Práce s digitální fotografií

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

Počítačová grafika.
Základy fotografování kompozice snímku
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
MS Malování II. VY_32_INOVACE_58_MS_Malovani_II.
Základy úprav fotografií
JAK POŘÍDIT KVALITNÍ SNÍMKY PRO PROJEKTY V POZEMNÍ FOTOGRAMMETRII METODICKÝ NÁVOD
Ostříš 2010 Nastavení foťáku a jeho ovládání. Foťáky fotomobily - nejde nastavit skoro nic kompakty namiř a foť pokročilejší kompakty (ultrazoom, skoro.
Úprava fotografie na počítači
Základy digitální fotografie
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.13/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Úprava fotografie v ZME Mgr. Ivana Pechová. Úvod do grafiky Úvod do grafiky Úvod do grafiky Úvod do grafiky Parametry ovlivňující kvalitu fotografie Parametry.
Grafický editor GIMP (8) Úpravy fotografií – aneb ne vždy se nám barevná fotografie podaří nebo se nám lépe hodí černobílá „Dostupné z Metodického portálu.
Fotografie je ve skutečnosti zachycení světla Světla musí být pro správnou fotografii správné množství Úskalí: ▫ světelné podmínky během dne mění ▫ je.
Technika pořizování digitální fotodokumentace
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
Základní pojmy počítačové grafiky
VY_32_INOVACE_FOTF11260ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Stopařův průvodce digitální fotografií. Digitální fotoaparát se představuje digitální zrcadlovka, nejblíže klasice kompaktní fotoaparáty EVF: zrcadlovky.
Úvod do používání digitálního fotoaparátu
Mgr. Ivana Pechová Mimimum fotografa Mgr. Ivana Pechová
Roman Konečný EI 4. DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Programy pro zpracování.
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
SIPVZ – úvodní modul P Počítačová grafika a prezentace metodické poznámky (4 h)
Digitální fotografie. Digitál se představuje:  digitální zrcadlovka – nejblíže klasice  kompaktní fotoaparáty  EVF: zrcadlovky bez zrcadla  3 základní.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 3.
F IREMNÍ GRAFIKA ( ŠKOLA FOCENÍ ) Tomáš Mucha. Z ÁKLAD ÚSPĚCHU – „ HEZKÁ “ FOTOGRAFIE Pravidlo třetin Zlatý řez Perspektiva - prostor Linie a diagonály.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Úprava digitálních fotografií Terezie Svobodová. => cesta mezi fotoaparátem a tiskem…
Počítačová grafika.
Editace - globální úpravy - tonalita obrazu
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.17/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Základní pojmy, základy teorie a praxe
Prosinec 2008Úprava jasu, světlosti, kontrastu a gamakorekce 1 Úprava jasu, světlosti, kontrastu a gamma korekce PGC3 Vypracoval: Martin Matouš obor S.
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Zpracování obrazu Počítače & grafika Přednáška č. 7 Autoři: David Škaroupka, Jiří Liška, Miroslav Cepl, Michal Pokorný, Ivo Bílek.
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Digitální fotografie 1.část ZS 2009 Pojem digitální fotografie Barevné modely Formáty digitálního obrazu Typy digitálních fotoaparátů Základní úpravy digitální.
Správná odpověď? Opakování celkového učiva o Základní skladbě obrazu – kompozici obrazu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Základy VY_30_INOVACE_GR_781. CO JE TO GIMP ? Název vychází ze zkratky GNU Image Manipulation Program, což česky znamená GNU program pro úpravu obrázků.
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (2) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
Počítačová grafika Maturitní otázka č. 19 Martin Ťažký.
Fotografování (3). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Zoner Photo Studio – prakticky (10). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Ostatní fotografické potřeby 3. ročník Zbožíznalství.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa Číslo DUM: III/2/VT/2/3/44 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Grafický editor GIMP (8) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk  vyvážení barev  napodobení černobílé fotografie Dostupné z Metodického portálu
Corel PHOTO-PAINT Úloha 1 Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (1) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
Základy úpravy digitální fotografie Základy úprav – úprava kolinearity, perspektiva.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy
Grafický editor GIMP (8)
Základy úpravy digitální fotografie
Úpravy fotografií v Adobe Lightroom I.
Základní úpravy jasu v Adobe Photoshop
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa
Histogram VY_32_INOVACE_GR_787.
Základní kroky při úpravě fotografií v Camera RAW
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Práce s digitální fotografií Zpracoval: Ivan Hynek

Fotografie máme nafocené v aparátu Přemístíme fotografie do složky na pevném disku počítače Po připojení k počítači se většinou aparát objeví jako další disk Pozor na baterie ! Kopírovat, ne přemísťovat Přetáhneme obrázky na disk (kopírovat) Sled dalších kroků Okamžité vypálení na CD (tak jak obrázky jsou, bez jejich otevírání a úprav – vytváříme si tak vlastně archiv „digitálních negativů“) Vytvoření a vytisknutí listu náhledů – usnadňuje orientaci První úpravy : Vymazání nevydařených snímků Otočení snímků Nové očíslování a přejmenování snímků Snímky jsou připraveny pro další práci

Základní úpravy snímků Případný převod formátu fotografie do TIF Oříznutí a změna velikosti obrázku Otáčení obrázku Automatické úpravy Jasu Kontrastu Barev Histogram – tonální rozsah obrázku Ostření a rozostření Srovnání svislých a vodorovných linií Blesk a červené oči Použití filtrů Šum v digitální fotografii

Konverze do formátu TIF Je to formát, kde při ukládání nedochází ke komprimaci, tedy ke ztrátám informací Pokud bychom ukládali v JPEG, při každém uložení by došlo ke kompresi a ztrátě informací (viz. minulá lekce) Postup při konverzi Otevřít příslušný soubor (obrázek) Volba SOUBOR/ULOŽIT JAKO – vybrat formát TIFF ULOŽIT Lze použít i hromadnou konverzi pro více obrázků najednou Otevřít příslušný obrázek ve zvoleném grafickém editoru a pracovat

Oříznutí (crop) a změna velikosti Oříznutí obrázku Odstranění nežádoucích částí obrázku, keté nesouvisí s hlavním motivem, či z jiných důvodů Nástroj oříznutí (crop) Mění se velikost obrázku !!! Změna velikosti obrázku (viz. minulá lekce) Změna rozlišení v závislosti na zamýšleném použití obrázku Tisk – v závislosti na tiskárně a použití (200 – 300 dpi) Monitor - (72 – 96 dpi) Změna rozměrů obrázku (pixely x centimetry) Problematika převzorkování (nevratné změny) Pro tisk nepřevzorkovávat !!!

Natáčení a zrcadlení (převracení) obrázku Při snímání z ruky je obrázek mnohdy natočen ať už záměrně nebo nechtěně Většinou je potřeba obrázek pootočit Přednastavené hodnoty O 90° (vpravo, vlevo) O 180° O přesný úhel Občas je pořeba obrázek i převrátit Vodorovně Svisle Používá se např. v publikacích, kde pohled osoby by měl směřovat vždy dovnitř dokumentu Lépe působí také u samostatných obrázků pohled osoby zprava doleva než opačně

HISTOGRAM Použití HISTOGRAMU při exponování Histogram je graf, který pro každý jas od černé (R, G i B=0) do bílé (R, G B=255) říká, jaká plocha fotky (kolik pixelů) ho má. Neboli říká, jaké je rozložení jasu v obraze. Odprostíme-li se od obsahu a ostrosti bitmapového obrázku, představují jeho hlavní atributy barevnost a jas. Pro zopakování dodejme, že v běžném 8bitovém režimu (8 bitů na jeden kanál) má každý pixel (obrazový bod) jednu z 256 úrovní jasu - v digitálním světě tedy nabývá hodnot od 0 do 255, kde 0 představuje 100% intenzitu barvy, a hodnota 255 bod s maximální intenzitou jasu, tedy bílou (0% barvy). Použití HISTOGRAMU při exponování Písmeno č označuje nejčernější bod scény a b bod nejbělejší. Ideální expozice Přeexponováno Podexponováno Není třeba měnit žádná nastavení aparátu Červeně jsou ozačeny “přepaly” bílá místa bez jakékoliv kresby. Snížit citlivost (iso) Zvýšit clonové číslo Zkrátit expoziční čas Cílem je dosáhnout rovnoměrného histogramu. Červeně jsou ozačena černá místa bez jakékoliv kresby. Zvýšit citlivost (iso) Snížit clonové číslo Prodloužit expoziční čas Cílem je dosáhnout rovnoměrného histogramu. Pokud naxeponujeme fotografii přeexponovanou nebo podexponovanou, kde ve stínech nebo ve světlech nebude žádná kresba, budou většinou tato místa na fotografii z hlediska dalšího využití bezcená!!!

Automatické úpravy obrázku „JAS“ Automatická úprava jasu V závislosti na expozici bývá potřeba upravit jas snímku Podexpozice – snímek je tmavý a je potřeba projasnit Přeexpozice – snímek je příliš světlý, je třeba jej ztmavit POSTUP: volba v EDITORU (ZME) Upravit-vylepšit obraz-vylepšit expozici atomaticky nebo manuálně Automatická úprava kontrastu Kontrast souvisí s jasem, uprava probíhá vlastně najednou Když zvyšujeme či snižujeme kontrast a jas jednotlivých pixelů, neznamená to nic jiného, než že hýbeme s jejich barevností. A činíme-li tak bez rozmyslu, můžeme si mnohdy spíše úpravy zkomplikovat.

Automatické úpravy obrázku „Kontrast“ "Kontrast automaticky" zařídí, že je bezezbytku využito celé pole histogramu, žádný kanál nebude přeexponován a protože se všechny kanály natahují vždy o stejnou hodnotu, tak se nijak nezmění barvy!

Automatické úpravy obrázku „Barvy“ Úprava úrovní (Levels, Auto Levels, Úrovně, Úrovně automaticky) "Úrovně automaticky" fungují podobně jako "Kontrast automaticky", ale pracují s každým kanálem samostatně, takže každý kanál natahují o jinou hodnotu. Všechny kanály se tudíž vlevo i vpravo dotknou hrany histogramu. Opět je bezezbytku využit celý dynamický rozsah RGB krychle, tady dokonce i v každém kanálu, žádný kanál nebude přeexponován. Protože se ale každý kanál natahuje o jinou hodnotu, změní se barvy fotky! Proto je lepší tyto úpravy provádět ručně, aby úpravy byly pod kontrolou. Protože se všechny kanály dotknou vlevo i vpravo hrany histogramu, původně nejtmavší bod fotky (jakékoliv barvy) se stane černý a původně nejsvětlejší bod fotky (jakékoliv barvy) se stane bílý. Tím se vlastně provede něco jako automatické vyvážení bílé.

Automatické úpravy obrázku Zaostření Úpravit / vylepšit obraz / maskování neostrosti Maskování neostrosti * Sílu efektu určuje množství vyostření provrdené na obrázku(1-500%). Normální hodnoty jsou 50-150%, pro speciální účely i více * Poloměr říká, kolik pixelů kolem nalezené hrany bude doostřováno (bude jim zvyšován kontrast - strmost). Rozsah je 0.1 až 250. Normální hodnoty jsou 0.8-1.5, pro speciální účely i méně * Práh říká minimální odlišnost pixelu od svého okolí, aby byl zostřen (jinak zůstane beze změny). Rozsah je 0 až 255. Normální hodnoty jsou 0-10. Nastavíte-li 0, ostří se vše což vede ke zvýšení šumu (ostří se i šum)! Čím nižší číslo, tím ostřejší obrázek. Doostření by měla být vždy poslední operace provedená až po všech ostatních úpravách. Jemné zaostření zaostření pro jemné předměty Síla efektu: 150% Poloměr: 1 Práh: 10 Příklady nastavení doostřování Univerzální zaostření jemné, obvykle se může aplikovat i 2x Síla efektu: 85% Práh: 4 Maximální zaostření pokus o záchranu silně rozmaza- ných snímků Síla efektu: 65% Poloměr: 4 Práh: 3 Zaostření pro web většinou je potřeba doostřovat více Síla efektu: 200 - 400% Poloměr: 3 Práh: 0 Uvedené příklady jsou pouze orientační, vždy je potřeba zkoušet !!! Rozostření Úpravit / vylepšit obraz / zaostřit nebo rozmazat Používá se např. pro rozostření pozadí a tím zvýraznění hlavního motivu, nebo pro zdůraznění pohybu atd..

Automatické úpravy obrázku Linie – horizont a kolinearita Nástroje / srovnání horizontu Nástroje / úprava kolinearity Originál Po opravení horizontu Po opravení horizontu a oříznutí Originál Po úpravě Několik poznámek Uvedené vady obrazu vznikají pri snímání, jestliže aparát není vzhledem ke snímanému předmětu v ideální poloze (což bývá často obzvláště při fotografování z ruky – bez stativu). Uvedenými postupy lze zmiňované vady do určité míry eliminovat, ale mnohdy dostáváme velice rozporuplné výsledky bývající ještě horší než originál, proto je velmi důležité dbát při fotografování na maximální elimina- ci těchto chyb. Sledovat horizont a natočení aparátu vzhledem k němu Při fotografování budov je ideální poloha na úrovni středu snímané budovy, čím níže (nebo výše) od středu budovy jsme a čím blíže jsme k budově, tím větší bude zkreslení.

Automatické úpravy obrázku Červené oči Nástroje / redukce červených očí Jak vznikají “červené oči” Odrazem světla z blesku od očního pozadí při přímém osvětlení bleskem Když je blesk velmi blízko objektivu (výklopné a jiné integrované blesky) Různé předzáblesky a jiné finty většinou vzniku červeným očím nezabrání. Jak zabránit vzniku “červených očí” Použít přídavný blesk, který je dále od objektivu Použít rozptýlené světlo (nezaměřovat blesk přímo na objekt, ale např. na strop) Jak odstranit již vzniklé “červené očí” Použít příslušné volby v grafických editorech Automatická fce většinou změní oči z červených na šedivé Ruční úpravy červených očí jsou nutné například u portrétu

Automatické úpravy obrázku Použití filtrů Upravit / efekty Tato volba pro práci s digitální fotografií nemá moc velký význam, snad jen pro určité umělecké ztvárnění s určitým záměrem. V jiných grafických programech jsou filtrů desítky, možná stovky, některé se používají častěji, některé méně často. Je dobré si práci s filtry vyzkoušet, poznat jejich takřka nekonečnoé možnosti při úpravě fotografií, ale vždy je potřeba zvážit použití toho kterého filtru pro ten který konkrétní účel.

Automatické úpravy obrázku Šum v digitální fotografii Upravit / odstranit vady obrazu / šum Digitální fotoaparát má vysokou tendenci k šumu. Šum se projeví nejen jako barevné body v obraze, ale i "rozežere" hrany a degraduje ostrost obrazu a jemné detaily v něm. Digitální zrcadlovky mají šum téměř neznatelný pro ISO 100 a 200, přijatelný pro ISO 400. Šum je tím menší, čím rozměrnější je každý pixel (celý snímací senzor) a čím nižší je ISO. A právě malý rozměr pixelů (neboli malý rozměr celého senzoru ve vztahu k celkovému rozlišení) je hlavním problémem malých a levných kompaktních fotoaparátů, které mají tím pádem vysoký šum. Šum při následném zpracování (postprocessingu) prudce vzrůstá i doostřováním fotky a zesvětlováním fotky (například oprava špatné expozice). Šum rovněž stoupá (a to i pro ISO 100) při dlouhých expozicích (cca nad 2 vteřiny). VYSOKÝ ŠUM ŠUM PO REDUKCI Rozměr senzoru ve vztahu k políčku kinofilmu

Klonovací razítko Umožňuje základní retuš fotografií tím, že přenáší jedno místo na fotografii na místo jiné. Hodí se např. k odstranění různých vad (škrábanců) apod..