Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PROJEKT - WebRangers ALŽBĚTA a KLÁRA. Dvě nejlepší kamarádky, Kláris a Betty, se hodlají sejít jedno odpoledne, aby Kláris pomohla Betty založit Facebook.
Advertisements

pro společnost Chodura
Vysvětlení pojmů PROJEKT (ve vztahu s «mentálními gesty » - viz dokument o mentálních gestech) Vědomé projekty a.
VÍTAJÍ VÁS VESMÍRNÍ LIDÉ
Citáty O LÁSCE.
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Já vím.... Já vím... Vím, že láska může bolet i hřát, chci se s tím ale prát Vím, že láska může bolet i hřát, chci se s tím ale prát. Ty jsi neřekl,
Žena Když Bůh stvořil ženu, byl už 6 den, pozdě v noci.
Pro jediného človíčka na zemi... (from - tomidol)
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Definice zapomínání: 1. Zánik vzpomínky. 2. Zánik nežné náklonnosti.
Má láska význam? Nic nedělej, jen vyčkej…
PSYCHICKÉ STAVY.
Malé povzbuzení pro chvíle volna
Jméno a Příjmení lektora
Lidská komunikace.
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Děkuji... Děkuji... Děkuji... Děkuji... Děkuji....
Neverbální komunikace
Zásady dobré komunikace
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
On Cítil jsi někdy touhu, udělat něco příjemného pro někoho, koho máš rád?
Nová identita 1 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Aktivita č.1: Výchova.
Neverbální komunikace
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Boris Pasternak Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
JEN PRO TEBE.
Dopis od Boha.
Za malou chvíli vkročíte do záhadného světa.... Za malou chvíli...
Amore amore .... Amore amore ... Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám. Sám sebe ptám.
1. Zde u tvých jeslí stát chci dnes, | můj Ježíši, mé žití
NENÁSILNÁ KOMUNIKACE NVC Nonviolent Communication
Komunikace s rodiči.
Hledat lásku. Nesmysl - říká rozum. Směšné - tvrdí hrdost
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
Upozorňujeme, že se šíří nový virus... CNN. JEDINÝ ČLOVĚK HO DOKÁŽE ODEVZDAT MILIÓNŮM, PROTOŽE SE PŘENÁŠÍ OHROMNĚ RYCHLE Z JEDNÉ OSOBY NA DRUHOU.
Scházíš mi lásko .... Scházíš mi lásko ...
Pro svého miláčka na dobré ráno ….. Já a Ty Jsme my.
Ref.: Tobě, Pane, dík, že dal jsi perlu krásnou, tobě, Pane, dík, že květy mohou kvést, tobě, Pane, dík, u vidím hvězdu jasnou, tobě, Pane, dík, chceš.
Já a Ája. Jméno: Ája Barva: Ryzák Plemeno: ČT Datum nar.: Otec: North Star Matka: Jasná.
Zdravím Tě! Mám Tě rád, protože jsi tu i pro mě ...
KOMUNIKACE.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Aktivní naslouchání Nejdůležitější dovedností v procesu komunikace s partnerem je naslouchání.
Příběh pro všechny tvrdě pracující
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov45 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT Finanční gramotnost Chovančíková Eva 1.A.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Lekce 7 – Komunikujeme beze slov Rozvoj podnikatelských dovedností na ZŠ ve Zlínském kraji Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.08/ Modul 1 –
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Název: VY_32_INOVACE_VVP_9A_10F Škola:
Empatie Z řeckých slov en + pathos (v + cítění) je schopnost vcítit se do pocitů a myšlenek druhého.
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Sociologie pro SPP/SPR
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Rozvoj podnikatelských dovedností na ZŠ ve Zlínském kraji
VÍTAJÍ VÁS VESMÍRNÍ LIDÉ
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Nejdůležitější dovedností s partnerem je naslouchání.
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Zájmena pravopis Kdo? Nikdo? Já! Někdo? Všichni?.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
On.
Za malou chvíli vkročíte do záhadného světa ...
Za malou chvíli vkročíte do záhadného světa ...
Transkript prezentace:

Empatie

Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této situaci vede?) a uvědomit si jeho pocity (Co cítíš?).

 Srovnávám jeho a svoje pocity. (Znám tyto pocity? Co jsem tehdy cítil/a já? Dokážu si alespoň představit jeho rozpoložení?)

 Vytyčuji jasnou hranici mezi svým Já (subjekt) a Ty (objekt), abych situaci viděl/a pod jeho/jejím zorným úhlem, a ne pod svým vlastním. (Dívám se na tebe, slyším tě, cítím tě. Vidím, že se ti daří jinak než mě.)

 Teprve když se na chvíli nezabývám sám/sama sebou (aniž na sebe ovšem zapomínám), mohu svůj protějšek pochopit z jeho pohledu a jeho citového rozpoložení, citově se s ním sladit a dojít s ním emočního souzvuku. (Ano, vím, nebo si aspoň dokážu představit, jak ti je. Vlastně bych o tobě potřeboval/a vědět ještě víc, abych tě lépe pochopil/a.)

 A teprve potom mu mohu jednáním vyjít vstříc. (Co pro tebe mohu udělat, aby se ti dařilo lépe a věděl jsi, že nejsi sám?)

Vcítění tedy vyžaduje kombinaci následujících schopností:  Spolehlivé vnímání sama sebe, sebereflexe, včetně vědomí vlastní identity;  Úcta k druhému;  Sociální připravenost vzdát se sám sebe ve prospěch ostatních, vzdát se i sebelásky a namísto toho vzít ohledy na ostatní;

 Schopnost představit si situaci druhého i schopnost mentální kombinace potřebné k nabídnutí vhodné pomoci, zde je nejpřesnějším výrazem „emoční inteligence“.

Empatické dovednosti

Empatické neverbální naslouchání  Výraz tváře  Postoj  Držení těla  Gesta

Empatické verbální paralingvistické prvky  Dáváme vypravěči najevo, že mu rozumíme:  „Hmm…“  „Aha…“ apod.

Empatické parafrázování  Zopakujeme smysl toho, co vypravěč řekl, jinými slovy, tak jak mu rozumíme.

Empatické shrnutí  Shrnujeme smysl delší řeči partnera tak, jak jsme mu rozuměli.

Příklady empatických výroků  Chápu tě. Asi bych také nevěděla, jak se zachovat.  Myslím, že ti rozumím. Bál ses mi to říct. Obával ses, že se naštvu.  Taky jsem měla podobné pocity, že už dál není co řešit.  Teď je ti asi líto, žes o tom vůbec mluvil.

Zdroje:  Prekopová, J.: Empatie.  Zpracovala: A. Řezníčková