Vysoká škola ekonomická, dne Prezentace předmětu ocenění - společnosti SOR Libchavy
1.Profil společnosti 2.Historický vývoj 3.Produkty 4.Trhy 5.Základní ekonomický přehled 6.Proces analýzy a akvizice společnosti 7.Správa společnosti – klíčové změny 8.Strategický výhled / plán rozvoje společnosti Obsah:
SOR Libchavy spol. s.r.o. 2. největší výrobce autobusů v ČR výroba autobusů od roku 1995 současná roční produkce přes 400 vozů celkem v provozu cca 3000 vozů produkce vozů pro městskou, meziměstskou a turistickou dopravu roční obrat okolo 1,7 mld. Kč 450 zaměstnanců červenec 2005 kapitálový vstup J&T (92%) Stručný profil společnosti:
1991 – založení společnosti; SOR = sdružení pro opravy a rekonstrukce – orientace na dopravní a stavební techniku 1993 – první prototyp autobusu SOR C 7,5; mnoho činností outsourcováno současnost postupný vývoj a sériová produkce autobusů o délce 9,5 m, 10,5 m a 12 m pro meziměstskou, městskou a turistickou dopravu, včetně autobusů plynových snižování míry outsourcingu činností = realizace ve vlastní režii průběžná inovace a zdokonalování designu a technických parametrů Krátce k historii:
Produkty: Městská doprava autobusy v délkách 9,5 m, 10,5 m, 12 m a 18 m provedení low-entry a low-floor dieselový nebo ekologický plynový pohon trolejbus Meziměstská doprava autobusy v délkách 9,5 m, 10,5 m a 12 m provedení low-entry a běžná výška podlahy dieselový nebo ekologický plynový pohon Turistická doprava autobusy v délkách 9,5 m, 10,5 m, 12 m
Městská doprava – hlavní představitel SOR BN12
Meziměstská doprava – hlavní představitel SOR C12
Turistická doprava – hlavní představitel SOR LH12
Ekologické autobusy na plynový pohon – SOR BNG 12 – městský provoz
Hlavní konkurenční výhody: lehká stavba“ (nerez, plasty, lepení, pevnostní výpočty) = nízká pohotovostní hmotnost nízká průměrná spotřeba paliva - cca o 15-20% nižší než u konkurenčních vozů, vyšší měrný výkon vozů použití pneumatik 19,5“ (obvykle 22,5“) - menší výkroje kol do karosérie = efektivnější využití vnitřního prostoru, nižší pořizovací náklady při obnově silné know-how v oblasti vývoje a konstrukce nových produktů kompletní produktové porfolio = řešení pro všechny typy dopravy silná orientace na zákazníka – zakázkové úpravy
Trh – hlavní prodejní teritoria 1. klíčové trhy Česká republika, Slovensko = 80% produkce 2. hlavní exportní trhy Ruská federace, Polsko, Estonsko, Srbsko, Bulharsko 3. licenční výroba Maďarsko
Trh – způsoby prodeje, specifika trhu Způsoby prodeje: 1. kupující = subjekt provozující dotovanou dopravu ve „veřejném zájmu“ –veřejná obchodní soutěž (zejména ČR a SR) –Příklad: Zakázka pro DP Praha, jejíž vítězem byl SOR oficiálně vyhlášen – 620 městských autobusů dodávané v průběhu 8 let 2. kupující = subjekt provozující komerční dopravu (zahraničí) Specifika prodeje: dlouhodobé obchodní vztahy bariéry při vstupu na nové trhy = homologace
Hlavní zdroje tržeb 1.tržby z prodeje autobusů = 85% 2.tržby z prodeje náhradních dílů = 13% (tržby za prodej materiálu) 3.tržby z prodeje služeb = servis = 2%
Základní ekonomický přehled Ukazatel Tržby (bus + ND) EBITDA Čistý zisk Počet prodaných busů Počet zaměstnan ců* CAPEX Čistý pracovní kapitál Čistý dluh * průměrný přepočtený počet zaměstnanců údaje v tis. Kč
Dotazy, diskuse
SOR Libchavy spol. s r.o. Libchavy Děkujeme za Vaši pozornost Vítězslav Tymr