Mgr. Radek JiránekÚstí n.L Zákon o pomoci v hmotné nouzi a jeho vztah k dobrovolnické službě
Mgr. Radek JiránekÚstí n.L Hmotná nouze § 12 zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi Dobrovolnická služba = více než 20 hod./měsíc umožní osobám ve stavu hmotné nouze zvýšení příspěvku na živobytí („… zvýšení příjmu vlastní prací je dobrovolnická služba /DS/ a veřejná služba /VS/ …“ Povinnost zajišťovat veřejnou službu mají obce - zbavují se odpovědnosti a delegují ji na NNO držitele akreditace podle zákona o dobrovolnické službě (zákon č. 198/2002 Sb.) Ke zvýšení příspěvku na živobytí je možné také využít veřejně prospěšné práce a krátkodobé zaměstnání
Mgr. Radek JiránekÚstí n.L Zákon o pomoci v hmotné nouzi a dobrovolnická služba Rozpory výkonu dobrovolnické služby nezaměstnaných za účelem zvýšení dávek v hmotné nouzi se zákonem o DS č. 198/2002 Sb. § 1 Předmět úpravy (1) Tento zákon upravuje podmínky, za kterých stát podporuje dobrovolnickou službu organizovanou podle tohoto zákona a vykonávanou dobrovolníky bez nároku na odměnu.
Mgr. Radek JiránekÚstí n.L Zákon o pomoci v hmotné nouzi a dobrovolnická služba Vymezení pojmů § 2 (2) Za dobrovolnickou službu uvedenou v odstavci 1 se nepovažuje činnost týkající se uspokojování osobních zájmů, anebo je-li vykonávána v rámci podnikatelské nebo jiné výdělečné činnosti anebo v pracovněprávním vztahu, služebním poměru nebo členském poměru.
Mgr. Radek JiránekÚstí n.L Zákon o pomoci v hmotné nouzi a dobrovolnická služba § 3 (1) Dobrovolníkem může být fyzická osoba a) starší 15 let, jde-li o výkon dobrovolnické služby na území České republiky, b) starší 18 let, jde-li o výkon dobrovolnické služby v zahraničí, která se na základě svých vlastností, znalostí a dovedností svobodně rozhodne poskytovat dobrovolnickou službu.
Mgr. Radek JiránekÚstí n.L Zákon o pomoci v hmotné nouzi a dobrovolnická služba Smlouvy § 5 (4) Dobrovolníkovi za výkon dobrovolnické služby nenáleží odměna.
Mgr. Radek JiránekÚstí n.L Zákon o pomoci v hmotné nouzi a dobrovolnická služba § 8 (2) Vysílající organizace nesmí uzavřít smlouvu s přijímající organizací, jejímž předmětem činnosti je podnikání, anebo na výkon takové dobrovolnické služby, jejímž účelem by bylo nahradit činnosti vykonávané jinak u přijímající organizace osobami v pracovněprávním vztahu, služebním nebo členském poměru, anebo zajišťované pro přijímající organizaci jinými osobami v rámci jejich podnikání.
Mgr. Radek JiránekÚstí n.L Zákon o pomoci v hmotné nouzi a dobrovolnická služba Rozpor potvrzuje také Výbor pro legislativu a financování Rady vlády pro nestátní neziskové organizace = „… nevhodné je kontaminovat dobrovolnickou službu vykonávanou ze svobodné vůle povinnou dobrovolnickou službou aplikovanou veřejnou správou pro osoby v hmotné nouzi …“ Určitou míru rozporu vnímá také Ministerstvo práce a sociálních věcí = pokyn č. 1/2009
Mgr. Radek JiránekÚstí n.L Argumenty proti využití dobrovolnické služby ke zvýšení příspěvku na živobytí 1.Neziskové organizace s akreditovaným projektem nejsou zastoupeny na celém území ČR rovnoměrně 2.Pouze akreditované projekty - úzké zaměření DS = nelze z udělené akreditace na určitou oblast uhnout jinam 3.Kvalita výběru a přípravy dobrovolníka – profesionalita x tvorba nových kriterií pro VS 4.Popření svobodného rozhodnutí dobrovolníka x tzv. „hodinář“ – dobrovolník z donucení
Mgr. Radek JiránekÚstí n.L Argumenty proti využití dobrovolnické služby ke zvýšení příspěvku na živobytí 5.Nahrazování činností zajišťovaných jinými osobami – dle údajů MPSV je 95 % výkonu VS zaměřeno na udržování čistoty ulic a veřejných prostranství 6.Krátkodobost, nárazovost a sezónnost části dobrovolnických aktivit 7.Zahlcení kapacity neziskových organizací zájemci o výkon veřejné služby (nízká kapacita – projekty často určeny pro omezený počet dobrovolníků s určitými osobnostními a vzdělanostními charakteristikami)
Mgr. Radek JiránekÚstí n.L Argumenty proti využití dobrovolnické služby ke zvýšení příspěvku na živobytí Ve svém důsledku vede výkon dobrovolnické služby osob jejichž jediným motivem je zvýšení dávek v hmotné nouzi k: Devalvaci dobrovolnictví Nátlaku ze strany samospráv a osob v hmotné nouzi na organizace s udělenou akreditací Rozdílnému přístup k dobrovolníkům a k „hodinářům“ Záměně dobrovolnické služby a veřejné služby
Mgr. Radek JiránekÚstí n.L Návrh řešení Obce samy organizují veřejnou službu = možná pomoc úřadů práce a využití platby pro koordinátora VS v rámci veřejně prospěšných prací (viz. § 112 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti). Obce uzavírají smlouvy o organizování VS s externím subjektem, kterým může být i nezisková organizace s akreditovaným projektem = jasné oddělení DS x VS. Novela zákona o hmotné nouzi a vypuštění dobrovolnické služby.
Mgr. Radek JiránekÚstí n.L Návrh řešení Souběh obou institutů = výkon VS pro zvýšení dávky v hmotné nouzi a výkon DS pro potřebu předání zkušeností, touhy pomoci, naplnění sebe sama …
Mgr. Radek JiránekÚstí n.L Ministerstvo vnitra ČR Odbor prevence kriminality Mgr. Radek Jiránek vedoucí oddělení preventivních programů a dobrovolnické služby Tel.: