Sociální patologie SCPT SCPA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konflikt a agrese Mgr. Gabriela Mahrová.
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Krize v životě člověka člověk v obtížných životních situacích obtížné životní situace z psychologického hlediska.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Zpracovaly: Lucie Tylšarová, Lucie Zimlová
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
PSYCHICKÉ JEVY.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Emoce (city).
OSOBNOST.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Náročné životní situace, konflikty
Náročné životní situace
Emoce ve sportu Agresivita
Domácí násilí v praktické rovině
Rizikového chování v dospívání
Sociální patologie SCPT SCPA
Sociální patologie SCPT SCPA
Klára Šťastná 2.Ročník MK
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sociální patologie SCPT SCPA
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
Agrese.
Sociální patologie SCPT SCPA
Autoagresivita Suicidální chování a jednání Sebepoškozování Poruchy příjmu potravy Suicidalita, Sebepoškozování, Anorexie, Mentální anorexie, Mentální.
Vůle.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Chyby při vnímání druhých lidí
Základy sociální psychologie
Agrese a agresivita.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
SEBEVRAŽEDNÉ CHOVÁNÍ A ZÁMĚRNÉ SEBEPOŠKOZOVÁNÍ U DĚTÍ A MLÁDEŽE
Seminář Trauma.
Způsoby řešení náročných životních situací
Sociální patologie SCPT SCPA
Klasická sociologie (Émile Durkheim)
Sociální patologie SCPT SCPA
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Sociální patologie SCPT SCPA
Základní charakteristika
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Sebevražedné jednání V čem vidíte rozdíl mezi sebezabitím a sebevražedným jednáním ? Jaké typy sebevražedného jednání znáte ? Jaké jsou nejčastější příčiny.
Agresivita ve sportu Doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Sociálně-patologické jevy u dětí a mládeže Pojem patologie Sociální deviace Sociální kontrola (vnější, vnitřní – formální/neformální)
Sociální patologie SCPT SCPA 3. přednáška Dělení poruch chování Příčiny poruch chování Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D. FPE ZČU v Plzni.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Psychologie adolescentů
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Psychologie adolescentů
Psychologie v obezitologii
Stres a jeho zvládání.
Náročné životní situace
Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S
Transkript prezentace:

Sociální patologie SCPT SCPA 4. přednáška Agrese a agresivita Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D. FPE ZČU v Plzni

Terminologie Agrese - násilný způsob dosahování cíle - destruktivní chování, směřující k fyzickému, slovnímu nebo symbolickému útoku (gesty) vůči jinému jedinci (předmětu) Agresivita - tendence k útočnému jednání Asertivita - schopnost prosadit se bez zjevné agresivity, založená na dostatečném seběvědomí Násilné chování - agrese se záměrem poškodit nebo zničit 3 druhy: epizodická porucha kontroly chování antisociální porucha osobnosti násilnická menšina

Klasifikace agrese podle intenzity: 1) bez vnějších projevů (pouze v myšlení) 2) projevená navenek slovně 3) destrukce předmětů 4) fyzické napadení druhé osoby podle aktivity: aktivní (útok) pasivní (neúčast, přehlížení)

Autoagresivní chování: Autoagrese Autoagresivní chování: Sebevražda (suicidum)- úmyslné usmrcení sama sebe, porucha pudu sebezáchovy Sebezabití - zničení vlastního života bez vědomého úmyslu (např. vynucené) Sebeobětování - dobrovolné a svobodné rozhodnutí obětovat život Sebevražedný pokus - parasuicidium Sebevražedné pokusy : sebevraždy: 10 – 20 : 1 Výskyt sebevražd: v ČR - 16 osob na 1000 000 obyvatel odlišné charakteristiky u žen a u mužů odlišné motivy u žen a mužů: muži - konflikty v práci, bída, unik před trestem ženy - mezilidské vztahy sebevraždy v historii Typy sebevražd: demonstrativní sebevražda (častější u žen, volání o pomoc, vydírání) bilanční sebevražda impulsivní sebevražda skupinová sebevražda autopunitivní jednání

Sebevražda z pohledu různých oborů medicínský přístup: 90% psychopatologické souvislosti (hypochondrie, deprese, hysterie, porucha osobnosti, psychózy, neurózy), zkratové jednání, drogová závislost neurofyziologické poruchy mozku (serotonin)- dědičné vlivy vnější vlivy (pohlavní zneužití, broken home) sociologický přístup: Durkheim - teorie anomie: s. altruistická s. egoistická s. anomická Masaryk - sekularizace společnosti sociálně - psychologický přístup: neuspokojivé vztahy vykořenění, sociální otřesy ekonomické faktory psychologický přístup: posttraumatická stresová porucha dispozice: rigidní kognitivní styl, až nutkavé myšlenky silná tendence k nápodobě (Wertherův efekt) emoční prožívání- depresivní, pocit beznaděje, zúžení emočního prožívání psychoanalytický: trestající superego, (Thanatos, Eros)

Geneze sebevražedného jednání vývoj sebevražedného jednání: 1. fáze počátečních úvah „Mohl bych to udělat?“ 2. fáze konkretizace „Jak bych to mohl udělat?“ 3. fáze realizace „Udělám to“ bezprostřední motiv presuicidální syndrom – pocit neperspektivnosti života sebevražedné chování ve vývojových fázích: dětství adolescence mladá dospělost střední věk stáří

Příčiny agrese základní obranné mechanismy: agrese a únik vztah k psychickým potřebám: potvrzení vlastního osobně sociálního významu (sebeprosazení) psychická deprivace (subdeprivace) řešení náročné životní situace (agrese, únik) vztah biologických a sociálních faktorů: teorie behavioristické instinktivistické (etologické) neopsychoanalytické neurofyziologie agrese: - vývojově starší centra - agrese společná se zvířaty: limbický systém amygdala hypothalamus hippocampus nuclei septi - vývojově nejmladší centra - specifky lidská promyšlená agrese: čelní laloky

Konec čtvrté přednášky