Úvod do problematiky Říjen 2008 VŠFS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Logistika v silniční dopravě
Logistické náklady Ivan Gros
MARKETING A MANAGEMENT
Projektové řízení Modul č.1.
S YTÉMOVÁ INTEGRACE Ing. Jiří Šilhán. S YSTÉMOVÁ INTEGRACE Jedná se o přístup, který přispívá k integraci nesourodých výpočetních systémů. Vyplývá ze.
Balance Score Card (BSC) v řízení dodavatelských systémů
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Audit administrativních činností
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
CW – 13 LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. Únor PŘEDNÁŠKA Typové systémy.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
SAP Ing. Jiří Šilhán.
Historické etapy vývoje managementu
Customer Relationship Management Řízení vztahů se zákazníky.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Doc. Ing. Tomáš Šubrt, Ph.D. Katedra systémového inženýrství
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Předmět: Řízení podniku 1
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A 1 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří.
Koncepce marketingového řízení
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
úvod pojetí a obsah marketingu
Aleš Chudý IW BG Lead Microsoft Corporation. Lidé jsou klíčové aktivum firem Nové trendy práce Software jako platforma Strategická iniciativa (horizont.
Bakalářský studijní program Elektrotechnika Obor  Aplikovaná a komerční elektronika Oborová katedra  Katedra elektroniky.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Integrace logistických služeb
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Definice managementu.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Management - Organizování
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
Organizace práce a ergonomie. Základní terminologie Organizace: –1. účelné pořádání, uspořádání, řízení, správa, organizování; účelně opravený řád Ergonomie:
Informatika a komunikace v logistice Kapitola 8: Úkoly logistického informačního systému, Struktura informačního systému podniku, Pohyb informací v síti.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Úkol, cíle a základní pojmy logistiky Kapitola 2: Úkol logistiky, Cíle logistiky, Základní pojmy logistiky Vysoká škola technická a ekonomická v Českých.
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Model strategie marketingového mixu
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Materiály pro účastníky pilotních kurzů konaných v rámci realizace projektu SOVA SYSTEMS Č.R., spol. s r.o. Brno „Vyšší úroveň dalšího vzdělávání v klíčových.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Téma 13: Finanční plánování
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
LOGISTIKA LOGISTIKA LOGISTIKA - vychází (z logis, ubytování) znamená původně přechodné ubytování a zásobování vojska - nauka, která se zabývá fyzickými.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Kvalita dopravy v logistických procesech Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Ekonomika malých a středních podniků
Facility management jako součást efektivní správy společnosti
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
Organizace práce a ergonomie
Ekonomika malých a středních podniků
Sytémová integrace Ing. Jiří Šilhán.
Transkript prezentace:

Úvod do problematiky Říjen 2008 VŠFS Logistické systémy Úvod do problematiky Říjen 2008 VŠFS

Přednášející Jiří Amler SINDAT spol. s r.o. Manažer obchodu a backoffice

Struktura předmětu Teorie systémů Logistika v praxi Teorie řetězců Aplikace na domácí prostředí Semestrální práce (zadání: polovina listopadu 2008) – teoretická část – popsání zadaných témat -- praktická část – zpracování pohledu na logistický systém ve zvoleném oboru činnosti

Původ logistiky – původ pojmu Starověk – 16. století: praktické počítání číslicemi Německá klasická filozofie: matematická logika Ženeva 1904: ekvivalent pro matematickou logiku USA 1988: umění plánovat vojenské přesuny a zásobování; plánování a realizace rozsáhlých aktivit; umění aritmetických výpočtů řecké logos – rozum, řeč, pravidlo, smysl

Aktuální význam Princip správného jednání ve správném čase, jehož konečným efektem je zásadní změna. Ovládnutí, ve skutečnosti odkládání jednotlivých příležitostí, abychom je posléze získali všechny, uspořádané a naráz

Základní typologie Vojenská logistika – potřeba připravit, vyzbrojit a vystrojit mužstvo, poskytnout zázemí, ochranu a munici (logis, to lodge, lodgment) Podniková logistika – přesun podstaty do civilní sféry v 2. pol. 20. st. ; základy v propracovanosti vojenských systémů

Vojenská logistika NATO: Logistika je nauka o plánování, provedení přesunu a o technickém zabezpečení sil Úkol: návrh, vytvoření, získání, přeprava, skladování a rozmístění voj. materiálu; přeprava osob a materiálu; budování údržba a provoz zařízení; služby; Výrobní/akviziční; spotřební/operační Mnohonárodní x kooperativní

Vojenská logistika - příklady Operace Desert Storm 1990 – akvizice od 2500 am. dodavatelů, operačně 33000 kontejnerů via airlift a seacargo USFE – blokace kapacit přístavu Rotterdam, 100000 vojáků, 2000 kontejnerů/měs. „Overlord“ – Berlín 1946

Vojenská logistika Funkce: Materiální, zásobovací, údržba a opravy, servis, pyrotechnické zabezpečení, doprava, ženijní, zdravotnická, smluvní, rozpočtová a finanční, související

Vojenská logistika Problém: Zásoby a rychlost jejich dodání na místo určení Řízení pohyblivých (přepravovaných bezprostředně), spotřebních (kryjící očekávanou spotřebu) a nedotknutelných (v případě výpadku a přerušení zásob

Vojenská logistika Řešení: Optimální je nejjednodušší způsob, ale vždy z širšího hlediska Zajištění pružnosti a mobility Spolupráce a koordinace s civilními zdroji Využití průřezového způsobu myšlení a představivosti

Hospodářská logistika Proces „uvědomování“ logistiky vzniká v pol. 60. let 20. stol v USA – množství nepřesných nebo nedostačujících definic omezených na řízení toku materiálu, výrobků a souvisejících informací z místa vzniku do místa konečné spotřeby s cílem uspokojení potřeb zákazníků Evropské pojetí klade důraz na optimalizaci nákladů spojených a zároveň rozšiřuje problematiku o určení operací určujících pohyb zboží (alokace výroby a skladů, pohyb ve výrobě, balení)

Hospodářská logistika Podnikové funkce Disciplíny Nákup, zásobování Řízení materiálového hospodářství Fyzická distribuce Služby zákazníkům x Doprava Skladování a manipulace Plánování a kontrola Informační systémy Management

Hospodářská logistika ELA: „…organizace, plánování, řízení a uskutečňování toku zboží, počínaje vývojem a nákupem a konče výrobou a distribucí podle objednávky tak, aby byly splněny všechny požadavky trhu při minimálních nákladech a minimálních kapitálových výdajích.“ HIT: věda o časově vztaženém umísťování zdrojů

Fáze vývoje – 1. Homogenní trh 50. a 60. let – babyboomers Extrémní prosperita střední vrstvy Snadná predikce výroby, bankovních zdrojů a rozvoje infrastruktury Zaměření logistiky na procesy distribuce Úspěch = doba, za kterou je zákazník uspokojen 80% obratu tvoří 10 – 20 % zboží

Fáze vývoje – 2. Deprese 70. let, vstup japonských firem na globální trh Vysoké skladové zásoby – statistické, predikční a optimalizační metody řízení Segmentace trhu – zrod marketingových nástrojů Uplatnění logistiky i ve výrobě a zásobování – pouze vnitřní funkce - izolace

Fáze vývoje – 2. 80. léta: individualizace poptávky – „magický trojúhelník“ Roztříštěnost segmentů staví problém efektivního vykrytí poptávky Zrod flexibilních továren Nástup IT – možnosti analýzy procesů v reálném čase Zrod logistických útvarů v podnicích – sladění celých procesů je efektivnější než dílčí řešení

Fáze vývoje – 3. 90. léta – vznik integrované logistiky jako nástroje zvyšování produktivity a konkurenceschopnosti Vnitřní integrace podniků – překonání kompetenčních bariér – týmová spolupráce Logistické schopnosti jsou využity jako vstřícná aktivita vůči zákazníkovi Nutnost zainteresovat i distribuční podniky a dodavatele vstupů – koncept Total Supply Chain – vnější integrace (2000: 99% podniků v DE) Celoevropská dimenze, globální systém

Fáze vývoje – 4. Celková optimalizace integrovaných logistických systémů Závislost na IT: aplikační SW – synchronizace; simulační SW – rozhodování a modelace možných důsledků Přesun kompetence na externí poskytovatele logistických služeb – outsourcing outsourcingu Dosažení synergických efektů v logistické praxi (zatím teoretická rovina)

Netradiční logistika Přechod k euru 2001 – 12 zemí 300 000 tun oběživa = 10 500 kamionů Naprosté utajení Nemocniční logistika Konkurenční boj, nutnost zvýšení úrovně služeb při zmenšování nominální kapacity a omezování finančních prostředků, nákladnost stávajících distribučních postupů, nedostatečná efektivita informačních systémů

Subjekty logistiky Pole logistiky – vznik a uspokojování logistických potřeb – rozmisťování a organizování zdrojů v procesní i strategické rovině Def.: tvůrci logistické strategie a účastníci procesních logistických řetězců včetně poskytovatelů souvisejících služeb, poradenské a projektové firmy a dodavatelé aktivních a pasivních prvků

Subjekty logistiky

Zájmové organizace ČLA – 1993 – diskuzní platforma na bázi výzkumu problematiky a jeho následné popularizace, veletrhy, konference ELA – 1984 – zájmová skupina prosazující pozice logistiků vůči EU, resp. EK, informační a sjednocující centrum SSL ČR – 1991 – subjekty vnitrostátní a mezinárodní spedice; assoc. rejdaři, pojišťovny, školy

Teorie logistiky Řešení komplexů navzájem souvisejících problémů Systémový přístup – celistvé vidění a princip neustálého pohybu – komplexní chápání jevů v jejich vnitřních a vnějších souvislostech – opak mechanistiky (rozklad objektu na základní elementy a jejich vlastnosti)

Teorie logistiky Logistický řetězec (hmotná, nehmotná část) – provázaná posloupnost činností vedoucí k synergickému efektu Logistický systém – účelně uspořádaná množina techniky, zařízení, budov a pracovníků uskutečňující řetězec Modelování – klíč k systémovému řešení, vytváření modelových clusterů a jejich zapojení do celku Logistický objekt – část reality, na kterou lze aplikovat logistický systém – ekonomický systém podniku

Teorie logistiky Logistický systém jako multisystém - technicko-technologický systém - systém řízení - systém informační - systém komunikační Kompatibilita – zajištění propojení jednotlivých podsystémů – homogenita a odolnost Organizace / organizovanost

Teorie logistiky Struktura – množina prvků a množina vazeb mezi nimi Chování – způsob realizace cílů a reakce na vnější podněty.(zákaznická orientace) Cíle – hlavní - přežít, dílčí – splnění technických a ekonomických cílů Tvorba hodnot – veškeré činnosti logistiky (hmotné i nehmotné) přímo ovlivňují přidanou hodnotu Odolnost, spolehlivost, stabilita

Filozofie logistiky Teorie spádu – myšlenka asymetrie dvou systémů, porušování a obnovování rovnováhy – „vše plyne, nic netrvá“ Teorie deterministického chaosu – myšlenka nepravidelnosti, nepředvídatelnosti a nahodilosti neumožňující stanovit dlouhodobé cíle, pouze dílčí kroky Teorie „selského rozumu“

Shrnutí teorie logistiky základ pro zamyšlení: Co má a co může být řešeno, jaké cíle má smysl stanovit Jaké metody jsou k dispozici a jaké je třeba vyvinout Kde je pozice řešitelů a jejich vliv na proces řešení a jeho výsledek Jaké jsou možnosti mezidisciplinární výměny poznatků Jaký dopad budou mít výsledky řešení na společnost