Řečnický styl Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/34.0652 PředmětČeský jazyk Ročník a obor1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Advertisements

Základní právní pojmy (2)
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slohové postupy.
řečnický styl a jeho charakteristika
Administrativní styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Druhy řečnických projevů
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.1.
Umění prezentace.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Rozbor neuměleckého textu
Free Powerpoint Templates Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk.
Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1. – 4. ročník.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_362_Slohové postupy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Předmět OBČANSKÝ A SPOLEČENSKOVĚDNÍ ZÁKLAD Ročník a obor 3. ROČNÍK ZDRAVOTNICKÝ ASISTENT, 4.ROČNÍK K OPAKOVÁNÍ Kód sady OSVZ/ZA/03+04/01 Kód DUM OSVZ/ZA/03+04/01.
Odborný styl Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1.
 Co je cílem projevu – co je třeba vysvětlit, vždycky vysvětleme.  Ke komu budeme mluvit:  Sledujme reakci posluchačů  Jeví-li známky nepozornosti,
Funkční styly, slohové postupy a útvary
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Textový editor opakování Výpočetní technika. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypravování VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.11
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
PředmětOBČANSKÝ A SPOLEČENSKOVĚDNÍ ZÁKLAD Ročník a obor 3. ROČNÍK ZDRAVOTNICKÝ ASISTENT, 4. ROČNÍK K OPAKOVÁNÍ Kód sady OSVZ/ZA/03+04/01 Kód DUM OSVZ/ZA/03+04/01/09-20.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Funkční styly Marcela Jurková.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1. – 4. ročník.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Prezentujeme výsledky projektu Výpočetní technika.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.4.
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Styl řečnický Marcela Jurková.
odborný styl a jeho charakteristika
Jak přednášet o fyzice.
prostě sdělovací (publicistický styl)
6. FORMÁLNÍ ÚPRAVA ODBORNÝCH TEXTŮ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Řečnický styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Stylistika: Slohotvorní činitelé Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Funkční styl odborný.
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Řečnický styl Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1. – 4. ročník oboru ZA, 1. – 4. ročník oboru SC Kód sady ČJ/ZA+SC/ /01/ Kód DUM ČJ/ZA+SC/ /01/07-20 AutorMgr. Jitka Riedlová Datum vzniku

 Znaky : spisovný jazyk + výrazný přednes nutný kontakt s posluchačem, oslovení užívání 1. a 2. osoby množného čísla opakování slov pro zdůraznění otázky a řečnické otázky osobní zaujetí řečníka adresné, vždy směřuji ke konkrétním posluchačům

 A/ politické = oficiální hodnotící úvahy, snaha o přesvědčivost, důrazná argumentace, shrnutí na závěr  B/ informativní = přednáška, odborný referát snaha poučit, informovat, vysvětlit  C/ příležitostné = slavnostní proslovy, citová působivost

 Umění dobře a působivě se vyjadřovat, kdysi disciplína řeckých olympijských her  Vynikající řečníci :ARISTOTELES CICERO JAN HUS FRANTIŠEK PALACKÝ

 Slohový postup : výkladový + úvahový  Cíl : sdělení a objasnění faktů, podklad pro diskusi  Požadavky: věcnost, přesnost, znalost tématu Přehlednost, srozumitelnost, jednodušší formulace, kontakt s posluchači = oslovení, otázky,opakování důležitých míst, objasnění odborných termínů

 Postup 1. Oslovení 2. Úvod – osnova projevu 3. Uvádění dílčích témat v logickém sledu, využití kontaktových prostředků, otázky 4. Závěr – shrnutí, zdůraznění, výzvy 5. Poděkování za pozornost, rozloučení eventuelně pozvání

1) INVENCE – vyhledávání tématu a argumentů, které řečníkovo tvrzení zdůvodní 2) DISPOZICE – uspořádání řeči, členění na část úvodní, střední a závěrečnou 3) STYLIZACE – jazyková a slohová stránka řeči 4) MEMOROVÁNÍ – pamětné osvojení toho, co si řečník připravil (v případě, že doslovně nečte) 5) PODÁNÍ – přednes, zvuková stránka řeči a gesta s mimikou

= zdůvodnění, proč něco tvrdíme = uvádění důvodů, které vedou posluchače k tomu, že naše tvrzení považují za pravdivé nebo přesvědčivé JAK ARGUMENTOVAT???????  „podle údajů encyklopedie Diderot…..“  „podle učebnice českého jazyka z roku….“  „podle výroku významného myslitele ….“  Logickým závěrem : „Velryba není ryba, ale savec, protože je teplokrevný živočich, který nedýchá žábrami, ale plícemi.“

1. PŘIROZENÉ = fakta, číselné statistiky, vlastní či cizí svědectví, podklady z odborné literatury => ale i zde je nutné ověřování správnosti 2. UMĚLÉ = vzniklé na základě pravidel logiky a/ induktivní – zobecňují jednotlivé údaje b/ deduktivní – z obecné zákonitosti vyvozují jednotlivost 3. CITOVÉ = řečník se opírá o tradičně uznávané názory a jejich prostřednictvím se dovolává shovívavosti, vyhrožuje či ukvapeně zobecňuje Např. Petr včera dostal pětku ze slovíček. Ten se nikdy v životě anglicky nedomluví.

 nemusí být po věcné stránce vždy chybná.  Její účinnost spočívá v tom, že víc než rozumu se dovolává lidských citů, které ji mnohdy bývají ochotny uznat za správnou, a proto ji i přijmout.

 Zdroje informací :  Mgr. Jitka Riedlová  ČECHOVÁ, M. a kol. : Český jazyk pro 3. ročník středních odborných škol, SPN, Praha 2002, 1. vydání, ISBN