POROVNÁVÁNÍ ZLOMKŮ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Početní operace se zlomky
Advertisements

ZLOMKY Kateřina Švajdová Miroslava Možná U1ST, 4. ročník.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ZLOMEK JAKO ČÁST CELKU.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Matematika Poměr.
Lomené výrazy – násobení a dělení
Matematické pojmy Matematika 7. – 8. ročník
7.
Počítáme s celými čísly
Násobení a dělení desetinných čísel
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
5.
ZLOMKY 7. ROČNÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Rozšiřování a krácení zlomků
DĚLENÍ CELKU ZLOMEK.
Zlomky Smíšená čísla.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_65.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
ZLOMKY - ÚVOD.
9.
Srovnání možností matematického vyjádření části celku
5.
Dělení zlomků.
2.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Rozklad mnohočlenů na součin
Racionální čísla.
10.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_18 Název materiáluČíselné.
SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ + = + = + =  Sčítat můžeme jen zlomky se stejným jmenovatelem. Sčítáme čitatele zlomků. 1)hledáme společného jmenovatele obou zlomků.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lomené výrazy - násobení. Násobení lomených výrazů - připomeňme násobení zlomků vynásobíme zvlášť oba čitatele a zvlášť oba jmenovatele.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Převeď zlomky do základního tvaru:
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
Složitější složené zlomky
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
IV. Násobení lomených výrazů
Zlomky Složené zlomky..
* Dělení zlomků Matematika – 7. ročník *
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Rovnost, rozšiřování a krácení.
* Násobení zlomků Matematika – 7. ročník *
ZLOMEK JAKO ČÁST CELKU.
Lomené algebraické výrazy
ZLOMKY Pojem zlomků.
Rovnost, rozšiřování a krácení zlomků
Násobení zlomků.
Digitalizace výuky Příjemce
DESETINNÁ ČÍSLA.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
SLOŽENÝ ZLOMEK.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Lomené algebraické výrazy
Zlomky Dělení zlomků..
RACIONÁLNÍ ČÍSLA.
Rozklad mnohočlenů na součin
Zlomky (5) Porovnávání zlomků
Zlomky Složené zlomky..
ZLOMKY A DESETINNÁ ČÍSLA
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Zlomky (4) Smíšená čísla
Zlomky Čísla smíšená..
Zlomky Čísla smíšená..
Zlomky Čísla smíšená..
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Transkript prezentace:

POROVNÁVÁNÍ ZLOMKŮ

Větší je ten zlomek, který má většího čitatele. 1) se stejným jmenovatelem Větší je ten zlomek, který má většího čitatele.

2) s rozdílným jmenovatelem Zlomek rozšíříme tak, aby měly oba zlomky stejné jmenovatele.

V praxi

Pro šikulky Kolik chybí do celku? Kolik chybí do celku: u chybí Jelikož , u zlomku chybí menší část, proto je VĚTŠÍ

Porovnávání zlomků na číselné ose Ze dvou čísel na číselné ose je větší to číslo, jehož obraz je více vpravo. 1 2 2 1 1 2

Smíšené číslo Jak můžeme zapsat číslo, jehož čitatel je větší než jmenovatel? Př.: Zapiš následující zlomky jako smíšená čísla

Násobení zlomků 1) Zlomek násobíme přirozeným číslem tak, že vynásobíme čitatele zlomku a jmenovatele opíšeme.

2) Násobení zlomku zlomkem Př.: Ze čtverce 1 m2 vyřízněte obdélník o rozměrech: a Jaký obsah bude obdélník mít? 9 20 m2 Z obrázku vidíme, že obsah obdélníku je: Jak to vypočítáme? 1 20 m2 Vynásobíme čitatele čitatelem a jmenovatel jmenovatelem.

Obecně !!! Krácení zlomků – před násobením Zlomek zlomkem násobíme tak, že součin čitatelů lomíme součinem jmenovatelů. Krácení zlomků – před násobením 1 4 zapisujeme 3 3

Dělení zlomků 1) Dělení zlomku přirozeným číslem

2) Dělení přirozeného čísla zlomkem Převrácený zlomek 3 4 4 3 5 6 6 5 13 17 17 13 2) Dělení přirozeného čísla zlomkem Př.: 3 litry mléka rozdělíme mezi žáky tak, že každý dostane ¼ litru. Kolik žáků podělím? litrů 1 2 3 4 8 12 žáků 3 litry mléka podělím 12 žáků.

Číslo přirozené dělíme zlomkem tak, že číslo násobíme Př.: Stuhu dlouhou 3 m rozdělte po ¾ metru. 1 m 2 m 3 m Číslo přirozené dělíme zlomkem tak, že číslo násobíme zlomkem převráceným.

3) Dělení zlomku zlomkem Př.: Z nádoby o objemu 3/2 l přelijeme obsah do ¼ l sklenic. Kolik takových sklenic naplníme? 1 l …………….. 4 sklenice ½ l ……………. 2 sklenice Celkem tedy naplníme 6 sklenic. Zlomek dělíme zlomkem tak, že první zlomek násobíme zlomkem Převráceným ke druhému zlomku.