Vlnění Obsah: ► Co je vlnění ► Popis vlnění ► Druhy vlnění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanické vlnění Adrian Marek.
Advertisements

záznam a reprodukce zvuku
Geometrické znázornění kmitů Skládání rovnoběžných kmitů
12. Mechanické vlnění a zvuk
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 20. Mechanické vlnění – příklady II.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 11. Vlnění v řadě bodů KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Elektromagnetické kmity a vlnění
Vlnění © Petr Špína 2011 VY_32_INOVACE_B2 - 15
Vlny ČVUT FEL, Praha Katedra fyziky.
Elektromagnetické záření
KMT/FPV – Fyzika pro přírodní vědy
Elektromagnetické záření 1. část
Vlastnosti zvuku Iva Garčicová,
Název úlohy: 6.17 Chladniho obrazce.
Jak to vypadá, když se něco vlní
10. Přednáška – BOFYZ mechanické vlnění
Přednáška Vlny, zvuk.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
37. Elekromagnetické vlny
Mechanické kmitání a vlnění
23. Mechanické vlnění Karel Koudela.
Vnitřní energie II. část
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 01 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Kmity.
Chvění struny Veronika Kučerová.
FYZIKA PRO II. ROČNÍK GYMNÁZIA
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
K čemu může vést více vlnění
Vlny Přenos informace? HRW kap. 17, 18.
Geometrické znázornění kmitů Skládání kmitů 5.2 Vlnění Popis vlnění
INTERFERENCE VLNĚNÍ.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ47 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Derivace –kmity a vlnění
Skládání kmitů.
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Kmitavý pohyb
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_B3 – 02.
Mechanické kmitání Mechanické kmitání
Co je mechanické kmitání? 2. Jak se dělí mechanické kmitání? 3. Jak se vypočítá okamžitá výchylka? 4. Co je amplituda? 5. Jak se vypočítá.
Spřažená kyvadla.
Akustika Vlnění a optika (Fyzika) Bc. Klára Javornická Název školy Střední škola hotelová, služeb a Veřejnosprávní akademie s. r. o. Strážnice Název a.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Kmity, vlny, akustika Pavel KratochvílPlzeň, ZS Část I - Kmity.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM VLNĚNÍ Příčné a podélné.
Přenos informace? HRW2 kap. 16, 17 HRW kap. 17, 18.
Vlnění Obsah: ► Co je vlnění ► Popis vlnění ► Druhy vlnění
Mechanické kmitání, vlnění
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
rozsah slyšitelných frekvencí: 1.2 – 120 kHz
Vlnění Vznik vlnění.
zdroj vlnění (oscilátor)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mechanické vlnění Mgr. Kamil Kučera.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 16.
Část II – Skládání kmitů, vlny
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ.
Kmity, vlny, akustika Část I – Kmity, vlny Pavel Kratochvíl
STOJATÉ VLNĚNÍ.
ROVNICE POSTUPNÉ MECHANICKÉ VLNY.
Experimentální ukázka vlastností akustického vlnění ve vzduchu
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Vlny Přenos informace? HRW2 kap. 16, 17 HRW kap. 17, 18.
Mechanické kmitání, vlnění
Mechanické kmitání a vlnění
Vlnění šíření vzruchu nebo oscilací příčné vlnění vlna: podélné vlnění.
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_09 Zvukové jevy –opakování A
Transkript prezentace:

Vlnění Obsah: ► Co je vlnění ► Popis vlnění ► Druhy vlnění ► Zajímavé odkazy ► Procvičování ► Výsledky

Co je vlnění Víš co je tsunami a jak vzniká ? Tsunami je mořská vlna, která vznikne vzedmutím mořského dna a šíří se od epicentra na velké vzdálenosti rychlostí stovek kilometrů za hodinu, u pobřeží dosahují vlny výšky až desítek metrů.

částice kmitají, ale nepřemísťují se ve směru šíření vlnění Vlnění je děj, při kterém se prostředím šíří kmitavý pohyb ze zdroje do okolí Vlněním se přenáší pouze energie částice kmitají, ale nepřemísťují se ve směru šíření vlnění např. list na rozvlněné hladině se pouze zvedá a klesá, nevzdaluje se od zdroje vlnění, kterým byl např. vhozený kámen

Popis vlnění Vlnovou délkou Frekvencí Rychlostí šíření Vlnění se popisuje: Vlnovou délkou značka … λ [ lambda ] jednotka … metr…m Frekvencí značka … f jednotka…Hertz…Hz Rychlostí šíření značka…v jednotka…m/s

Popis vlnění v = λ . f Vlnová délka – Je nejmenší vzdálenost bodů, které kmitají stejně Rychlost šíření vlnění – Je rovna vzdálenosti, do které postoupí vlnění za 1 sekundu Vlnění se šíří v pevných látkách, v kapalinách i v plynech V různých látkách se šíří různou rychlostí v = λ . f

Vlnění postupuje ze zdroje O, který kmitá harmonicky Vlnění postupuje ze zdroje O, který kmitá harmonicky. Rychlost vlnění je v. Do bodu M, který je ve vzdálenosti x od zdroje, dospěje vlnění za čas t

Druhy vlnění Příčné vlnění – Podélné vlnění – je vlnění, při kterém molekuly kmitají kolmo ke směru šíření ☼ Příčné vlnění se může šířit jen v pevných látkách a na hladině kapalin Podélné vlnění – je vlnění, při kterém molekuly kmitají ve směru šíření ☼ Podélné vlnění se může šířit nejen v pevných látkách, ale i v kapalinách a v plynech Příkladem podélného vlnění je ZVUK

Zajímavé odkazy - vznik příčného vlnění v řadě bodů http://surendranath.tripod.com/Applets/Waves/Twave01/Twave01Applet. html - příčné vlnění v řadě bodů s možností změny amplitudy a frekvence http://surendranath.tripod.com/Applets/Waves/Twave01A/Twave01AApplet.html - vznik příčného vlnění v řadě bodů http://www.mujweb.cz/www/Tools/programy/Java/Simulace/Struny.html - ukázka průběhu vlny na struně ww.falstad.com/ripple/ http://www.phy.ntnu.edu.tw/ntnujava/viewtopic.php?t=30 - applety věnované vzniku, šíření a skládání vlnění

Procvičování 1. Gumová hadice kmitá s frekvencí 2 Hz, vlnová délka je 4 m. Jakou rychlostí se vlnění šíří? 2. V mosazné tyči se šíří vlna rychlostí 3 500 m/s. Měřením byla určena vlnová délka 1 m. Vypočti frekvenci zdroje vlnění. 3. Vlnění, šířící se vláknem, má vlnovou délku 80 cm. Jaká je nejmenší vzdálenost míst na vlákně, které mají nulovou výchylku? 4. Gumové vlákno se rozkmitává s frekvencí 2 Hz, vlnová délka je přitom 4 m. Jak se změní vlnová délka, jestliže frekvenci a) zvětšíme na dvojnásobek b) zmenšíme na polovinu 5. Jak se budeš pohybovat s nafukovacím lehátkem na vodě, projede-li kolem tebe loď? Jakým druhem vlnění to bylo způsobeno? 6. Co může vyvolat drnčení skel v oknech, skříních? Jakým druhem vlnění to bylo způsobeno? 6.

Výsledky procvičování ► 1. v = 8 m/s ► 2. f = 3 500 Hz ► 3. 40 cm ► 4. a) vlnová délka bude poloviční, tj. 2 m b) vlnová délka bude dvojnásobná, tj. 8 m ► 5. pohyb nahoru, dolů,jde o příčné vlnění ► 6. drnčení může vyvolat silný zvuk ( hlučná hudba, nízko letící letadlo, projíždějící nákladní vůz…), jde o podélné vlnění ve vzduchu

Mgr. J. Domabylová Gymnázium Plasy