Vývoj člověka Ontogeneze
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/21.3806 III/2 NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.3806 ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Výchova k občanství ROČNÍK: VIII. NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_04_4Ov_Vývoj člověka AUTOR: Mgr. Michaela Janošťáková DATUM TVORBY: září 2013 OVĚŘENÍ: 16.9.2013 ANOTACE: Materiál slouží k prezentaci učiva o ontogenetickém vývoji člověka. Odkazuje na učebnici Občanská výchova 8 vydanou Nakladatelstvím Fraus roku 2005.
Ontogeneze vývoj jedince během života začíná už v těle matky vliv mají: dědičnost prostředí vlastní aktivita
Vývoj postupná řada změn probíhá během celého života změny během vývoje: biologické (tělesné) psychické (duševní) sociální (vztah k ostatním lidem) viz učebnice str. 7
Prenatální vývoj vývoj v těle matky do 8. týdne embryo od 9. týdne plod
Novorozenec od narození do 1 měsíce zcela odkázán na matku většinu dne spí pasivní reflexy obr.1
Kojenec do 1 roku období prudkého vývoje vytváření citové vazby chůze
obr.2
Batole od 1 do 3 let zdokonalování chůze, rozvoj jemné motoriky – zacházení s předměty zdokonalování dorozumívání uvědomění si svého JÁ (já sám)
obr. 3
Předškolní věk od 3 do 6 let života rozvoj v oblasti sociálních vztahů – vztahů s vrstevníky, návštěva MŠ, spolupráce s ostatními rozvoj motoriky, potřeba her, fantazie, vytváření návyků
Mladší školní věk od 6 do 11 let role žáka – nutná biolog. a psych. zralost učení rozvoj vztahů k ost. lidem přijmutí autority (učitel) a povinností
Dospívání Puberta – od 11 do 15 let prudký vývoj, pohlavní dospívání konflikty s okolím náladovost, únavnost viz učebnice str. 9
Dospívání Adolescence – 15 až 20 let postupné odpoutávání od rodiny příprava na budoucí povolání navazování prvních partnerských vztahů
Dospělost Mladá a střední dospělost - od 20 do 40 let pracovní kariéra, pevné partnerské vztahy, založení rodiny, výchova dětí Pozdní dospělost – od 40 do 65 let pracovní kariéra, odchod dětí, nová náplň života, krize středního věku
obr. 4 obr. 5 mladá dospělost stáří
Stáří od 65 let odchod do důchodu postupný úbytek schopností
Úkol 1: V jakém vývojovém stadiu je jedinec starý: 5 let 68 let 3 týdny 29 let 8 měsíců 13 let 7 let 20 měsíců 18 let předškolní věk stáří novorozenec mladá dospělost kojenec puberta mladší školní věk batole adolescence
Úkol 2: Pro které vývojové stadium je typické: náladovost ukončení prac. kariéry příprava na povolání nová role žáka zdokonalování chůze pasivita hra, fantazie zakládání rodiny puberta stáří adolescence mladší školní věk batole novorozenec předškolní věk mladá a střední dospělost
Citace a zdroje Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Michaela Janošťáková. Obrázky: 1. SCA SVENSKA CELLULOSA AKTIEBOLAGET. wikipedia [online]. [cit. 14.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Danderyd_Hospital_newborn_baby.jpg 2. TRIANTE2009. wikipedia [online]. [cit. 14.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Month_old_sleeping_child_.jpg 3. JAMIE CAMPBELL. wikipedia [online]. [cit. 14.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Toddler_running_and_falling.jpg 4. AUTOR NEUVEDEN. wikipedia [online]. [cit. 14.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Robert_Redford_Barefoot_in_the_park.jpg 5. JEMAL COUNTESS. wikipedia [online]. [cit. 14.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Robert_Redford_2012.jpg