Řečnický styl Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1. – 4. ročník oboru ZA, 1. – 4. ročník oboru SC Kód sady ČJ/ZA+SC/ /01/ Kód DUM ČJ/ZA+SC/ /01/07-20 AutorMgr. Jitka Riedlová Datum vzniku
Znaky : spisovný jazyk + výrazný přednes nutný kontakt s posluchačem, oslovení užívání 1. a 2. osoby množného čísla opakování slov pro zdůraznění otázky a řečnické otázky osobní zaujetí řečníka adresné, vždy směřuji ke konkrétním posluchačům
A/ politické = oficiální hodnotící úvahy, snaha o přesvědčivost, důrazná argumentace, shrnutí na závěr B/ informativní = přednáška, odborný referát snaha poučit, informovat, vysvětlit C/ příležitostné = slavnostní proslovy, citová působivost
Umění dobře a působivě se vyjadřovat, kdysi disciplína řeckých olympijských her Vynikající řečníci :ARISTOTELES CICERO JAN HUS FRANTIŠEK PALACKÝ
Slohový postup : výkladový + úvahový Cíl : sdělení a objasnění faktů, podklad pro diskusi Požadavky: věcnost, přesnost, znalost tématu Přehlednost, srozumitelnost, jednodušší formulace, kontakt s posluchači = oslovení, otázky,opakování důležitých míst, objasnění odborných termínů
Postup 1. Oslovení 2. Úvod – osnova projevu 3. Uvádění dílčích témat v logickém sledu, využití kontaktových prostředků, otázky 4. Závěr – shrnutí, zdůraznění, výzvy 5. Poděkování za pozornost, rozloučení eventuelně pozvání
1) INVENCE – vyhledávání tématu a argumentů, které řečníkovo tvrzení zdůvodní 2) DISPOZICE – uspořádání řeči, členění na část úvodní, střední a závěrečnou 3) STYLIZACE – jazyková a slohová stránka řeči 4) MEMOROVÁNÍ – pamětné osvojení toho, co si řečník připravil (v případě, že doslovně nečte) 5) PODÁNÍ – přednes, zvuková stránka řeči a gesta s mimikou
= zdůvodnění, proč něco tvrdíme = uvádění důvodů, které vedou posluchače k tomu, že naše tvrzení považují za pravdivé nebo přesvědčivé JAK ARGUMENTOVAT??????? „podle údajů encyklopedie Diderot…..“ „podle učebnice českého jazyka z roku….“ „podle výroku významného myslitele ….“ Logickým závěrem : „Velryba není ryba, ale savec, protože je teplokrevný živočich, který nedýchá žábrami, ale plícemi.“
1. PŘIROZENÉ = fakta, číselné statistiky, vlastní či cizí svědectví, podklady z odborné literatury => ale i zde je nutné ověřování správnosti 2. UMĚLÉ = vzniklé na základě pravidel logiky a/ induktivní – zobecňují jednotlivé údaje b/ deduktivní – z obecné zákonitosti vyvozují jednotlivost 3. CITOVÉ = řečník se opírá o tradičně uznávané názory a jejich prostřednictvím se dovolává shovívavosti, vyhrožuje či ukvapeně zobecňuje Např. Petr včera dostal pětku ze slovíček. Ten se nikdy v životě anglicky nedomluví.
nemusí být po věcné stránce vždy chybná. Její účinnost spočívá v tom, že víc než rozumu se dovolává lidských citů, které ji mnohdy bývají ochotny uznat za správnou, a proto ji i přijmout.
Zdroje informací : Mgr. Jitka Riedlová ČECHOVÁ, M. a kol. : Český jazyk pro 3. ročník středních odborných škol, SPN, Praha 2002, 1. vydání, ISBN