. 11 Prima – kvarta osmiletého studia
HV-1 Hudební výchova DUM č. 18 Prima – kvarta osmiletého studia
Rozčlenění hudebního vývoje
Poznámky pro výuku Předmět: Hudební výchova Autor: Mgr. Tomáš Fabiánek
Wolfgang Amadeus Mozart
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
René Descartes: "Myslím, tedy jsem."
NEJVÝZNAMNĚJŠÍ PŘEDSTAVITELÉ HUDEBNÍHO KLASICISMU
VÝZNAMNÁ SOUČÁST MODERNÍ POPULÁRNÍ HUDBY
Klasicismus v evropské hudbě
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_857_7TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova, Ostrov
Wolfgang Amadeus Mozart
 Složité hudební dílo  Skladba pro symfonický orchestr  Rozvoj od klasicismu.
ICT – 2 – 3 – 23 HV Wolfgang Amadeus Mozart
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Klasicismus Mgr. Jakub Tomala.
Jakub Jan Ryba Česká mše vánoční
Klasicismus.
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_08 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_66_MOZART TEMA: HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Wolfgang Amadeus Mozart Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Nejvýznamnější pražská divadla období národního obrození a romantismu NO – 1770–1848 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Michal.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_08:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: Český hudební klasicismus.
Mgr. Jana Doubková VY_32_INOVACE_5B_05_WOLFGANG_AMADEUS_MOZART Dějiny hudby listopadu 2012 W. A. Mozart – život, dílo, zajímavosti o osobnosti skladatele.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Hudba v období klasicismu.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Klasicismus v evropské hudbě -žáci se naučí charakteristické rysy evropského.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_20_SVO_Český.
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/09
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
CESTA Z PRAVĚKU KLASICISMUS
Test k ověření znalostí z HV
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Dějiny hudby a její osobnosti
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 9. ROČNÍK
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Dějiny evropské hudby KLASICISMUS
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Světoví hudební skladatelé
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 7. ROČNÍK
Hudba Test Poslech POJMY
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/10
Název školy: Základní škola Netvořice
Klasicismus
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Transkript prezentace:

Klasicismus Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Znaky umění klasický = vzorový, dokonalý, jasný, zřetelný období mezi léty 1750 – 1830 umělecký směr související s racionalismem a osvícenstvím zdůraznění významu rozumu v lidském konání nutnost vědeckého poznání světa (R. Descartes: „Myslím, tedy jsem.“) malířství a sochařství – jednoduchost, pevný řád, forma, prostota, střízlivost vzorem bylo umění antického Řecka a Říma architektura – Petrohrad (viz následující snímek) Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Obr. 1

Znaky hudby průhledná melodika homofonní vedení hlasů jasné členění hudebního tématu přehlednost hudební formy nové hudební formy – cyklická sonáta, symfonie ustálení malého klasického orchestru (smyčce, dechy, tympány) obliba komorní hudby, zejména smyčcového kvarteta zdokonalení hudebních nástrojů (klavír, trubka) = brilantnější technika inspirace v lidové tvořivosti Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Základní hudební formy A) OPERA stále oblíbeným žánrem první reforma – Christoph Wilibald Gluck proti kultu pěveckých hvězd proti efektivnosti zpěváků proti oslabování děje dramatická pravdivost předehra nás připravuje na děj bez zbytečných složitostí, ozdob vložení sboru a baletu např. „Orfeo a Eurodika“ Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=DwoDVINl4TE Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

B) CYKLICKÁ SONÁTA 3- až 4větá hudební forma 1. věta – rychlá, sonátová forma – třídílná (expozice, provedení, repríza) 2. věta – pomalá, písňová forma (velká x malá) nebo variace (změna, obměna, různost) 3. věta – rychlá, finální, rondo nebo opět sonátová forma mezi 2. a 3.větu někdy vkládán menuet Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Cyklická sonáta – podrobnější vzorce jednotlivých vět   1. VĚTA 2. VĚTA 3. VĚTA A B X A B X1 ... X5 A B A C A as  bz  x1 … xm as bz x1 x2 x3 x4... aba cdc aba efe aba sonátová forma variace velké rondo velká písmena – tematické oblasti malá písmena = jednotlivá témata Sonátová forma: A, B = oblast hlavního a vedlejšího tématu = expozice a + b = hlavní a vedlejší téma X = provedení s + z = spojovací oddíl a závěrečné téma A B = repríza X + x = tematická práce s tématy Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

A B A B X a4+4 s1 b4+4 z7 x13 a4+8+4 s1 b4+4 z7 ÚKOL: Rozeberte si podle notového materiálu a poslechu první větu sonatiny C dur W. A. Mozarta skladbu naleznete zde: http://www.youtube.com/watch?v=P9XWDr-_VPo postupujte od nejmenším metrických úseků skladby, tedy taktů jistě bez problémů poznáte, kde začíná a končí dané téma a kdy se témata navrací a opakuje výsledný vzorec naleznete zde: A B A B X a4+4 s1 b4+4 z7 x13 a4+8+4 s1 b4+4 z7 provedení repríza expozice Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Hlavní osobnosti klasicismu = tři vídeňští klasikové   Joseph Haydn Wolfgang Amadeus Mozart Ludwig van Beethoven Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Joseph Haydn (1732 – 1809) domácí působení lidové hudby již od mládí – i v díle od 16 let se živil jako hudebník, učil klavír, korepetitor kapelníkem hraběte Morzina v Dolní Lukavici u Plzně ustanovil složení malého orchestru (smyčce + flétna + hoboj + fagot + lesní roh + trubka + bicí) Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Dílo: smyčcové kvartety – klasický útvar komorní hudby např.: „Ptačí“ „Slavičí“ Ukázka zde: http://www.youtube.com/results?search_query=joseph+haydn+string+quartet&search_type=&aq=f symfonie – celkem 103; tvoří na objednávku – např. „Lukavická“ pařížské – vliv Mozarta, dále např. londýnské Ukázka 94. symfonie zde: http://www.youtube.com/watch?v=Uq78fAgTevs Ukázka 104. symfonie zde: http://www.youtube.com/watch?v=ggvA8JtrQa4    Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

kantáta „Sedm slov Vykupitelových“ – světsky laděné oratoria „Roční doby“ „Stvoření“ – vliv Händela, předlohou Miltonův Ztracený ráj, prvotní hřích Adama a Evy (přeložil J. Jungmann) Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=KYxqN7cilEM Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=3Yg6PMCkmJc kantáta „Sedm slov Vykupitelových“ – světsky laděné Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=bNa7AUPXZtw koncert „F dur pro trubku a orchestr“ – forma ronda Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=8dUZfBTbI0k Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Obr. 2 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) už od dětství zázračné dítě jako klavírista koncertoval po Evropě chtěl být svobodným umělcem, závislým na tom, co sám dokáže současníci jeho umění nerozuměli předčasná smrt v 35 letech Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Dílo: těžiště v opeře – povahové a psychologické rysy postav komických i vážných „Figarova svatba“ odlišnost dvou světů – aristokratický a lidový výrazně protifeudální přijata až v Praze roku 1786 – „Moji Pražané mi rozumějí“ Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=8OZCyp-LcGw ¨ „Don Giovanni“ opera napsána pro Prahu, premiéra v Nosticově (Stavovském) divadle roku 1878 Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=SotSKAYTyDw „Kouzelná flétna“ – lidový singspiel Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=h018rMnA0pM Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

komorní hudba - „Malá noční hudba“ symfonie „Jupiterská“ 40. symfonie Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=Ehqc17iiBBU Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=aZD9nt_wsY0 komorní hudba - „Malá noční hudba“ Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=GT7_Y1pIBb4 vokálně-instrumentální dílo – „Requiem“ vzniká za záhadných okolností Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=Zi8vJ_lMxQI Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Obr. 3 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Ludwig van Beethoven (1770 – 1827) těžké dětství – vychovával bratry, otce nenáviděl, vydělával otci peníze, jezdil po koncertech otec pil, bil své děti, utrácel peníze vydělané Ludwigem od 26. roku začal ztrácet sluch (od roku 1819 byl zcela hluchý) méně koncertů, více tvůrčí práce boj za ideály v duchu francouzské revoluce lidskost, soucit člověka s člověkem špatný vztah s rodinou i ostatními lidmi po bratrově smrti byl poručníkem svého synovce Karla i přes nesouhlas Karlovy matky Karel se pokusil o sebevraždu a odešel k matce Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Dílo: za stěžejní považujeme jeho tvorbu symfonickou napsal pouze jednu operu – „Fidelio“ věrnost manželské lásky, touha po svobodě proti tyranii jakéhokoli druhu Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=v0Avp2Z9XS4 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

9 symfonií 3. es dur – „Eroica“ obdiv k Napoleonovi svoboda, rovnost, bratrství Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=FFltqVS8d9I 5. c moll – „Osudová“ - boj s nepřízní osudu Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=_4IRMYuE1hI 6. F dur – „Pastorální“ - zvukomalba, příroda Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=OC-EPsvdi6E 7. A dur Ukázka 2. věty zde: http://www.youtube.com/watch?v=LdfNTO_o-3k 9. d moll – 4. věta – „Óda na radost“ na text F. Schillera spojení instrumentální hudby a vokální složky v současnosti hymna EU   Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=-kcOpyM9cBg Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Komorní tvorba: sonáty klavírní sonáta c moll „Patetická“ sonáta cis moll „Měsíční svit“ Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=Yq2EeWH79zs Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=O6txOvK-mAk sonáty houslové – sonáta A dur „Kreutzerova“ Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=D39KDV2zjDQ smyčcové kvartety – „Lobkovické“, „Ruské“ B dur - ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=Znku4XfHd2U Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Obr. 4 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Český klasicismus hudba se dostává i za hranice skladatelé cestují po Evropě – někteří tam i žijí čeští skladatelé se v zahraničí stávají velmi úspěšnými Jan Václav Stamic houslista v Mannheimu v Německu vedl kapelu – vytvořili mannheimskou školu (moderní vedení orchestru, nový typ hry) dotvořil symfonii na čtyři věty nová dynamika – postupné zesilování a zeslabování   Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=_g7xypfDdFE Jiří Antonín Benda – melodramy – střídání hudby a mluveného slova (např. „Ariadna na Naxu“) Ukázka jiného díla zde: http://www.youtube.com/watch?v=Qu5_JwXq02o&feature=related Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Jan Václav Hugo Voříšek Josef Mysliveček Itálie zejména opery a oratoria díla obdivoval i Mozart  Ukázka koncert C dur zde: http://www.youtube.com/watch?v=J28b4vykyqs&feature=PlayList&p=BA9959DDEBAFD231&playnext=1&playnext_from=PL&index=20   Jan Ladislav Dusík klavírní virtuos, procestoval celou Evropu komponoval zejména skladby pro klavír Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=V-nOJzcLeng Jan Václav Hugo Voříšek varhaník ve Vídni napsal „Symfonii D dur“ Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=eUyUJ8p-mb4 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

nar. v Přešticích, učitel v Rožmitálu pod Třemšínem Jakub Jan Ryba nar. v Přešticích, učitel v Rožmitálu pod Třemšínem nejznámější dílo: „Česká mše vánoční“ velmi moderní učitel jeho metody neuznávány – sebevražda   Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=7nRUh5E70Kk Pavel Vranický dobré vztahy se všemi vídeňskými klasiky zpěvohra „Oberon“   V tomto období byly Čechy nazývány „konzervatoř Evropy“! Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Použitá literatura a obrázky CHARALAMBIDIS, A.: Hudební výchova pro gymnázia II. 1. vyd. Praha : SPN, 2003. ISBN 80-7235-219-9. KUNA, M.: Skladatelé světové hudby. 2. vyd. Praha : Fragment, 1995. ISBN 80-85768-03-8. [cit. 2010-02-12] Dostupné pod licencí Creative Commons, na http://cs.wikipedia.org/wiki/ Obr. 1: Petrohrad: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Column_Palace.jpg Obr. 2: Joseph Haydn: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Joseph_Haydn.jpg Wolfgang Amadeus Mozart: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Wolfgang-amadeus-mozart_1.jpg Ludwig van Beethoven: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Beethoven.jpg Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.