Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, oblast podpory 1.5 Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zvyšování klíčových aktivit Předmět, ročník:Fyzika, 2. ročník Název sady vzdělávacích materiálů: Mechanické kmitání, vlnění. Elektromagnetické vlnění. Sada číslo:ICT-32A Pořadové číslo vzdělávacího materiálu: 06 Označení vzdělávacího materiálu: VY_32_INOVACE_ICT-32A-06 Téma vzdělávacího materiálu: Šíření mechanického vlnění Druh učebního materiálu:Prezentace Autor:Mgr. Jana Montágová Anotace: Prezentace se zaměřuje na procvičení učiva o mechanickém kmitání a vlnění. Při práci lze používat kalkulátor, MFCH tabulky. Metodické poznámky:Materiál je vhodný pro tříleté učební obory Datum vytvoření: Ověření ve výuce:
Šíření mechanického vlnění
Christian Huygens byl významný fyzik, který se již v 17. století zabýval šířením vlnění v hmotném prostředí. Formuloval princip, pomocí něhož vysvětlujeme související jevy, jako je např. odraz a ohyb vlnění.
Huygensův princip Každý bod pružného prostředí, do kterého dostoupilo vlnění, se stává zdrojem elementárního vlnění. Interferencí se zruší všechny vlny, až na vlnoplochu, která je obalem dílčích vlnoploch. Touto vlnoplochou znázorňujeme postup vlnění prostředím.
Obr. 1. Vlnoplochy
Pomocí Huygensova principu je možné vysvětlit vznik brázdění vznikajícího na vodní hladině za plující lodí. Obr. 2. Brázdění
Čím je rychlost člunu vyšší, tím je úhel menší Rychlost šíření vlnění c[m/s] Rychlost člunuv[m/s]
Odraz vlnění nastává v případě, že se v cestě vlny nachází překážka, která je mnohem větší než délka vlny. Obr. 3.
Ohyb vlnění nastává v případě, že se v cestě vlny nachází překážka, která je velikostí srovnatelná s délkou vlny. Obr. 4.
Odraz vlnění obrázek popisuje případ, kdy vlnění dopadá na překážku pod úhlem. A B C D Obr. 5.
Platí zákon odrazu vlnění Úhel odrazu vlnění se rovná úhlu jeho dopadu na překážku.
1.Uveďte, jaké typy prostředí rozlišujeme. 2.Vyslovte zákon, který popisuje princip šíření vlnění v prostoru. Jak se tento princip nazývá. 3.Jaké jevy mohou nastat, pokud vlnění dospěje k překážce. 4.Nakreslete obrázek vlnění, které dospělo k překážce. 5.Doplň větu: Jestliže se……šíří prostorem, vytváří se…………….o určité ……. délce.
Seznam zdrojů Seznam literatury SMETANA, C. Praktická elektroakustika. Praha: Nakladatelství technické literatury, BROŽ, J. Fyzikální a matematické tabulky. Praha: Nakladatelství technické literatury, KARJAKIN, N., SODOMKA, L. Přehled fyziky. Praha: Nakladatelství technické literatury, VYSKOČIL, V., SMEJKAL, E. Fyzika pro střední odborné školy pro pracující. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, ŘEŠÁTKO, M., VOLF, I. Fyzika A pro SOU 1. díl. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, ŘEŠÁTKO, M., HLAVIČKA, A. Fyzika A pro SOU 2. díl. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, BEDNAŘÍK, M., SVOBODA, E., KUNZOVÁ, V. Fyzika II pro studijní obory SOU. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, MARVÁNEK, L. Radiotechnika v otázkách a odpovědích. Praha: Naše vojsko, MIKLASOVÁ, V. Přehled fyziky pro tříleté obory SOU technického směru. Opava: SOU stavební. Obrázky a animace Obr.1. - obr. 5.: ŘEŠÁTKO, M., VOLF, I. Fyzika A pro SOU 1. díl. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984.
Děkuji za pozornost.