Klasicismus Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Znaky umění klasický = vzorový, dokonalý, jasný, zřetelný období mezi léty 1750 – 1830 umělecký směr související s racionalismem a osvícenstvím zdůraznění významu rozumu v lidském konání nutnost vědeckého poznání světa (R. Descartes: „Myslím, tedy jsem.“) malířství a sochařství – jednoduchost, pevný řád, forma, prostota, střízlivost vzorem bylo umění antického Řecka a Říma architektura – Petrohrad (viz následující snímek) Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Obr. 1
Znaky hudby průhledná melodika homofonní vedení hlasů jasné členění hudebního tématu přehlednost hudební formy nové hudební formy – cyklická sonáta, symfonie ustálení malého klasického orchestru (smyčce, dechy, tympány) obliba komorní hudby, zejména smyčcového kvarteta zdokonalení hudebních nástrojů (klavír, trubka) = brilantnější technika inspirace v lidové tvořivosti Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základní hudební formy A) OPERA stále oblíbeným žánrem první reforma – Christoph Wilibald Gluck proti kultu pěveckých hvězd proti efektivnosti zpěváků proti oslabování děje dramatická pravdivost předehra nás připravuje na děj bez zbytečných složitostí, ozdob vložení sboru a baletu např. „Orfeo a Eurodika“ Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=DwoDVINl4TE Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
B) CYKLICKÁ SONÁTA 3- až 4větá hudební forma 1. věta – rychlá, sonátová forma – třídílná (expozice, provedení, repríza) 2. věta – pomalá, písňová forma (velká x malá) nebo variace (změna, obměna, různost) 3. věta – rychlá, finální, rondo nebo opět sonátová forma mezi 2. a 3.větu někdy vkládán menuet Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Cyklická sonáta – podrobnější vzorce jednotlivých vět 1. VĚTA 2. VĚTA 3. VĚTA A B X A B X1 ... X5 A B A C A as bz x1 … xm as bz x1 x2 x3 x4... aba cdc aba efe aba sonátová forma variace velké rondo velká písmena – tematické oblasti malá písmena = jednotlivá témata Sonátová forma: A, B = oblast hlavního a vedlejšího tématu = expozice a + b = hlavní a vedlejší téma X = provedení s + z = spojovací oddíl a závěrečné téma A B = repríza X + x = tematická práce s tématy Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
A B A B X a4+4 s1 b4+4 z7 x13 a4+8+4 s1 b4+4 z7 ÚKOL: Rozeberte si podle notového materiálu a poslechu první větu sonatiny C dur W. A. Mozarta skladbu naleznete zde: http://www.youtube.com/watch?v=P9XWDr-_VPo postupujte od nejmenším metrických úseků skladby, tedy taktů jistě bez problémů poznáte, kde začíná a končí dané téma a kdy se témata navrací a opakuje výsledný vzorec naleznete zde: A B A B X a4+4 s1 b4+4 z7 x13 a4+8+4 s1 b4+4 z7 provedení repríza expozice Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Hlavní osobnosti klasicismu = tři vídeňští klasikové Joseph Haydn Wolfgang Amadeus Mozart Ludwig van Beethoven Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Joseph Haydn (1732 – 1809) domácí působení lidové hudby již od mládí – i v díle od 16 let se živil jako hudebník, učil klavír, korepetitor kapelníkem hraběte Morzina v Dolní Lukavici u Plzně ustanovil složení malého orchestru (smyčce + flétna + hoboj + fagot + lesní roh + trubka + bicí) Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dílo: smyčcové kvartety – klasický útvar komorní hudby např.: „Ptačí“ „Slavičí“ Ukázka zde: http://www.youtube.com/results?search_query=joseph+haydn+string+quartet&search_type=&aq=f symfonie – celkem 103; tvoří na objednávku – např. „Lukavická“ pařížské – vliv Mozarta, dále např. londýnské Ukázka 94. symfonie zde: http://www.youtube.com/watch?v=Uq78fAgTevs Ukázka 104. symfonie zde: http://www.youtube.com/watch?v=ggvA8JtrQa4 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
kantáta „Sedm slov Vykupitelových“ – světsky laděné oratoria „Roční doby“ „Stvoření“ – vliv Händela, předlohou Miltonův Ztracený ráj, prvotní hřích Adama a Evy (přeložil J. Jungmann) Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=KYxqN7cilEM Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=3Yg6PMCkmJc kantáta „Sedm slov Vykupitelových“ – světsky laděné Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=bNa7AUPXZtw koncert „F dur pro trubku a orchestr“ – forma ronda Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=8dUZfBTbI0k Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Obr. 2 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) už od dětství zázračné dítě jako klavírista koncertoval po Evropě chtěl být svobodným umělcem, závislým na tom, co sám dokáže současníci jeho umění nerozuměli předčasná smrt v 35 letech Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dílo: těžiště v opeře – povahové a psychologické rysy postav komických i vážných „Figarova svatba“ odlišnost dvou světů – aristokratický a lidový výrazně protifeudální přijata až v Praze roku 1786 – „Moji Pražané mi rozumějí“ Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=8OZCyp-LcGw ¨ „Don Giovanni“ opera napsána pro Prahu, premiéra v Nosticově (Stavovském) divadle roku 1878 Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=SotSKAYTyDw „Kouzelná flétna“ – lidový singspiel Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=h018rMnA0pM Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
komorní hudba - „Malá noční hudba“ symfonie „Jupiterská“ 40. symfonie Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=Ehqc17iiBBU Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=aZD9nt_wsY0 komorní hudba - „Malá noční hudba“ Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=GT7_Y1pIBb4 vokálně-instrumentální dílo – „Requiem“ vzniká za záhadných okolností Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=Zi8vJ_lMxQI Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Obr. 3 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Ludwig van Beethoven (1770 – 1827) těžké dětství – vychovával bratry, otce nenáviděl, vydělával otci peníze, jezdil po koncertech otec pil, bil své děti, utrácel peníze vydělané Ludwigem od 26. roku začal ztrácet sluch (od roku 1819 byl zcela hluchý) méně koncertů, více tvůrčí práce boj za ideály v duchu francouzské revoluce lidskost, soucit člověka s člověkem špatný vztah s rodinou i ostatními lidmi po bratrově smrti byl poručníkem svého synovce Karla i přes nesouhlas Karlovy matky Karel se pokusil o sebevraždu a odešel k matce Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dílo: za stěžejní považujeme jeho tvorbu symfonickou napsal pouze jednu operu – „Fidelio“ věrnost manželské lásky, touha po svobodě proti tyranii jakéhokoli druhu Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=v0Avp2Z9XS4 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
9 symfonií 3. es dur – „Eroica“ obdiv k Napoleonovi svoboda, rovnost, bratrství Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=FFltqVS8d9I 5. c moll – „Osudová“ - boj s nepřízní osudu Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=_4IRMYuE1hI 6. F dur – „Pastorální“ - zvukomalba, příroda Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=OC-EPsvdi6E 7. A dur Ukázka 2. věty zde: http://www.youtube.com/watch?v=LdfNTO_o-3k 9. d moll – 4. věta – „Óda na radost“ na text F. Schillera spojení instrumentální hudby a vokální složky v současnosti hymna EU Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=-kcOpyM9cBg Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Komorní tvorba: sonáty klavírní sonáta c moll „Patetická“ sonáta cis moll „Měsíční svit“ Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=Yq2EeWH79zs Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=O6txOvK-mAk sonáty houslové – sonáta A dur „Kreutzerova“ Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=D39KDV2zjDQ smyčcové kvartety – „Lobkovické“, „Ruské“ B dur - ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=Znku4XfHd2U Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Obr. 4 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Český klasicismus hudba se dostává i za hranice skladatelé cestují po Evropě – někteří tam i žijí čeští skladatelé se v zahraničí stávají velmi úspěšnými Jan Václav Stamic houslista v Mannheimu v Německu vedl kapelu – vytvořili mannheimskou školu (moderní vedení orchestru, nový typ hry) dotvořil symfonii na čtyři věty nová dynamika – postupné zesilování a zeslabování Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=_g7xypfDdFE Jiří Antonín Benda – melodramy – střídání hudby a mluveného slova (např. „Ariadna na Naxu“) Ukázka jiného díla zde: http://www.youtube.com/watch?v=Qu5_JwXq02o&feature=related Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Jan Václav Hugo Voříšek Josef Mysliveček Itálie zejména opery a oratoria díla obdivoval i Mozart Ukázka koncert C dur zde: http://www.youtube.com/watch?v=J28b4vykyqs&feature=PlayList&p=BA9959DDEBAFD231&playnext=1&playnext_from=PL&index=20 Jan Ladislav Dusík klavírní virtuos, procestoval celou Evropu komponoval zejména skladby pro klavír Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=V-nOJzcLeng Jan Václav Hugo Voříšek varhaník ve Vídni napsal „Symfonii D dur“ Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=eUyUJ8p-mb4 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
nar. v Přešticích, učitel v Rožmitálu pod Třemšínem Jakub Jan Ryba nar. v Přešticích, učitel v Rožmitálu pod Třemšínem nejznámější dílo: „Česká mše vánoční“ velmi moderní učitel jeho metody neuznávány – sebevražda Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=7nRUh5E70Kk Pavel Vranický dobré vztahy se všemi vídeňskými klasiky zpěvohra „Oberon“ V tomto období byly Čechy nazývány „konzervatoř Evropy“! Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Použitá literatura a obrázky CHARALAMBIDIS, A.: Hudební výchova pro gymnázia II. 1. vyd. Praha : SPN, 2003. ISBN 80-7235-219-9. KUNA, M.: Skladatelé světové hudby. 2. vyd. Praha : Fragment, 1995. ISBN 80-85768-03-8. [cit. 2010-02-12] Dostupné pod licencí Creative Commons, na http://cs.wikipedia.org/wiki/ Obr. 1: Petrohrad: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Column_Palace.jpg Obr. 2: Joseph Haydn: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Joseph_Haydn.jpg Wolfgang Amadeus Mozart: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Wolfgang-amadeus-mozart_1.jpg Ludwig van Beethoven: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Beethoven.jpg Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.